چگونه خواب می بینیم ؟

کد خبر: 1145-20205 گروه: یادداشت
1402/02/05 20:17

وقتی چیزی ازحیطه خود آگاهی ما خارج می شود وجودش نابود و معدوم نمی شود بلکه همانطور که اتومبیلی که از پیچ خیابان گذشت معدوم نشده و تنها از محدوده دید ما خارج شده به همین ترتیب قسمتی از محتویات فکری ما شامل افکار، تاثرات و تصویرها موقتاً دستخوش تیرگی شده و علیرغم گمشدنشان نفوذ خود را بر ذهن خودآگاه ماحفظ می کنند .

افکار فراموش شده، آرزوها و امیال کنار گذاشته شده از بین نمی روند؛ این ها را اگرچه نمی‌توان به محض تمایل به یاد آورد اما به حالت نهفته در ناخودآگاه ما وجود دارند.

 برای خیلی از ما اتفاق افتاده است گاهی با دیدن چیزی یا استشمام بویی برای یک یا چند لحظه خود را در موقعیتی در گذشته احساس کنیم .روانشناسان معتقدند امیال ،هوس‌ها ،مقاصد، ادراکات و تمام احساسات ما هر یک و همه اینها می توانند به صورت جزئی یا موقت به صورت ناخودآگاه در آمده که برای آن ها جایی در ذهن خودآگاه ما وجود ندارد. یعنی دیگر توجه ذهن خودآگاه ما را جلب نمی کنند زیرا به علتی می خواهیم که آنها را از نظر محو کنیم .به عبارتی آنها را فراموش میکنیم .این گونه فراموش کردن در حقیقت برای ما طبیعی و لازم است تا برای تاثیرات و افکار جدید در ذهن خودآگاه ما جا باز شود این اتفاق (انتقال از خود آگاه به ناخودآگاه) ممکن است به طور عکس رخ بدهد یعنی ممکن است تصورات و افکاری که هرگز خود آگاه نبوده‌اند از ناخودآگاه به خدا گاه سر برآورند؛ فرد احساس کند چیزی در شرف وقوع است( کسی بهم گفت.. احساس میکردم قرار است اتفاقی بیفتد) ما نمونه هایی از این حقیقت را در زندگی روزمره خود می یابیم ...بسیاری از فیلسوفان، هنرمندان و حتی دانشمندان برخی از بهترین افکار خود را به الهاماتی مدیون اند که ناگهان از ناخودآگاه شان بروز کرده است .

استعداد رسیدن به رگه ای غنی از این مواد و تبدیل آن به فلسفه، ادبیات، موسیقی یا کشفیات علمی که اصطلاحاً نبوغ نامیده می‌شود یکی از همین پدیده هاست؛ ناخودآگاه هرکس دست کم نیمی از تمام وجود اوست .بنابرآنچه گفته شدمیان بعد ناخودآگاه و خودآگاه وجود ما رابطه برقرار است و محتویات از بخش خودآگاه

به بخش ناخودآگاه و بلعکس از ناخودآگاه به خود آگاه منتقل می شود. این محتویات ممکن است به صورت الهام یا نبوغ باشد و ممکن است سمبل هایی ما را از بخش خودآگاه به ناخودآگاهمان منتقل کند ؛به طور مثال شخصی با دیدن منظره ای یا استشمام بویی به خاطره‌ای که در ناخودآگاه او نهفته است راهنمایی شود. این اتفاق در بیداری رخ داده است اما گاهی نیز شخص به هنگام خواب با بخش ناخودآگاه وجودش رابطه برقرار می کند. در این حالت شخص سمبل هایی را مشاهده می‌کند که حامل پیام هایی از ناخودآگاه او هستند؛ اینجاست که به اصطلاح شخص خواب میبیند. خواب دیدن همان قابلیت برقراری ارتباط با ناخودآگاه انسان است .

در شماره  بعدی راجع به خواب ، چیستی و حقیقت آن صحبت خواهد شد .


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو