دومین نمایشگاه هنرهای معاصر در شهرکرد برپا شد
سمیه رئیسی دهکردی
مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد گفت: دومین نمایشگاه هنرهای معاصر در مرکز چهارمحال و بختیاری برپا شد.
فاطمه نظیفی تأکید کرد: نمایشگاه گروهی چیدمان هنرهای تجسمی با عنوان Sold out با محوریت مصرفگرایی برای دومین بار بهعنوان نمایشگاه هنرهای معاصر در شهرکرد برپا شده است.
وی افزود: این نمایشگاه هنری که اینستالیشن آرت یا چیدمان هنرهای تجسمی عنوان میشود چهارم تا ششم دیماه جاری در نگارخانه چراغجادو به همت استاد فاطمه نظیفی مدرس گروه هنر دانشگاه ملی مهارت دختران شهرکرد و دانشگاه سیتیسنتر اصفهان، استاد فائزه نظیفی مدرس دانشگاه ملی مهارت دختران شهرکرد و استاد ناظر پروژهها و به همت دانشجویان کارشناسی رشته گرافیک برپا شد.
نظیفی تصریح کرد: موضوع نمایشگاه براساس یک فاکتور مهم زیستاجتماعی تحتعنوان مصرفگرایی انتخاب شده است.
وی یادآور شد: برای ارتقای آگاهی، فرهنگسازی و آموزش از طریق زبان هنر در این نمایشگاه سه اپیزود از سوی ۱۳ دانشجو با عنوان "آخرالزمان مصرفگرایی" طراحی شد.
مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد اضافه کرد: ژان بودریار معتقد است مصرف تبدیل به اسطورهای برای انسان امروز شده است تا از آن طریق، جویای خوشبختی موهوم خویش باشد.
وی گفت: ژان بودریار اعتقاد دارد با غرق کردن خود در ویترین متنوعی از اشیاء و مصرف پایانناپذیر آنها خود را خوشبخت میانگارد.
نظیفی تأکید کرد: مصرفگرایی، یک بافت بههم پیوسته ارتباطی بین انسانهاست و از اینرو است که رسانهها در جامعه مصرفی محوریت خاص مییابند.
وی افزود: محوریت رسانه در جامعه مصرفی برخلاف آنچه ما ایرانیها میپنداریم بههیچ وجه امر خوشایندی نیست، بلکه عبارت از نفی واقعیت بر مبنای درک حریصانه و فزاینده نشانههای آن است.
مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد تصریح کرد: اينستالیشن آرت (Installation art) يا هنر چیدمان، هنری است که مواد مجسمهسازی و ديگر رسانهها را بهکار میبندد تا شيوه رويارویی ما با فضایی مخصوص را اصلاح کند.
وی یادآور شد: اينستاليشن آرت تنها به فضای نمايشگاه محدود نيست و میتواند به هر مداخله مادی در فضاهای عمومی يا خصوصی روزمره اشاره کند.
نظیفی اضافه کرد: اين هنر، بهطور تقریبی تمامی اشکال رسانه را در هم میآميزد تا تجربهای غریزی و یا مفهومی در محيطی مشخص خلق کند.
وی گفت: هنر چیدمان از سال ۱۹۷۰ مطرح شد و چیدمانها دارای سبکهای بسیار متنوع شامل انتزاعی (آبستره)، روایی و اجتماعی تحت عنوان اثری موقتی یا ماندگار هستند.
مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد تأکید کرد: در چیدمان هنرمند با سرهم كردن اشكال یا قرار دادن ابزارهای بیان مختلف كنار هم و اجرای زنده، فضایی خلق میكند كه برای بیننده تجربه نوینی ایجاد میكند.
نظیفی افزود: این فضا و محیط ایجاد شده از سوی هنرمند، هم ریشه در تجربههای شخصی و گذشتهی او دارد و هم به تجربهها و موقعیتهای عموم انسانها اشاره دارد.
انتهای پیام / روزنامه دیدهبان زاگرس