اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری همگام با توسعه استان

کد خبر: 1609-21201 گروه: اخبار
1402/12/01 20:56
اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری همگام با توسعه استان

ح رحیمی

تعهد کاشت ۱۰ میلیون اصله نهال ، صیانت از میراث ارزشمند منابع طبیعی ، کمک به تامین زمین برای طرح مسکن ملی و تحقق رویای مردم برای خانه‌دار شدن، مدیریت مراتع، احیای دشت شهرکرد ، مهار پیامدهای ناشی از خشکسالی ، اجرایی شدن طرح آبخیز تا جالیز ، هدایت به سمت تولید نهال‌های سردسیری و گرمسیری، مقابله با پدیده قاچاق زغال و چوب ، کنترل آفت جوانه‌خوار بلوط ، اجرای طرح‌های آبخیزداری، مهار پدیده گرد و غبار و آموزش جوامع محلی برای صیانت از محیط طبیعی پیرامون خود از محوری‌ترین فعالیت‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در 2 سال اخیر به شمار می‌رود.

عملکرد مناسب این اداره‌کل در دولت سیزدهم سبب شده تا سازمان بازرسی استان از این اداره کل تقدیر کند و این اداره‌کل در جشنواره شهید رجایی عنوان برتر را کسب کرد.

روابط عمومی این دستگاه نیز به پاس فعالیت‌های مستمر، گسترده و موثری که داشته است نیز به عنوان روابط عمومی برتر استان انتخاب شده است.

ایستاده در برابر خشکسالی

اجرای اقدامات آبخیزداری سالانه بین پنج تا ۱۰ تن در هکتار در کاهش فرسایش خاک اثرگذار است و برهمین اساس می‌توان گفت اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش فرسایش خاک دارد و این طرح‌ها در استان‌هایی که بیشتر در معرض این مخاطره قرار دارند باید بیشتر از سایر مناطق اجرا شود و چهارمحال و بختیاری یکی از این مناطق است که نیاز است اعتبارات بیشتری برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این استان اختصاص یابد.

یکی دیگر از نیازهای چهارمحال و بختیاری در بخش زیرساختی توسعه طرح‌های آبخیزداری است که در سال‌های گذشته، وقوع سیلاب‌ها باعث خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های استان شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری گفت: آبخیزداری به مجموعه‌ای از فعالیت‌های مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و برخی از رفتارهای مدیریتی در بخش مرتع‌داری و بیابان‌زدایی گفته می‌شود که در سال جاری تاکنون هفت مورد بند خاکی به حجم 25 هزار و ۳0۰ مترمکعب، احداث 67 سازه سنگی ملاتی به حجم 15هزار و 692 مترمکعب در استان اجرا شده است.

اصغر احمدی افزود: همچنین در این مدت یک مورد تثبیت زمین لغزش به اندازه هزار و 565 متر مکعب، احداث 8 مورد سازه‌های گابیونی به حجم هزار و 990 مترمکعب را از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهار محال و بختیاری عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با اجرای اقدامات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی به طور میانگین در هر هکتار یک هزار مترمکعب در سال تغذیه آبخوان و حجم آب ذخیره شده سالانه به طور میانگین ۵۳۰ مترمکعب است.

وی با بیان اینکه نسبت فایده به هزینه در عملیات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ۵.۷ اعلام شده که این رقم از میانگین کشوری بالاتر است یادآور شد: با انجام این حجم از عملیات آبخیزداری سالانه سه تا ۱۰ تن در هکتار کنترل فرسایش و سه تا پنج تن در هکتار کنترل رسوب انجام می‌شود.

اجرایی شدن طرح آبخیز تا جالیز در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه اجرایی شدن طرح آبخیز تا جالیز در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف پایداری و افزایش آب‌دهی حوزه آبخیزداری در این استان وارد فاز اجرایی شده است.

احمدی بیان داشت: طرح آبخیز تا جالیز براساس تفاهم بین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، استانداری، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای انجام طرح‌های آبخیزداری و تولید نهال در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال تعریف و اجرا می‌شود.

وی افزود: برای اجرای طرح آبخیز تا جالیز در چهارمحال و بختیاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای یک دوره سه ساله پیش‌بینی شده است که ۳۰ درصد این اعتبار از محل اعتبارات قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و ۷۰ درصد نیز از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است در طرح آبخیز تا جالیز در۵۷ حوزه آبخیز استان، طرح های بیولوژیکی، بیومکانیکی و مکانیکی شامل بند‌های خاکی، سازه‌های سنگی ملاتی، خشکه چین، کنترل سیلاب، آبخوان داری، پخش سیلاب و گابیونی که پیامد آن کنترل فرسایش و رسوب، کنترل سیل و تغذیه سفره‌های زیرزمینی است در سطح 350 هزار هکتار انجام شود.

سهیم شدن در خانه‌دار شدن مردم

یکی از اقدامات دولت برای پایان دادن به رنج چندین ساله برخی از مردم به دلیل نداشتن خانه، اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که در این زمینه، زمین در برخی از مناطق برای اجرای آن در چهارمحال و بختیاری اختصاص یافته است.

در طرح نهضت ملی مسکن در استان قرار است طی چهار سال ۵۷ هزار و ۱۴۹ واحد مسکونی در ۴۳ شهر احداث شود که تاکنون ۸۹ هزار و ۴۹۳ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۵ هزار و ۵۹۳ متقاضی حائز شرایط اعلام و ۲۳ هزار و ۳۴۳ نفر تایید نهایی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری گفت: اجرای نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که با هدف تامین زمین برای عملیاتی کردن این نهضت، در سال جاری تاکنون این اداره کل در قالب 5 مورد 757هکتار زمین برای اجرای آن تامین کرده است.

اصغر احمدی اظهار داشت: در سال جاری56 هکتار زمین در قالب 15 مورد برای ساماندهی مسکن روستایی در چهارمحال و بختیاری با ابلاغ ماده ۴ به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است و در این میان تا کنون تعداد 11 مورد نامه تفکیک و تغییر نمایندگی به مساحت 135 هکتار ارسال شده است.

وی افزود: همچنین در ارتباط با توسعه شهرک‌های صنعتی خصوصی و دولتی تاکنون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان 242هکتار زمین در قالب 1 فقره واگذار کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: این اداره کل در بحث احاله مدیریت طرح‌های جنگل‌کاری اقتصادی و مرتع‌داری در قالب ماده ۳ به ترتیب تاکنون 20 هکتار در قالب 5 مورد و هشت هزار و 570 هکتار در قالب 7 مورد زمین واگذار کرده است.

وی واگذاری زمین برای اجرای طرح‌های معدنی را از دیگر وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد و گفت: در همین ارتباط از سوی این اداره کل از ابتدای سال تاکنون در قالب یک مورد 3 هکتار زمین برای اجرای طرح‌های معدنی واگذار شده است.

به گفته احمدی، در این مدت 303 هکتار زمین برای ایجاد و توسعه مجتمع‌های کشاورزی، دامی و گلخانه‌ای و 700 مترمربع زمین در قالب دو مورد برای احداث مخازن آب آشامیدنی روستایی واگذار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، واگذاری 369 مترمربع زمین برای توسعه زیرساخت دستگاه‌های خدمات‌رسان (آب، برق، گاز و تلفن) در قالب ۳ مورد را از دیگر اقدامات این اداره کل در ارتباط با واگذاری اراضی ملی به طرح‌های عمومی و عمرانی با هدف توسعه استان عنوان کرد.

مدیریت مراتع استان

احمدی همچنین در خصوص اجرای طرح های مرتعداری و مدیریت مراتع استان اظهار داشت: در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان در سال جاری تاکنون میزان 207 هکتار اختصاص داده شده است.

