احیای برنامه‌های فرهنگی و هنری در استان/ هدفگذاری برای تقویت اقتصاد هنر

کد خبر: 1178-20231 گروه: اخبار
1402/02/31 22:26
احیای برنامه‌های فرهنگی و هنری در استان/ هدفگذاری برای تقویت اقتصاد هنر

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از تدوین 100 برنامه فرهنگی و هنری برای اجرا در استان طی سالجاری خبر داد و گفت: از سال گذشته در راستای احیای فعالیت های فرهنگی و هنری با رفع محدودیت‌های کرونا گام‌های بزرگی برداشته شده و در کنار آن برای تقویت اقتصاد هنر در استان هدفگذاری‌های مهمی انجام شده است.

 

 

 

به گزارش روزنامه دیده‌بان، پیام احمدی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات افزود: فرهنگ روح هر ملت است و ارزش‌های فرهنگی هویت یک جامعه را تشکیل می‌دهند و فرهنگ یک موضوع حاشیه‌ای و ذیل اقتصاد نیست.

وی ادامه داد: فرهنگ هدایت‌کننده سیاست، اقتصاد و سایر شئون زندگی جوامع است و از اولویت‌های نظام اسلامی محسوب می‌شود و خدمتگزاران در این عرصه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

احمدی گفت: امسال برپایی هفته فرهنگ‌وهنر چهارمحال‌وبختیاری و برگزاری جشنواره‌های اقوام ایران زمین، موسیقی منطقه‌ای فجر، موسیقی زاگرس‌نشینان از برنامه‌های این اداره کل است و توجه به حوزه مفاخر استان و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: در یک سال گذشته و در سال پساکرونا مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، اقداماتی را در جهت خروج از رخوت و رکوردی که پس از همه‌گیری کرونا ایجاد شده بود انجام داد.

احمدی تصریح کرد: پارسال تلاش زیادی برای بازسازی و احیای موسسات فرهنگی و هنری استان انجام شد و شاهد توفیق زیاد در این عرصه بودیم.

تکمیل طرح‌های عمرانی فرهنگی در استان سرعت گرفت

وی اظهار داشت: سال گذشته در حوزه زیرساختی پروژه‌های فرهنگی استان که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در مواردی با ۱۰ تا ۲۰ سال توقف عملیات اجرایی مواجه بودند در سفر رییس‌جمهور به استان به آن‌ها اعتباراتی تخصیص پیدا کرد و روند تکمیل آن‌ها در جریان است.

احمدی تاکید کرد: پارسال از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری۱۷۰ میلیارد تومان به حوزه زیر ساخت پروژه‌های فرهنگی استان تخصیص داده شد و از این محل، احداث و کار ساختمانی فرهنگسرای لردگان تکمیل شد و تا آغاز تابستان روند تجهیز آن نیز انجام خواهد شد و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تجهیز فرهنگسرای لردگان، عملیات تکمیل و تجهیز فرهنگسرای شلمزار در دستور کار است و امیدواریم ۱.۵ (یک سال و نیم) تا ۲ سال آینده تکمیل شود.

احمدی ادامه داد: اعتباراتی برای احداث و تکمیل و تجهیز فرهنگسرا شهرهای فرادنبه،چلگرد در نظر گرفته شده و تکمیل مجموعه مصلای شهرکرد نیز در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: هنرمندان سرمایه‌های استان و کشورند و سال گذشته پایش و افزودن اعضای جدید به صندوق اعتباری هنر چهارمحال و بختیاری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام شد و تعداد قابل توجه، نفرات جدید به صندوق اضافه شد تا از حمایت‌های حداقلی این صندوق برخوردار شوند.

احمدی با اشاره به اهمیت اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: هدف‌گذاری‌هایی برای توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر انجام شده است و درصدد حضور محصولات فرهنگی و هنری استان در بازارهای داخلی و بین‌المللی هستیم.

وجود هنرمندان خوش آتیه در استان

وی با اشاره به وجود هنرمندان خوش آتیه در استان گفت:می‌توانیم با توجه به حوزه هنرهای تجسمی، اقتصاد فرهنگ و هنر را در این زمینه هنری در استان فعال کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به رسالت حوزه رسانه و مطبوعات و یادآوری اهمیت این حوزه فرهنگی در آگاهی بخشی به جامعه و جهاد تبیین گفت: کمبود اعتبارات باعث شد، سال گذشته نتوانیم به این حوزه کمک زیادی کنیم.

احمدی گفت: تمام مبلغ توزیعی از محل درج آگهی‌های ثبتی و قانونی بین روزنامه‌های استان توزیع شده متاسفانه مبلغ ناچیزی از این محل بین هفته‌نامه‌ها، ماه‌نامه‌ها و پایگاه‌های تحلیلی خبری استان توزیع شده که باید برای این امر از ظرفیت‌های قانونی استفاده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری جشنواره‌های هنری در سال گذشته گفت:جشنواره‌های خوبی در زمینه تئاتر، هنر تجسمی و حتی سینما در استان برگزار کردیم و در جشنواره‌های منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی نیز حضور داشتیم و در سال پیش‌رو درصدد بازنگری برای حضور در جشنواره‌ها کم اثر و کم مخاطب هستیم.

انجمن موسیقی استان فعال می‌شود

احمدی یادآور شد: استان در زمینه موسیقی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و آموزشگاه‌های موسیقی متعددی در سطح استان وجود دارد و امیداوریم انجمن موسیقی استان، بهار امسال فعال شود.

وی تاکید کرد: در زمینه موسیقی ما ظرفیت‌های زیادی داریم و امسال هفته فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری، جشنواره اقوام ایران زمین، جشنواره موسیقی منطقه‌ای فجر به میزبانی شهرکرد و جشنواره موسیقی‌ زاگرس‌نشینان در استان برپا می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: در سال پیش‌رو توجه بیشتر به حوزه مفاخر استان و حوزه پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در دستور کار است و سال گذشته ۲ همایش ملی درباره شعرای بنام حکیم نظامی گنجوی و عمان سامانی برگزار شد.

وی با اشاره به سفر معاون سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان در سال گذشته گفت: قول‌هایی برای دریافت مساعدت در زمینه گسترش هنر سینما در استان گرفته‌ایم که امیدواریم امسال عملی‌ شود و با توجه به ظرفیت‌های استان به‌دنبال رویش‌های جدید در این حوزه هستیم و شهرستان‌های کوهرنگ، شهرکرد، بروجن، کیار و فارسان در این زمینه استعدادهای فراوانی دارند.

احمدی تاکید کرد: هنرهای نمایشی و به‌ ویژه تئاتر از مزیت‌های استان به‌ شمار می‌روند و بیش از ۶۰۰ نفر در حوزه تئاتر در استان فعال هستند و امید است با سرمایه‌گذاری بیشتر شرایط بهتری رقم بزنیم و سال گذشته استان ۲ نماینده در جشنواره تئاتر فجر داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: متاسفانه هنرستان هنرهای زیبای استان سابقه چندانی ندارد و این هنرستان از ۲ سال پیش با یک رشته در شهرکرد راه افتاده و امید است سه رشته جدید را به آن اضافه کنیم.

احمدی تاکید کرد: بسیاری از شهرهای استان مانند بن، خانمیرزا فاقد خانه فرهنگ و هنر هستند و امیدواریم با کمک شهرداری‌ها شاهد احداث این خانه‌ها باشیم و در صورت انتقال مالکیت خانه‌های فرهنگ و هنر به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن تجهیز آن‌ها را انجام می‌دهیم.

چراغ فروزان و پر تلالو مطبوعات استان در سال گذشته

وی تاکید کرد: سال گذشته با وجود سختی‌های زیاد چراغ مطبوعات استان فروزان و پر تلالو بود و مطبوعات و رسانه‌های استان وظیفه خطیری در جهاد تبیین بر عهده دارند.

این مسوول چهارمحال و بختیاری افزود: در حوزه اطلاع‌رسانی نیز در صدد هستیم این مورد را در زمره شاخص‌های ارزیابی نهادهای دولتی استان قرار دهیم که توجه بیشتری به این حوزه شود.

وی یاد آور شد: متاسفانه در زمینه قرآن و عترت تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیاد داریم و امیدواریم شرایط را به‌گونه رقم بزنیم که امسال در این زمینه شاهد موفقیت‌های زیادی باشیم و با توجه به آن‌که بزرگترین مجموعه های فرهنگی استان مجموعه‌های قرآنی هستند این مهم قابل انجام است.

حمایت از طرح‌های سبک زندگی ایرانی- اسلامی

احمدی تاکید کرد: معرفی هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی در دستور کار قرار دارد و در این زمینه ۹۰ طرح به‌دستمان رسید که قرار شد از ۲۰ طرح حمایت شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در حوزه فرهنگ عمومی نیز برش عمومی سند فرهنگی استان و سند پیشرفت استان در زمینه فرهنگ در حال تدین است.

وی تاکید کرد: در زمینه تشکل‌های فرهنگی و هنری مساجد اولویت کاری استان کادر پروری و پرورش نیروی‌های جدید و آشنا با هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

 

تلاش برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی در استان

معاون فرهنگ و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار دیده بان اظهار داشت: این معاونت وظایف و برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار دارد و برآیند آن کمک به ارتقای شاخص‌های فرهنگی در استان است.

حجت الله شیرانی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان اظهار داشت: به سهم خودمان سعی می کنیم در قالب جذب اعتبارات و حمایت هایی که از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه انجام می دهیم در شکل‌گیری فرهنگ نقش ایفا کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری محافل ادبی، جشنواره‌ها، فراخوان‌ها، نظارت بر فعالیت کانونهای تبلیغاتی، نظارت بر حوزه نشر و چاپخانه‌ها، ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، توجه ویژه به رشد و توسعه فرهنگی، حضور در کارگروه‌های فرهنگی استان، برگزاری نشست‌ها و جلسات همفکری، حمایت از طرح های موثر فرهنگی، انتشار فراخوانهای مختلف، تبادل فرهنگی و رصد شهرستانها از مهمترین فعالیت های این حوزه به شمار می رود.

شیرانی از توزیع سالانه بیش از یک میلیارد تومان کتاب در مراکز فرهنگی استان خبر داد و گفت: تعداد زیادی از این کتاب‌ها در مدارس و هنرستان‌ها توزیع می شود و کتابخانه های عمومی و موسسات فرهنگی نیز سهمی از این کتابها دارند.

اجرای برنامه با هدف جذب نسل جوان

وی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان بیشترین قشر مخاطب برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، اظهار داشت: تلاش می‌شود با برگزاری برنامه‌های فاخر تاثیرگذاری خود را بر جوانان و نوجوانان داشته باشیم.

معاون فرهنگ و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور، افزود: نگارش بخشی از این سند در استان بر عهده این اداره کل است.

به گفته شیرانی، فعال سازی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان، اجرای 15 طرح ویژه فرهنگی و هنری، برگزاری جشنواره‌ها، حضور موثر در کارگروه‌ها و دبیری شورای فرهنگ عمومی و شورای اطلاع‌رسانی، تشکیل شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، اعلام فراخوان جشنواره‌های داستان‎نویسی، شعرگویی، خانواده، مهرورزی عفیفانه و جوانی جمعیت، حمایت از محافل ادبی، برگزاری همایش چاپ و برگزاری همایش ناشرین، برگزاری روز خبرنگار و همایش کانون‌های تبلیغاتی از مهمترین برنامه‌های در ردستور کار در سال جاری است.

وی، با بیان اینکه انتقادات موجود از وضعیت فرهنگی استان و کشور تنها متوجه دستگاه‌های فرهنگی نیست، یادآور شد: همه ارگان‌ها و بخش‌ها از جمله دستگاه‌های اقتصادی و مراکز علمی و دانشگاهی در این خصوص مسئولیت دارند، چراکه در یک جامعه همه بخش‌ها بطور سیستمی به هم مرتبط هستند و باید تمامی دستگاه ها از جمله دستگاه های اقتصادی و آموزشی و دانشگاه ها را نیز مشارکت دهیم.

معاون فرهنگ و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ادعا نداریم که بی عیب و نقص فعالیت می کنیم و یا به طور کامل تاثیرگذار هستیم اما بخشی از یک مجموعه هستیم که تلاش خود را در این راستا به کار گرفته و سالانه با برگزاری برنامه های متعددی تلاش داریم تا برمخاطبان خود به ویژه نسل جوان و نوجوان تاثیرگذار باشیم.

شیروانی با بیان اینکه فرهنگ نیازمند کارهای زیرساختی و زیربنایی است تا بتوان تاثیرگذاری آن را مشاهده کرد، افزود: رفتارهای فرهنگی شکل گرفته در جامعه به سیاستگذاری های کلان اجتماعی بازمی گردد و کاستی در این سیاستگذاری و مهندسی فرهنگی نادرست منجر به شکل گیری معضلات فرهنگی نیز می شود.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر تنوع فرهنگی جای خود به تکثر فرهنگی داده است، اظهار داشت: شکل گیری پدیده جهانی شدن و گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در این رابطه تاثیر بسزایی داشته است.

شیرانی با بیان اینکه اجرای برنامه های فرهنگی موثر و فاخر نیاز به اعتبارات بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: به سبب هزینه کرد اعتبارات در مضیقه هستیم و این موضوع اگرچه مختص بخش فرهنگ و هنر نیست اما از آنجاکه فرهنگ جزو ناملوس جامعه است و قابل مشاهده نیست، اختصاص اعتبار در این خصوص به حد کافی انجام نمی گیرد.

شکل‌گیری پدیده طلبکاری فرهنگی در فضای استان

وی، شکل گیری پدیده طلبکاری فرهنگی در استان را یکی از آفات بخش فرهنگ و هنر دانست و گفت: برخی نویسندگان در فضای مجازی وجود دارند که همیشه طلبکار هستند و به جای کمک به بهبود وضعیت فرهنگ و هنر همواره در پی نقد مخرب هستند گویی خود را جزیی از این جامعه نمی‌دانند و در فضای دیگری زندگی می کنند.

معاون فرهنگ و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه از نقد سازنده استقبال می کنیم، افزود: این در حالیست که برخی به اسم نقد دنبال تخریب هستند و  و براحتی در احوال خصوصی افراد ورود کرده و یا در حالیکه تسلط و اشرافیتی بر حوزه فرهنگ و هنر ندارند و اهل این وادی نیستند خود را صاحب نظر در این حوزه می‌دانند و داعیه خود برتر بینی دارند و به جای اصلاح، خود مسبب ضربه های فرهنگی در استان می‌شوند.

شیروانی خاطرنشان کرد: انتظار می رود نقدهای صورت گرفته از سر دلسوزی و تعهد و بر مبنای واقعیت‌های موجود باشد.

تمرکز بر تولید آثار هنری بومی
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار دیده بان اظهار داشت: علاوه بر حمایت از هنرمندان ، امسال فعالیت های خود را بر تولید آثار هنری فاخر و بومی تمرکز کرده ایم.
شهرام فرجی ادامه داد: مهمترین فعالیت‌ها و برنامه‌های هنری استان در حوزه موسیقی، برگزاری جشنواره موسیقی زاگرس‌نشینان در تیرماه و برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای موسیقی در آذر ماه است که گروه‌های برتر این جشنواره به جشنواره فجر راه پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: در حوزه نمایش نیز جشنواره تئاتر استانی و تولید فیلم بام ایران در گذر زمان در دستور کار قرار دارد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کمک به فیلم سازان استان اختصاص داده شد و از آنجاکه فیلم‌سازی در استان طی سال‌های اخیر رشد محسوس و چشمگیری داشته است و در مجامع ملی و بین‌المللی نماینده از استان داشته‌ایم تلاش می‌شود تا امسال اعتبار بیشتری برای حمایت از این بخش از مرکز دریافت کنیم.

فرجی، برگزاری حدود ۸۰ نمایشگاه هنرهای تجسمی در استان را از دیگر برنامه‌های امسال این معاونت برشمرد و گفت: در حال حاضر ۶۹ آموزشگاه هنرهای تجسمی در استان فعال است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر استانی، برگزاری جشنواره نمایش‌نامه نویسی، برگزاری سوگواره عاشورایی و کارگاه‌های تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی است از دیگر برنامه‌های تدوین شده برای اجرا در سالجاری است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود:  در حال حاضر۳۵ آموزشگاه موسیقی، پنج آموزشگاه سینمایی و 11 موسسه تولید فیلم و پنج سینما در استان وجود دارد و تلاش می شود این موسسات و آموزشگاه در تمامی شهرستانهای استان راه‌اندازی شود.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو