در گفت و گو با رییس مرکز بهداشت استان تشریح شد ؛

وعده های محقق شده دولت سیزدهم در حوزه بهداشت 

کد خبر: 1179-20231 گروه: اخبار
1402/02/31 22:32
وعده های محقق شده دولت سیزدهم در حوزه بهداشت 
رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: دولت سیزدهم تقویت شبکه بهداشت و درمان را اولویت خود قرار داده است و با اجرای طرح عدالت و تعالی سلامت در حال حاضر  ۶۶ طرح در حوزه بهداشت و ۱۷۰ طرح عمرانی در حوزه سلامت در استان در دست اجرا دارد. همچنین در روزهای ابتدایی امسال جلب همکاری بین بخشی نیروی زمینی ارتش برای احداث خانه بهداشت و تجهیز امکانات را داشتیم و ۱۹ پزشک عمومی و ۶ دندانپزشک جذب شده است.
علی احمدی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان به مناسبت هفته سلامت با اشاره به اهمیت سلامت در اقتدار کشورها، اظهار داشت: ۲ تعریف از سلامتی وجود دارد یکی تعریف سازمان بهداشت جهانی که تعریف کاملی را در بردارد و یک تعریف دیگر که ذخیره سرمایه است که اگر سرمایه گذاری کنیم استهلاک ناشی از گذر عمر را جبران می کند.
وی پاسخگویی، ارتقای سلامتی و محافظت مالی یا کاهش پرداخت از جیب را اهداف نظام سلامت دانست و مطرح کرد: تامین منابع مالی، نیروی انسانی، تجهیزات، دسترسی به داده‌ها و اطلاعات و راهبرد حاکمیت از جمله الزامات تحقق اهداف مذکور است. 
احمدی، پاسخگویی را یکی از اهداف نظام سلامت کشور برشمرد و تصریح کرد: پاسخگویی در سه سطح خانه های بهداشت قرار دارد که در سطح اول خانه های بهداشت، در سطح دوم بیمارستان و کلینیک های شهرستانها و سطح سوم خدمات فوق تخصصی و پیشرفته و بیمارستانهای مرکز استان قرار دارد.
رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میزان مرگ مادران باردار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۷۵ درصدی داشته است، اظهار کرد: هم‌اکنون چهار مرکز تسهیلات زایمانی در سطح استان فعال است. 
احمدی بیان کرد: چهارمحال و بختیاری در حوزه بهداشتِ روان در کشور پیشتاز است.  
وی خاطرنشان کرد: اصول مراقبت‌های بهداشتی شامل همکاری بین بخشی، تکنولوژی، مشارکت مردم، توسعه عدالت اجتماعی و سطح‌بندی خدمات است. 
رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح‌ سلامت خانواده در شهرهای‌ بالای ۲۰ هزار نفرجمعیت اظهار داشت : طرح سلامت خانواده در شهرهای بالای بیست هزار نفر استان به ازای هر ۱۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت و به ازای هر ۳۰۰۰ نفر دو مراقب سلامت تعیین می شود که یکی از انها باید ماما باشد و در همین راستا پایگاه پزشکی خانواده ایجاد می گردد.
احمدی، رسانه ها را بازوی کمکی در ارتقای سطح سلامت دانست و گفت: رسانه ها نقش مهم و حیاتی در سلامت مردم دارند و در حوزه سلامت به همه اصحاب رسانه احترام می گذاریم 
معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه عملکرد رسانه را باعث افزایش آگاهی مردم، تغییر نگرش مردم‌، تغییر رفتار مردم‌ و درک خطر دانست و افزود: سلامتی یک ذخیره سرمایه است که با گذر طبیعی عمرمستهلک می‌شود و سرمایه گذاری در سلامت این استهلاک را جبران می‌کند که رسانه نقش مهمی دارد.
احمدی با اشاره به اینکه امید زندگی در زنان به ۷۹ سال و در مردان به ۷۶ سال رسیده است، گفت: ارتقای سلامتی مردم، پاسخگویی شامل سطح‌بندی خدمات از پایگاه تا بیمارستان تحت عنوان هر خانه یک پایگاه سلامت و محافظت مالی از بیماران طریق پیاده سازی پزشکی خانواده در مسیر ارجاع، ۳ هدف کلی نظام سلامت هستند.
وی اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان را ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه بهداشت‌دانست و گفت: این ‌اعتبارات نتایح مثبتی را در بازه زمانی از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در شاخص‌های مختلف با همکاری بین‌بخشی و مشارکت مردمی خواهد داشت.
به گفته احمدی، کاهش ده و سه دهم درصدی اقدام به خودکشی و کاهش ۱۲و هفت دهم درصدی خودکشی منجر به مرگ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ از جمله موفقیت های مهم حوزه بهداشت به شمار می رود.
رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به اختصاص اعتبار ۳۰ میلیون‌تومانی برای ارزیابی عملکرد ۱۴۰۱ درزمینه پیشگیری از خودکشی و ارائه نظرات جدید گفت‌: برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ درزمینه پیشگیری از خودکشی نهایی شده است اما تا پایان اردیبهشت فرصت بازنگری وجود دارد.
احمدی با اشاره به تزریق ۱میلیون و ۸۰۰ هزاردز واکسن کرونا برای کاهش امار مرگ‌و میر خاطرنشان‌کرد: مرگ های کرونا در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۰۴۸ مورد بود که در سال ۱۴۰۱ به ۳۶ مورد کاهش یافت.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان خدمات پزشکی ۱۵ درصد افزایش یافته است که ۴۵ درصد جمعیت استان شامل ۱میلیون و۸ هزارو ۳۹۸ ازاین خدمات در پزشک خانواده بهره مند شده‌اند.
احمدی میزان کنترل مطلوب فشارخون‌را ۷۲ درصد و کنترل مطلوب قندخون ۵۸ درصد بیشتر شده است و مراقبتهای بیماران دیابتی به ۲۱ و ۳دهم‌درصد رسیده که رشد ۲ برابری را نشان‌می‌دهد.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به پوشش ۱۰۰ درصدی انواع واکسیناسیون در استان، بیان کرد: در حال حاضر مشکلی در زمینه بیماری‌های عفونی و واگیردار و تامین واکسن‌های مختلف وجود ندا
رد. 
احمدی تشریح‌کرد: چهارمحال و بختیاری نشان نقره امتیاز بندی اجرای قانون جوانی جمعیت در سطح کشور را با اجرای برنامه‌های موفق کسب نمود.
وی از افزایش ۳۶ درصدی و برخی شهرستان‌ها ۵۸ درصدی مشارکت خیران در حوزه بهداشت خبر داد و افزود: از اعتماد خیّرین سلامت و مشارکت پایدار آنها را در ارائه خدمات سلامت تقویت کنند.
وی با بیان اینکه ۹۹.۹ درصد جمعیت استان به آب شرب سالم دسترسی دارد، تصریح کرد: مرکز بهداشت بعنوان ناظر بر سلامت آب و مواد غذایی در این رابطه فعال است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود:  با طرح های که در دولت سیزدهم شروع شده، استان به یک کارگروه بزرگ تبدیل شده است.
احمدی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت صورتی جواب می دهد که همکاری بین بخشی و مشارکت مردم وجود داشته باشد.
 وی همچنین در تشریح خدمات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی ارائه‌شده در سطح یک مراکز وابسته به مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۱۹۸ نفر در سطح استان از خدمات درمانی بهره‌مند شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است.  
وی با اشاره به اینکه این افراد برای دریافت خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و تشخیص و مراقبت به مراکز خدمات جامع سلامت استان مراجعه کردند، افزود: در گزارش مذکور آمار بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز تابعه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد لحاظ نشده است. 
رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تشریح کرد: طی این مدت، یک میلیون و ۶۸۶ هزار و ۱۸۲ مورد ویزیت و مراقبت توسط پزشکان عمومی، ۷۵ هزار و ۶۳ مورد ویزیت و دریافت خدمات دندانپزشکی و ۳۰۸ هزار و ۹۳۳ مورد دریافت خدمات آزمایشگاهی تشخیص و بیماری‌ انجام شده است. 
احمدی افزود: در تمام شاخصهای مهم توسعه مرگ نوزادان؛ کودکان زیر یکسال، کودکان زیر پنج سال و مرگ مادران باردار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش محسوس و معنی داری داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: آموزش ۷۴۱۰ زن در روستاها و ایجاد باغچه خانگی در منازل در راستای بهبود تغذیه از دیگر فعالیتهای استان در حوزه بهداشت طی سال گذشته به شمار می رود.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک و راه اندازی ۱۵ واحد جدید دسترسی به خدمات اینترنتی و ارجاع الکترونیک ۸۱۵۲ نفر؛ راه اندازی و مجوز ازمایشگاه مرجع حوزه بهداشت استان و جذب تجهیزات از اعتبارات سازمان جهانی بهداشت از دیگر توفیقات استان در حوزه بهداشت است.
احمدی خاطرنشان کرد: جذب ۵۳ نفر بهورز جدید، افزایش خطرسنجی قلبی عروقی از ۲۳ درصد سال ۱۴۰۰ به بالای ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۱ و شناسایی قریب به ۴۰۰۰ زوج نابارور و تدوین بوم راهبردی حل بحران جمعیت استان و برگزیده کشوری از دیگر فعالیت های این معاونت در سال گذشته بوده است.
وی افزود: برگزاری جشنواره ملی جوانی جمعیت، طراحی و انتشار اپلیکیشن جهاد تبیین خدمات سلامت و جوانی جمعیت در نوروز ۱۴۰۲ و کاربری بیش از ۱۹۰۰۰ نفر و  ارایه رایگان در کافه بازار از نواوری های مهم این معاونت به شمار می رود.
رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این استان ۱۱ شبکه بهداشتی، درمان شهرستانی وجود دارد، اظهار داشت: ۲ مورد تجهیز و راه اندازی این واحدها در دولت سیزدهم بوده است.
احمدی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ دانشگاه واگذاری ماموریت تدوین گایدلاین ملی مراقبت کمردرد و بسته های خدمتی در کشور از طرف وزارت بهداشت به معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد سپرده شد.
وی افزود: اگرچه هفته سلامت ۱۴۰۲ به پایان رسید اما فعالیت های ارتقای سلامتی مطابق برنامه عملیاتی  سال ۱۴۰۲ مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری در راستای شعار سال "سلامتی برای همه با پزشکی خانواده" و تقویت نظام شبکه در راس امور است.

انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو