گروه : اخبار روابط عمومی ادارات
حوزه : -
کد خبر : 84-960530
تاریخ : 30 مرداد 1396, 23:33
حافظ کل قرآن کریم عنوان کرد: ؛ رفتار معلمان قرآن با نونهالان اهمیت بسزایی دارد

حافظ کل قرآن کریم با بیان این نکته گفت: یک رفتار معلم قرآن می تواند کودکی را به حافظ قرآن تبدیل کند و برعکس رفتاری هم می تواند برای یک عمر، کودکی را از قرآن، ائمه و معارف دین دور کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری، اعظم همتیار گفت: به تعبیر امام خمینی (ره) امید من به شما دبستانی هاست و با الهام از این سخن گهر بار، ما باید از سنین نونهالی و از دوران ابتدایی کار انس با قرآن را شروع کنیم، یعنی اگر موفق نشدیم در دوران نونهالی و کودکی، بچه ها را با قرآن آشنا کنیم و انس دهیم، در مبارزه با جنگ نرم شکست خورده ایم.

همتیار افزود: در سنین بالاتر نه اینکه اثری نیست، اما نه به اندازه ی اثری که در سنین کمتر حاصل می‌شود به این معنا که بچه ای که در سنین خردسالی با قرآن انس بگیرد، تأثیر انس با قرآن در گفتار و رفتارش با بزرگتر ها و با هم سالانش به خوبی مشهود است و خانواده ای که موفق شود نونهال خود را به خوبی پرورش دهد، باعث تشویق دیگر خانواده ها هم خواهد شد.

وی ادامه داد: یادم هست سال گذشته در مدرسه ی قدسیه شهر نقنه کلاس های قرآن داشتیم، حجت‌الاسلام محمد ابراهیم حجت پناه به‌عنوان سخنران به کلاس ما آمدند، دختر خانم کوچکی که قصد رفتن به کلاس اول ابتدایی را داشت وقتی پای صحبت های حاج آقا نشست و از اهمیت تلاوت قرآن و دوستی با قرآن شنید، پیش من آمد و گفت توی خانه مان ماهواره داریم و الان بروم خانه پدرم را مجبور می‌کنم که آن را جمع کند و بیان کرد دوست دارم حافظ قرآن شوم.

این فعال قرآنی رفتار، ادب و گفتار حجت‌الاسلام حجت پناه را عامل اصلی ایجاد انس و الفت در دل این نونهال دانست و بیان کرد: اگر ما بتوانیم این علما و روحانیونی که به زبان خود بچه ها با آنها ارتباط برقرار می‌کنند و رفتار و گفتار آنها بسیار تأثیر گذار است را شناسایی کنیم و از آنها کمک بگیریم در جذب خردسالان بسیار موفق خواهیم بود.

اعظم همتیار گفت: این درحالی است که باید گفت بچه ها بسیار حساس هستند و اگر کسی کوچکترین ناراحتی با آنها داشته باشد و بچه احساس کند که به او توهین شده یا رفتاری از مربی باعث شود که کودک تشخیص دهد او حرف هایی می زند که خودش عمل نمی کند، دیگر به کلاس های قرآن نخواهد آمد و باعث دوری نونهال از فعالیت های قرآنی می‌شود.

این حافظ کل قرآن کریم افزود: فعالیت قرآنی و مذهبی انجام دادن آن هم با مخاطب نونهال بسیار حساس است، چون یک رفتار می تواند کودکی را به حافظ قرآن تبدیل کند و برعکس رفتاری هم می تواند برای یک عمر کودکی را از قرآن، ائمه و معارف دین دور کند.

اعظم همتیار در ادامه گفت: تمامی فعالیت های قرآنی با قوت برگزار می شوند چرا که کار وقتی برای رضای خدا باشد افراد از جان مایه می گذارند، اما بعضی وقت ها واقعا نیاز است که کلاس های قرآن حمایت شوند.

همتیار افزود: دیده می‌شود مربیان قرآنی هزینه ی پذیرایی و بعضا جایزه را از جیب خود می دهند و البته بدون هیچ منتی، اما تداوم این کلاس ها نیاز به حمایت دارد.

وی ادامه داد: یک نوجوان یا یک جوان وقتی در کلاس های قرآن با جایزه ای مادی از وی تقدیر می‌شود به شدت ترغیب می‌شود که این فعالیت های قرآنی که داشته را ادامه دهد، نه برای یک جایزه، بلکه به خاطر حسی که با یک جایزه در وجود او به وجود آمده، حسی که باعث می‌شود به فعالیت های قرآنی جذب شود.

حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: خود ما روز های اولی که در کلاس های قران شرکت می کردیم با همین جایزه ها دلگرم می شدیم و رفته رفته پی به ارزش کار بردیم و پاداش واقعی را درک کردیم.

همتیار گفت: کلاس های قرآن در اوقات فراغت دانش آموزان یعنی تابستان خیلی خوب و با حضور گسترده ی دانش آموزان از مقاطع مختلف برگزار می‌شود ولی در فصل مدارس حضور رو به کاهش می رود .

این فعال قرآنی افزود: اگر برنامه ای اندیشیده می شد که روز های پنج شنبه دانش آموزان در کلاس های قرآن از طرف مدارس شرکت می کردند و کلاس های تابستانه ای که داشتند را ادامه می داند به پیشرفت خوبی در زمینه ی رشد فعالیت های قرآنی می رسیدیم.

وی گفت: انس با قرآن کریم در زندگی آرامش خیلی خاصی به انسان می دهد و با این مشکلات بیش از حدی که در زندگی همه ی ما وجود دارد واقعا اگر قرآن نباشد یا کم رنگ باشد، دچار سستی و بی حوصلگی می شویم.

همتیار افزود:  نکته ی دیگر اینکه قرآن باعث متانت و تواضع می‌شود و یک فعال قرآنی همیشه در زندگی با سادگی و با خشوع رفتار می‌کند و متخلق اخلاق قرآنی است.

وی ادامه داد: قرآن در تمام ابعاد زندگی انسان نقش دارد، در حجاب، در گفتار، در رفتار با بچه ها، با شوهر، با بزرگتر ها، همسایه ها و همه و همه نقش اساسی دارد چون کسی که حافظ قرآن و اهل قرآن است، نمی تواند رفتار ناشایستی داشته باشد و یک توفیق اجباری حاصل می‌شود که مواظب رفتار و کردار و گفتار خودش باشد.

حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: این عمل به آیات قرآنی برای ما حافظان قرآن بیشتر نمود پیدا می‌کند چون به محض انجام عمل ناشایستی، سریع آیه ی مورد نظر و هشدار قرآن در ذهنمان تداعی می‌شود و تلنگری برای ما به حساب می آید.

 

انتهای پیام/

دیده بان زاگرس