فقر مطلق . . !!

کد خبر: 752-01216 گروه: یادداشت
1400/12/16 19:01
فقر مطلق . . !!

 کامیون های حامل  کمک های معیشتی به مردم نیازمند ، از نظر نگارنده  شرمساری است ، از این بابت که از  ژاپن و  مالزی و  سنگاپور رسیدیم به  یمن و  عراق افغانستان ! 

کشوری که سرشار از  ثروت‌های خدادادی است به روزگاری گرفتار شده است که مردمش  نیازمند یک کیسه  برنج و یک قوطی  رب و دو لیتر  روغن هستند و چه با  افتخار چیده و به نمایش گذاشته و  شمارش می‌شوند !!

اخیرا  رییس جمهوری دستور داده اند  فقر مطلق تا پایان سال جاری ریشه کن شود ، نگارنده در  علم اقتصاد  صفر صفر است و چیزی از این علم نمی‌دانم اما واقعا برایم  سوال است چه  معجزه ای می‌خواهد در این چند روز اتفاق بیفتد که ریشه فقر مطلق خشکانده خواهد شد . حدود ۶۰ میلیون نفر نیازمند کمک‌های حمایتی دولت باشند ،  جمعیتی عظیم چشم انتظار واریز شدن  یارانه ها باشند حدود ۳۰ میلیون نفر در فقر مطلق باشند  آیا واقعا می‌شود با یک  دستور در عرض ۱۰ روز آنها را از زیر  یوغ فقر خارج کرد ؟!

براستی طبق چه  برنامه ای فقر خشکانده خواهد شد ؟ با کدام  بودجه و اعتبار به جنگ فقر خواهید رفت ؟ کدام  دلارها از کجا به کشور  سرازیر شده است که ما خبر نداریم ؟به گفته  اقتصاد دانان فقر مطلق  تعریف مشخصی دارد ، فقر مطلق به  خانواده ای گفته می‌شود که امکان تهیه  خوراک و  پوشاک و  سرپناه را نداشته باشد و در فلاکت به سر می‌برد حالا با چه اقدامات و برنامه ای خوراک و  پوشاک و سرپناه برای نیازمندان واقعی در این دوهفته آماده خواهد شد ؟!!

واقعا نمی‌دانم فقر  مطلق با چند بسته حمایتی شامل برنج و روغن و  ماکارونی و یارانه نقدی ریشه کن می‌شود یا  مُسکن موقتی خواهد بود تا ببینیم تا  ستون بعدی  فرجی خواهد شد !!

سخن آخر اینکه ؛ اقتصاد یک  علم است با دستور و  بخشنامه و سخنرانی نمی‌توان آن را عملیاتی کرد ، دوران  ساده اندیشی و ساده  انگاری گذشته است ، فقری که اکنون بر جمعیت این کشور  سایه افکنده است اگر میشد با دستور و  بخشنامه آن را رفع کرد در این  دهه ها انجام شده بود ، باید  قواعد علم اقتصاد را پذیرفت و برای ریشه کنی فقر  فکری اساسی کرد


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو