فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد گره‌ گشای مشکلات استان

کد خبر: 1439-20827 گروه: اخبار
1402/08/27 21:26
فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد گره‌ گشای مشکلات استان

حمیرا رحیمی

 

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: این دانشگاه با توجه به ظرفیت بالای علمی، پژوهش ها و فعالیت‌های تحقیقاتی که طی سال‌های اخیر انجام داده ظرفیت غنی و قابل توجهی برای پیشبرد برنامه‌های توسعه ای استان در کنار دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان ، دکتر ابراهیم  رحیمی در بازدید از دفتر روزنامه دیده بان اظهار داشت: اساتید و دانشجویان این دانشگاه‌ها در بحث های پژوهشی فعال هستند و در سالهای اخیر به توفیقات خوبی در این خصوص دست پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: این دانشگاه در رشته های ژنتیک، میکروبیولوژی ، دامپزشکی و بهداشت غذایی کارهای خوبی انجام داده است بطوریکه در حوزه دامپزشکی جزو طرازداران هستیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تصریح کرد: در بحث پژوهشی سالها آزمایشگاه این دانشگاه با میلیاردها سرمایه استفاده بهینه‌ای نمیشد اما تلاش خود را برای فعال کردن این آزمایشگاه به کار گرفتیم تا بتوانیم گرهی از مشکلات استان را رفع کنیم .

رحیمی با اشاره به همکاری مشترک دانشگاه آزاد شهرکرد با اداره کل محیط زیست استان، اظهار داشت: این دانشگاه در حال حاضر همیار آزمایشگاهی محیط زیست استان است و نمونه‌هایی که در گذشته به استان اصفهان و تهران ارسال میشد امروز در آزمایشگاه دانشگاه آزاد شهرکرد آزمایش می شود.

وی یادآور شد: علاوه‌ بر آن در حوزه آزمایشگاهی کمک حال حوزه دامپزشکی و کشاورزی استان نیز هستیم و انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی استان از ظرفیت‌های این دانشگاه بهره‌گیری کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: اخیرا با دانشکده فنی و حرفه ای و دانشگاه شهرکرد تجربه موفقی داشته ایم در خصوص فعالیت‌های پژوهشی و علمی صورت گرفته و درصددیم نمایشگاهی راه اندازی شود تا  دانشجویان و اعضای هیأت علمی با صاحبان مشاغل و کارخانه ها با فعالیت‌های هم آشنایی پیدا کرده و هم افزایی شکل گیرد.

رحیمی افزود: همچنین سرمایه گذاران کلان کشوری را دعوت کردیم و از پتانسیل های استان دیدن شد تا دانش فنی از دانشگاه باشد و بتوان در کنار صنعت طرح‌های توسعه ای در استان راه‌اندازی کنیم و اشتغالزایی و صادرات در استان رونق  گیرد.

وی از مصادیق تأثیرگذاری این دانشگاه، انعقاد قرارداد با راه و شهرسازی، همکاری در کارخانجات قند و صنایع غذایی و گیاهان دارویی اشاره کرد.

رحیمی در ادامه از جذب اساتید حق‌التدریسی به شکل هیات علمی خبر داد و گفت: برای اساتید از این ماه کد گرفته می شود و حکم کارگزینی می گیرند و حقوق به نسبت خوبی برای آنها پیش بینی شده است .

وی با بیان اینکه در خصوص افزایش و جذب تعداد دانشجویان در سه سال اخیر موفقیت های خوبی کسب شده است، اظهار داشت: جذب دانشجوی جدیدالورود از سه سال اخیر تاکنون به ترتیب رشد ۱۷، ۲۴ و ۱۵ درصدی حاصل شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: براین اساس تعداد دانشجویان استان از ۹ هزار دانشجو به ۱۱ هزار دانشجو افزایش یافته است و در حال حاضر این تعداد دانشجو در ۱۵۰ کد رشته تحصیلی مشغول کسب علم و دانش هستند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزود: همچنین ۲۲۰ هیات علمی نیز در این دانشگاه مشغول تدریس هستند که پنج نفر از اساتید دانشگاه جزو ۲ درصد دانشمندان برتر و ۷ نفر سرآمد علمی در کشور هستند.

رحیمی افزود: این دانشگاه ۲ مجله تخصصی دارد و مراکز رشد استان طی سه سال اخیر از سطح سه به سطح یک ارتقا پیدا کرده‌اند.

وی افزود: تفاهم نامه در خصوص رفاه کارکنان و اعضای هیأت علمی با راه و شهرسازی در خصوص نهضت ملی مسکن منعقد شده است.

رحیمی در خصوص اقدامات این دانشگاه در خصوص فرزندآوری و جوانی جمعیت نیز گفت: برای دانشجویانی که متاهل می شوند از نظر شهریه تخفیف قائل میشویم و خوابگاه های متاهلی وام های خوبی برای آنها در نظرگرفته شده است.

وی در خصوص تعداد دانشجویان ورودی به استان نیز گفت: امسال سه هزار و ۲۹۷ نفر ثبت نام رسمی از دانشجویان جدیدالورود ثبت شد که ۱۴ درصد افزایش داشته و یکسری هم ثبت نام کردند اما هنوز شهریه واریز نکردند که پیش بینی می شود با ثبت نام نهایی این افراد نیز رشد دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه به ۱۵ درصد برسد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد همچنین از صدور مجوز پذیرش ۵۸۴ دانشجوی خارجی در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی خبر داد و افزود: از این تعداد تاکنون ۱۵ نفر که از کشورهای هند، افغانستان، سوریه، لبنان، یمن و عراق هستند ثبت نام خود را قطعی کرده و از ترم بهمن تحصیل خود را آغاز می‌کنند.

 

رحیمی افزود: شهریه این دانشجویان یک و نیم برابر دانشجویان داخلی و هزینه اسکان آن ها ۲ برابر است.

ضرورت شناسایی آسیب‌های فراروی دانشگاه

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی باید خود را به دانشگاه نزدیک کرده و از ظرفیت آن استفاده کنند، افزود: دستگاه ها باید در کنار دانشگاه باشند چراکه فرهنگ امر سیالی است و از آنجاکه مورد هدف شبیخون فرهنگی دشمن قرار داریم ، پرداختن به فرهنگ موضوع مهمی است که با کمک دانشگاه می توان آسیب های فرارو را از میان برداشت.

دکتر نادر پورارشد افزود: در دانشگاه ها انتقال دانش بدرستی انجام می گیرد  اما باید به این موضوع پرداخت که چند درصد دانش هایی که در کتاب ها تالیف شده چگونه به نسل های جدید منتقل می شود چراکه اگر دانش بطور ناقص منتقل شود پیامدهای بدی بدنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اینکه دانشگاه از علم ، تولید ثروت کند مهم است و باید در این خصوص به فنون رقابت‌پذیری نیز آگاه شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد، مهاجرت نخبگان را از چالش های جدی دانشگاه عنوان کرد و گفت: باید شرایط مناسبی برای اساتید و نخبگان و اعضای هیأت علمی فراهم کرد تا از مهاجرت آنها جلوگیری شود.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو