سند الگوی کشت چهارمحال و بختیاری رونمایی شد

کد خبر: 978-11001 گروه: اخبار
1401/10/01 17:51
سند الگوی کشت چهارمحال و بختیاری رونمایی شد

سند الگوی کشت چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه اول دی‌ماه در آیینی با حضور معاونان وزیر جهادکشاورزی رونمایی و اجرای این طرح در استان وارد مرحله اجرا شد.

 

به گزارش دیده‌بان، در قالب سند الگوی کشت کارگروه های استانی به ریاست استاندار و دبیری رییس سازمان جهادکشاورزی تشکیل و در راستای تحقق امنیت غذایی که مهمترین هدف سند الگوی کشت به شمار می‌رود، سیاست‌های تدوین شده به مرحله اجرا می‌رسد.

در این آیین که سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور و علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی حضور داشتند، یک جلد از سند الگوی کشت و احکام اعضای کارگروه ابلاغ شد تا از همین روز از امروز هم‌افزایی و ایجاد وحدت‌رویه بین بخش‌های مختلف این استان برای اجرای سیاست‌ها و تحقق اهداف سند الگوی کشت با جدیت پیگیری شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به گستردگی پهنه مرزی کشور و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون رسیدن به الگوی کشت مناسبی که از آن بتوان حداکثر بهره‌برداری را از عوامل و نهادهای تولید به‌ویژه عامل محدودکننده آب به دست آورد ضرورتی انکارناپذیر است، بنابراین الگوی کشت عبارت است از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.

بنابراین با اجرای الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (سه میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها و افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

همچنین در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری تخفیف ۵۰ درصدی به کشاورزان از مشوق‌های این طرح است البته پرداخت انواع تسهیلات در بخش کشاورزی از سال آینده مشروط به اجرای الگوی کشت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو