گروه : یادداشت
حوزه : -
کد خبر : 388-991002
تاریخ : 2 دی 1399, 20:21
تعامل و گفتگو ....

درسته در سخنرانی ها و جلسات و نشست ها دم از دموکراسی و تعامل با یکدیگر میزنیم اما در عمل هنوز خوی منم منم و استبداد در سرشت ما مردم وجود دارد و زمان میبرد از بین برود .این جمله را در دیداری  که با یکی از مسئولین ارشد داشتم گفت .

وقتی اوضاع و احوال مملکت و استان را نگاه میکنم میبینم واقعیت تلخی است که متاسفانه وجود دارد  و میتوان گفت این خودرای بودن و اهل گفتگو نبودن ریشه ای چند صدساله در خوی و منش ما ایرانیان دارد. متاسفانه در اکثر بحث و جدال ها از خانوادگی گرفته تا  گفتگو بین مسئولین  و حتی بین مردم و مسئولین گفتگو و تعامل تابویی شده  که هر کس جرات شکستن آن را ندارد یا خط قرمزی شده است که کسی جرات عبور از آن را ندارد!! .

دنیای امروز دنیای تعامل و گفتگوست چه با اطرافیان چه با همکاران و چه با دیگر کشورها . تعامل و گفتگو یعنی امتیاز دادن و امتیاز گرفتن ، تعامل یعنی بازی برد برد ، تعامل و گفتگو یعنی بر سر مسئله ای بحث و چانه زنی کنی تا منافع خودت ، مردم شهرت یا کشورت تامین شود. اگر نگاهی به سایر کشورهای موفق بیاندازیم میبینیم یکی از علت های موفقیت آنان تعامل و گفتگوی  دولت و حکومت ها با مردم شان و سپس با دولت های دیگر بوده است که منافع اقتصادی و سیاسی اجتماعی یشان تامین شود .

اگر در سطح جز بخواهم به موضوع بپردازم میتوان گفت مدیرانی در استان موفق بوده اند که اهل تعامل و گفتگو با کارکنان شان و در مراحل بعد با سایر دستگاه و در نهایت افکار عمومی و رسانه ها بوده اند و معتقد بودند  بسیاری از مسائل و مشکلات را میتوان با گفتگو رفع کرد که هم دستگاه متضرر نشود و هم مردم استفاده و بهره اصلی را  ببرند . گاهی سوال یا سوژه ای رسده به دیده بان را بررسی میکنیم میبینیم هم حق با سوال کننده است و هم با دستگاه مربوطه که اگر در فضایی آرام و منطقی موضوع بررسی گردد  هر دو طرف به جوابشان خواهند رسید و سو تفاهم برطرف خواهد شد .

جان کلام اینکه ؛ در دنیای امروز قدرت یعنی تعامل و گفتگو ، اگر روحیه گفتگو و پذیرش انتقاد و سخن مخالف را داشته باشیم در اهداف مان موفق خواهیم بود  کشوری ، دولتی ، مدیری و.. موفق خواهد بود که الفبای تعامل را بلد باشد والا تکیه بر قدرت نظامی ، تکیه بر لابی ،  سفارش و .. برای ماندن بر صندلی قدرت دوامی نخواهد داشت . اگر نگاهی به سرنوشت و دوام مدیرانی که سالها در مدیریت بودند بیاندازیم میبینیم مدیران موفق استان ما مدیرانی بودند که بیشترین تعامل را با مردم ، با کارکنان و در نهایت با رسانه ها داشته اند .

انتهای پیام/

دیده بان زاگرس