زمین‌خواران دانه‌درشت‌ در چنگال قانون/ رفع تصرف 15 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری

کد خبر: 1665-30119 گروه: اخبار
1403/01/19 20:37
زمین‌خواران دانه‌درشت‌ در چنگال قانون/ رفع تصرف 15 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری

سجاد کریمی

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از رفع تصرف حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی مربوط به دانه‌درشت‌ها طی سالهای گذشته خبر داد و گفت: از این میزان ۶۰۰ هکتار آن مربوط به سال‌جاری است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان ، اصغر احمدی  در نشست با خبرنگاران این استان به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: برای برخورد با متصرفین و زمین‌خواران باید جایگاه سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری در سطح ملی و استانی ارتقا یابد تا بتوان از منابع ملی و منابع‌طبیعی با هدف توسعه همه‌جانبه صیانت کرد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی بستر وخاستگاه توسعه است اما نه اینکه به هر قیمتی از بین برود، اظهار داشت: در حقیقت هر اقدامی که در راستای توسعه باشد خاستگاه آن منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه از حدنگاری 98 درصد از اراضی ملی استان خبر داد و گفت: با وجود اینکه اجرای طرح کاداستر در سال ۱۳۹۳ تصویب شد اما تا سال ۱۳۹۸ عملیاتی نشد این در حالیست که پس از آن با تلاش و اهتمام ویژه‌ای که به کار گرفتیم تاکنون ۹۸ درصد از زمین‌های استان کاداستر شده است.

احمدی تصریح کرد: با بهره‌مندی از ظرفیت قانون رفع تداخلات، زمینه رفع مشکل بسیاری از مردم در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری فراهم شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با ایجاد شرایط لازم برای واگذاری زمین‌های ملی به‌منظور اجرای طرح‌های عام‌المنفعه به تسهیل در زمینه سرمایه‌گذاری کمک می‌شود.

احمدی همکاری اداره کل منابع  برای تامین مسکن نیازمندان، سامان‌دهی مسکن روستایی و طرح جوانی جمعیت در طرح نهضت ملی مسکن را از برنامه‌های مهم این اداره‌کل برشمرد و گفت: برای تحقق این مهم نهایت همکاری با دستگاه‌های متولی انجام شده است.

 وی یادآور شد: تامین زمین در شهرستان‌های دارای جنگل استان با محدودیت‌هایی مواجه است اما تا حد امکان با اعمال سیاست حفظ درختان جنگلی، برای رفع این مشکل کمک و همکاری می‌شود.

عزم ملی برای حراست از جنگل‌های زاگرس

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به چالش خشکیدگی جنگل‌های بلوط و آفت جوانه‌خوار بلوط در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: یرای حفظ و حراست از جنگلهای زاگرس به عزم ملی نیاز است.

احمدی افزود: درختان جنگلی چهارمحال و بختیاری ارزش جنگلی و حفاظتی دارند که باید به‌طور صحیح حفظ شوند.

وی با اشاره به لزوم سامان‌دهی دامداران و مرتع‌داران افزود: وجود دام در مرتع ظلم به منابع‌طبیعی است که به تصمیم‌گیری در سطح ملی نیاز دارد.

به گفته مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یکی از راهکارهای حراست از جنگل‌های زاگرس بهره گیری از توان ساکنان حاشیه جنگل‌ها است.

اهتمام استان برای کاشت 10 میلیون اصل نهال

احمدی به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد سهم چهارمحال و بختیاری در یک دوره چهار ساله تولید و کاشت ۱۰ میلیون اصله است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در راستای اجرای این برنامه در قالب مسئولیت اجتماعی با کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ استان تفاهم‌نامه‌هایی برای تسریع در روند اجرای این طرح امضا شده است.

احمدی اجرای طرح‌های ابخیزداری را از دیگر برنامه‌های مهم استان عنوان کرد و افزود: از مجموع یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار اراضی ملی استان تاکنون مطالعات تفصیلی و اجرایی ۴۵ درصد از این سطح برای طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.

وی با اشاره به لزوم آبخیزداری به‌منظور مهار و کنترل آب‌های فصلی و تقویت سفره‌های زیرزمینی اظهار داشت: در این راستا طرح از آبخیز تا جالیز با هدف تغذیه مصنوعی دشت‌های زیردست عملیاتی شد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به اجرای طرح از آبخیز تا جالیز نیز اشاره کرد و گفت: قرار است در یک دوره سه ساله برای اجرای طرح از آبخیز تا جالیز ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی اختصاص یابد.

وی گفت: در هفته منابع طبیعی تعداد ۱۲ پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال در چهارمحال و بختیاری به بهره برداری و اجرا خواهد رسید.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو