۳۷ روستای در معرض خطر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

کد خبر: 1059-11108 گروه: اخبار
1401/11/08 19:29
۳۷ روستای در معرض خطر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری به ساماندهی و جابه‌جایی ۸۵ روستای درمعرض خطر چهارمحال و بختیاری در قالب ۵۵ شهرک حوادثی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۳۷ روستای در معرض خطر دیگر در این استان وجود دارد.

به گزارش دیده‌بان، خسرو کیانی روز شنبه در نشست با خبرنگاران تاکید کرد: این مبلغ از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض و تسهیلات یارانه‌دار تامین و جذب شده است.

وی با اشاره به تامین افزون‌بر ۸۵ درصد آب مورد نیاز بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری از منابع زیرزمینی افزود: تکمیل طرح‌های آبرسانی پایدار در بخش‌های مختلف استان این مشکل را رفع و مصرف آب در حوزه‌های گوناگون را مدیریت می‌کند.

کیانی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برای تامین نیازهای آبی چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف به‌ویژه آشامیدنی، صنعت و کشاورزی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درستی نشده بود اما در دولت سیزدهم به این مهم توجه جدی شده است.

وی ایران را جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان و چهارمحال و بختیاری را جزو ۱۰ استان حادثه‌خیز در کشور دانست و یادآور شد: از مجموع ۵۴ حادثه شناسایی شده در دنیا ۳۴ حادثه در این استان وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری سیل، زمین‌لرزه، خشکسالی، سرمازدگی، رانش زمین و فرونشست را از مهم‌ترین حوادث شناخته شده در این استان دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون ۴۸ دستگاه اجرایی در استان عضو ستاد مدیریت بحران هستند.

وی پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی و پاسخ و همچنین بازسازی و بازتوانی را سه مرحله از مدیریت بحران دانست و گفت: مرحله پیش‌بینی و پیشگیری مهم‌ترین اصل در مدیریت بحران به‌شمار می‌‎رود.

کیانی به آماده کردن 2 طرح کاهش خطر و آسیب‌پذیری برای حوزه مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: در این طرح‌ها ۲۵ حادثه مهم، خطرساز و دارای تلفات در استان شناسایی و راهکارهای مقابله با آن ارائه شده است.

وی با اشاره به زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری کوهرنگ در سال گذشته افزود: این حادثه تلفات جانی نداشت اما با خسارت‌های سنگین مالی مواجه بود و در مرحله نخست بازسازی ۶۰۰ واحد مسکونی و ارائه تسهیلات به مالکان هفت هزار و ۵۰۰ خانه انجام شد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین برای مرحله دوم خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه کوهرنگ مجوز مقاوم‌سازی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی غیرمقاوم و آسیب‌دیده ناشی در این زلزله از هیات دولت گرفته شد.

وی یادآور شد: تاکنون ۶ هزار میلیارد ریال از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض به مردم زلزله‌زده کوهرنگ پرداخت شده است.

کیانی با اشار یخ‌دگی چشمه کوهرنگ در زمستان گذشته و گل‌آلود شدن آن در تابستان امسال اظهار داشت: در این حوادث ۶ شهر و ۶۲ روستای چهارمحال و بختیاری با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه شد و در همین راستا اجرای خط پدافندی انتقال آب آشامیدنی با هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در این مسیر عملیاتی و اجرایی شده است.

وی با اشاره به بارش‌های مطلوب چهارمحال و بختیاری در روزهای اخیر گفت: این استان همچنان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیمتر کمبود بارش تجمعی از دهه ۷۰ تاکنون دارد و باید در مصرف و مدیریت منابع آب به صرفه‌جویی توجه کرد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری امکانات و تجهیزات حوزه مدیریت بحران در استان را ناکافی، محدود و نیازمند بروزرسانی اعلام و تاکید کرد: در یک سال اخیر و همزمان با فعالیت دولت سیزدهم برابر ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار از تجهیزات و ماشین‌آلات مدیریت بحران استان به‌منظور ساماندهی تپه‌های محله منظریه شهرکرد بهره‌گیری شد.

وی زیرساخت‌های شهری در مرکز چهارمحال و بختیاری را دارای ایرادهای اساسی دانست و افزود: بابت تمامی کمبودها در شهرکرد به‌خصوص در زمان برف‌روبی‌های اخیر از شهروندان مرکز استان عذرخواهی و از صبر، حوصله و شکیبایی مردم قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به جذب ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای سامان‌دهی مسیل‌ها و رودخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال‌جاری تاکنون یادآور شد: از این مبلع ۶۲۰ میلیارد ریال در مرحله نخست و ۱۱۰ میلیارد ریال در مرحله دوم تامین شد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای خرید 2 دستگاه ماشین آتش‌نشانی نردبان‌دار بلند در مصوبه‌های سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت سیزدهم به استان پیش‌بینی و در نظر گرفته شده است.

وی چهارمحال و بختیاری به‌همراه سه استان دیگر کشور را به‌عنوان اجرای آزمایشی(پایلوت) آبخیزداری کشور با ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دانست و گفت: از این مبلغ ۱۱۰ هزار میلیارد ریال سهم چهارمحال و بختیاری است که باعث ایجاد تحول در حوزه آبخیزداری استان می‌شود.

کیانی به مشکل فرسودگی لوله انتقال نفت مارون از میانکوه شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری و هشت مرتبه شکستگی ان از دهه ۶۰ تاکنون اشاره و تاکید کرد: در سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت سیزدهم به استان و بازدید معاون وزیر نفت از منطقه قرار شد اعتبار لازم برای بازسازی و بهسازی ۳۵ کیلومتر از این خط انتقال تامین شود.

وی افزود: در این مدت پنج کیلومتر از خط لوله انتقال نفت مارون از میانکوه شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری تعویض و بازسازی شده و بقیه آن در دستور کار است.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری به اجرای طرح جایگزینی آب پایدار برای حوزه‌های مختلف به‌ویژه آشامیدنی و کشاورزی میانکوه شهرستان اردل اشاره و تصریح کرد: مطالعات پاک‌سازی چشمه سرخون و راه‌اندازی بیمارستانی برای ارائه خدمات درمانی در میانکوه از سوی شرکت خطوط لوله و مخابرات در حال انجام است.

وی با اشاره به استمرار مشکلات ناشی از خشکسالی‌های ۱۵ سال اخیر در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از مجموع ۱۲ دشت چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون هشت دشت ممنوعه و چهار دشت ممنوعه بحرانی است.

کیانی اظهار داشت: احیای دشت شهرکرد به‌عنوان هویت مرکز استان چهارمحال و بختیاری جزو برنامه‌های اولویت‌دار مسوولان دولت سیزدهم قرار دارد و برای تسریع در روند این مهم مبلغی از اعتبارات سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت سیزدهم به استان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری مظف است با ورود به بافت فرسوده شهری و پرداخت تسهیلات بانکی کم‌بهره در این حوزه نسبت به نوسازی ساختمان‌های این بافت اقدام کند.
سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری به تهیه طرح ایمن‌سازی ساختمان‌های مهم و حساس در استان اشاره و تاکید کرد: ساختمان‌های مراکز بهداشتی و درمانی استان مقاومت لازم را دارند و مشکلی در این زمینه ندارند.

کیانی افزود: سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت سیزدهم به چهارمحال و بختیاری اعتبارت مناسبی برای نوسازی امکانات و تجهیزات امدادی استان مصوب شد. 


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو