هنر ملی کتاب نخواندن

کد خبر: 1436-20827 گروه: یادداشت
1402/08/27 21:10

نجمه سیددخت

 

کتاب حافظه مدون بشر است. ما با مطالعه کتاب از پیشینه تاریخی و فرهنگی مکتوب بشریت آگاه می­شویم. برای هر کتاب، خواننده مناسب و برای هر خواننده، کتابی مناسب وجود دارد. تعدادی از کتابها هستد که به بارها و بارها خواندن می­ارزند و بعضی از کتابها فقط به درد ورق زدن می­خورند و بعضی از کتابها را باید گزیده خوانی کرد.

کمبود اوقات فراغت، انفجار اطلاعات، آلودگی اطلاعات، حجم عظیم انتشارات، عدم شناخت کتابهای جدید، نامعلوم بودن ارزش کتاب های جدید و فراوان بودن کتابهایی که ارزش یکبار خواندن را ندارند، عدم جذابیت کتابها نسبت به تلفن همراه و فضای مجازی، مشکلات مالی و گرانی کتاب، ما را بر آن می­دارد که کتاب نخوانیم.

معمولا افراد به دلایل شخصی و یا به دلایل ذوق و علاقه خود به یک یا دو زمینه موضوعی، علاقه­مند به مطالعه هستند. مثلا عده­ای به تاریخ، برخی به هنر، گروهی به ادبیات و بعضی به جامعه شناسی و ... علاقه­مندند و در همان حوزه موضوعی به مطالعه گرایش پیدا می­کنند و بعضی هم در تمام عمرشان سراغ چنین کتابهایی نمی­روند.

پی بردن به اینکه کتاب فرهنگ می­آورد، خود نیاز به فرهنگ سازی دارد. در جامعه ما مطالعه بایستی فرهنگ سازی شود و عادت به مطالعه را باید همراه با آموزش الفبا در کودکان عجین کرد و این عادت باید از سنین کودکی پایه ریزی شود؛ کنجکاوی کودکان باعث می­شود که سوالات زیادی را بپرسند و کتابهای درسی جوابگوی تمام سوالات آنها نیست؛ بنابراین یکی از دلایل کتاب نخواندن، عدم فرهنگ سازی و عادت به مطالعه از سنین کودکی است و نتیجه آن رغبت افراد به خواندن کتابهای درسـی و کسب نمره قبولی در دروس است.

 مطالعه برای بعضی عملی است برای پر کردن وقات فراغت و برای برخی دیگر علاقه و اولویت و برای برخی دیگر تفریح و سرگرمی محسوب می­شود؛ مانوس بودن و دمخور بودن با کتاب بسیار لذت بخش است. انسان دنیایی را تجربه می­کند که هر لحظه که بخواهد می­تواند به دریایی از دانش و علم دسترسی داشته باشد و این حس، آرامش درونی را به خواننده منتقل می­کند. این نوع مطالعه بار فرهنگی دارد و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی زندگی انسان تاثیر می­گذارد.

کتاب بازتاب افکار دیگران است؛ بنابراین کتابهای خوب و مناسب به تنهایی کافی نیست تا عادت به مطالعه شکل بگیرد؛ بلکه دستیابی به منابع خواندنی، قصه گویی و کتابخوانی و معرفی شفاهی کتاب می­تواند در عادت به مطالعه کارساز باشد. در این میان کتابخانه­های عمومی که از آنها با عنوان" اتاق نشیمن جامعه یا اقامتگاه مردم" یاد کرده­اند با تهیه انواع مواد و محمل­های اطلاعاتی و در دسترس قرار دادن آن و ارائه خدمات به جامعه، در ایجاد و ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی نقش دارند. کتابخانه­ها باید به عنوان مکانی برای دریافت اطلاعات و اخبار تلقی شوند. این به این معناست که کتابخانه­ها باید امکان دسترسی به اطلاعات را از راه دور، چه در شکل چاپی و چه در شکل دیجیتال، برای جامعه فراهم کنند وکتابخانه­های عمومی باید کتابخوانان حرفه­ای را راضی نگه دارند.

بنابراین هیچ وقت برای کتاب خواندن دیر نیست. برای شروع از کتابهایی شروع کنید که به زمینه موضوعی آنها علاقه­مند هستید و کم حجم و جذاب و یا عامه پسند هستند تا بتوانید با کتاب خواندن پیوندی ناگسستنی برقرار کنید.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو