گروه : اخبار
حوزه : -
کد خبر : 226-980113
تاریخ : 13 فروردین 1398, 00:26
در چهارمحال و بختیاری ؛ سیلاب 100 میلیارد ریال خسارت به منابع طبیعی وارد کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به بارش های فروردین ماه جاری گفت: سیلاب بیش از 100 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف منابع طبیعی استان وارد کرده است.

علی محمدی مقدم افزود: از این میزان 40 میلیارد ریال به سدها و بندهای خاکی و مابقی در بخش های دیگر منابع طبیعی خسارت وارد شده است.
بگفته وی 10 درصد از سدها و بندهای خاکی استان دچار خسارت شده که با تخصیص اعتبار این خسارت ها رفع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 300 سد سنگی و ملاتی و 86 بند خاکی در استان احداث شده است، افزود: در بارندگی های اخیر حجم ذخیره آب در سدها و بندهای خاکی به 25 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
محمدی مقدم به اهمیت احداث سدها و بندهای خاکی در راستای طرح های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح ها در افزایش ذخیره آب، تقویت سفره های زیرزمینی و کاهش سرعت سیلاب و کنترل دبی آب رودخانه و کاهش خسارت های جانی نقش دارد.
وی به بحرانی بودن وضعیت 2 سد نصیرآباد کوهرنگ و گنج شهرستان لردگان اشاره کرد و افزود: مخازن این سدها تکمیل شده و اقدامات پیشگیرانه در خصوص حوادث ناشی از سرریز شدن یا احتمال شکستگی سدها انجام شده است.
محمدی مقدم از دپوی خاک و سنگ چینی در تاج سدها و انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای افزایش استحکام و همچنین کم کردن میزان ذخیره آب این سدها خبر داد.
اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری هفته گذشته دستور تشکیل ستاد مدیریت بحران را با لغو مرخصی مدیران صادر کرده بود و این هفته نیز برای کاهش میزان خسارت ها در بارش ها این ستاد مجدد با حضور میدانی معاونان و مدیران ارشد استان در مناطق بحرانی تشکیل شد.
همچنین دکتر حسن روحانی شامگاه یکشنبه در تماس مستقیم تلفی با استاندار چهارمحال و بختیاری در جریان میزان بارش ها و نحوه مدیریت بحران در این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.
در همین حال بارش های سیل آسا تاکنون به پل ها، منازل مسکونی روستایی، احشام، رانش زمین در جاده ها و سقوط بهمن در این استان منجر شده که برآورد دقیق این خسارت ها بزودی در بررسی های کارشناسی جمع آوری و اعلام می شود.
استان چهارمحال و بختیاری منشاء 2 رودخانه عظیم کارون و زاینده رود و بخشی از دز است.
یک میلیون و 400 هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را جنگل و مراتع تشکیل می دهد که معادل 86.5 درصد از سطح این استان را شامل می شود.
براساس اعلام سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری میزان بارش ها طی 24 ساعت گذشته تاکنون بیش از 126 میلیمتر و این میزان با احتساب ذوب برف ها در هفته گذشته حدود 360 میلیمتر بوده است.

انتهای پیام/

دیده بان زاگرس