احمدی افزود: اجرای طرح ساماندهی، کنترل و مدیریت چرای دام در مراتع استان امسال تاکنون سطحی معادل 174 هزار هکتار و عملیات تنسیق مراتع در سطحی معادل 10 هزار هکتار و حفاظت و قرق مراتع نیز در سطحی معادل 10 هزار هکتار  و همچنین تهیه، تصویب و انعقاد طرح های مرتعداری در سطحی معادل 30 هزار هکتار انجام شده است.

وی در ادامه گفت: در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان سطحی معادل 207 هکتار اختصاص و کشت شده است همچنین در خصوص اجرای عملیات بیولوژیک، بیومکانیک اصلاح و احیاء مراتع سطح 460 هکتار انجام گرفته و در سطح 4 هکتار نیز طرح پایلوت کشت گیاه کلوس در استان اجرایی شده است.

احمدی گفت قریب به یک میلیون 40 هزار هکتار از مساحت مراتع استان تحت عملیات ممیزی قرار گرفته است و بهره برداران قانونی آن مشخص شده است که نتیجه این عملیات تفکیک 801 سامان عرفی با احتساب مراتع تنسیق شده در استان می باشد.

احیای ۸۰۰ هکتاری دشت شهرکرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری در ادامه افزود: با اعمال محدودیت‌ها و تغییر مسیر روان آب‌ها، ۸۰۰ هکتار از دشت شهرکرد احیا شد.

احمدی تصریح کرد: در استان سه دشت خانمیرزا، بروجن و شهرکرد منبع ریزگرد‌های داخلی استان است و احیای 2 دشت دیگر نیز در اولویت برنامه این سازمان قرار دارد.

استان ظرفیتی برای کشت درختان گرمسیری و سردسیری

احمدی افزود: با توجه به مشکلات پیش روی محیط زیست از قبیل گرمایش زمین، تغییر اقلیم، افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش کانون تولید گرد و غبار و ریزگرد، فرسایش خاک و افزایش سایر بلایای طبیعی هر سال میلیاردها درخت از روی زمین به همراه بسیاری از اکوسیستم‌های طبیعی حذف می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین و مقرون به صرفه ترین راه حل برای برون رفت از این مشکلات حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کاشت درخت و توسعه و احیای جنگل می‌باشد.

احمدی با اشاره به اینکه این تغییرات در سطح جهانی می‌باشد و تأثیر آن در مناطق خشک و خشک بیشتر می‌باشد بیان داشت: لزوم پیگیری این موضوع بر کشور ما دوچندان می‌باشد.

وی اذعان داشت: بر اساس سیاست‌های مهم دولت سیزدهم قرار است طی چهار سال در کشور به صورت یک نهضت ملی و مردمی میزان یک میلیارد درخت با مشارکت تشکل‌های مردم نهاد و نهادهای مردمی تولید و کاشته شود و این برنامه از سوی ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور با هدف گسترش فضای سبز و تولید هوای سالم اجرا خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی استانی در جهت برگزاری پویش‌های استانی با همراهی نهادهای دولتی و بخش خصوصی خصوصاً اعضای کمیته نهضت سبز با تاکید بر مشارکت مردمی در مناسبت‌های مختلف و در راستای ترویج فرهنگ درختکاری و آشنایی اقشار مختلف با این طرح و افزایش مشارکت همگانی در این طرح بزرگ شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها از جمله نهادهای عمومی مردمی و دولتی در این نهضت با ما همکاری می‌کنند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آمادگی دارد تا از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله نهالستان‌ها و ارائه آن به این بخش‌ها در امر تولید نهال به صورت مشارکتی اقدام کنند.

احمدی اذعان داشت: یکی از مهمترین اتفاقات پیرامون شروع طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بکارگیری ظرفیت‌های نهالستان‌ها می‌باشد، ظرفیتی که در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه بوده است.

وی افزود: نهالستان‌های دولتی استان ما واقع در شهرکرد و لردگان اقدامات تولید نهال را شروع کرده و از ظرفیت‌های بسیار خوبی در راستای تولید نهال‌های سردسیری و گرمسیری مطابق با شرایط اکولوژیکی استان برخوردار است.

احمدی اذعان داشت: نهالستان لردگان با سطحی در حدود ۱۷ هکتار سطح مفید و دارا بودن امکاناتی از قبیل شاسی، سیمانی، استخر، سیستم آبیاری بارانی در راستای تولید نهال‌های جنگلی از جمله گلابی وحشی، بلوط اکالیپتوس بنه محلی و سایر گونه‌های جنگلی و فضای سبزی و همچنین گونه‌های چوبده دارای ظرفیت بسیار خوبی می‌باشد و در صورت بهینه شدن شرایط و شرایط آبیاری تا ۳ میلیون اصله نهال گلدانی و ریشه لخت پتانسیل تولید دارد.

وی خاطر نشان کرد: نهالستان شهرکرد واقع در مرکز استان و منطقه سرد سیری با وسعتی نزدیک به ۴۰ هکتار عرصه و ۳۰ هکتار سطح مفید، پتانسیل بسیار مناسبی جهت تولید گونه‌های سردسیر می‌باشد.

احمدی با اشاره به اینکه گونه‌هایی از قبیل انواع سرو، انواع کاج، انواع بادام زبان گنجشک و صنوبر در نهالستان‌ها کاشته می‌شود گفت: در این نهالستان از دو دهنه، استخر، سیلو، کود ۵۰۰۰ متر مربع شاسی سیمانی و گلخانه و همچنین سطح مناسب در صورت تأمین آب پایدار که در دست اقدام باشد و همچنین تکمیل سیستم آبیاری پتانسیل تولید ۱۰ میلیون اصله نهال گلدانی و ریشه لخت را دارا می‌باشد.

وی اذعان داشت: با وجود شرایط موجود هم اکنون در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در دست تولید می‌باشد در صورتی که در سال‌های گذشته در حدود ۱۰۰ هزار اصله نهال در آن تولید می‌شد و از شاسی‌ها که ظرفیتی بیش از ۳۰۰ هزار اصله دارند استفاده‌ای نمی‌شود.

احمدی تشریح کرد: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم در یک برنامه ۴ ساله بر اساس نهضت ملی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور حدود ۱۰ میلیون اصله نهال در استان تولید و با کمک اقشار مختلف جامعه کشت کنیم.

تعهد چهارمحال و بختیاری از طرح "کاشت یک میلیارد درخت" ۱۰ میلیون اصله است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به هدف‌گذاری طرح کاشت یک میلیارد درخت در مدت چهار سال و سهم ۱۰ میلیون اصله در چهارمحال و بختیاری، گفت: براساس تعهدها، امسال قرار است دو میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان کاشته شود.

اصغر احمدی با اشاره به اینکه بهترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌حل برای برون رفت از مشکلات حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کاشت درخت، توسعه و احیای جنگل است، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات ابلاغی و سطح جنگل‌ها ومراتع استان سهم چهارمحال و بختیاری از طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، ۱۰ میلیون اصله در چهار سال است که تعهد سال اول ۲.۵ میلیون اصله درخت است.

وی افزود:یکی از مهم‌ترین اتفاقات پیرامون شروع طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بکارگیری ظرفیت های نهالستان‌ها بوده ظرفیتی که در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه بوده است در این خصوص نهالستان‌های دولتی استان واقع در شهرکرد و لردگان اقدامات تولید نهال را شروع کرده و از ظرفیت‌های بسیار خوبی در راستای تولید نهال‌های سردسیری و گرمسیری مطابق با شرایط اکولوژیکی استان برخوردار هستند.

احمدی با اشاره به اینکه نهضت نهال‌کاری در استان همزمان با سراسر کشور آغاز و با کاشت درخت به استقبال این طرح می‌رویم، افزود: طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در استان در سه بخش دولتی، متولیان و صاحبان صنایع و مردم با هدف ارتقای فضای سبز شهری، پروژه‌های غنی سازی جنگل، احیای جنگلی حاشیه معادن و زراعت چوب اجرا می‌شود، در این طرح، هر نفر با کاشت سه درخت رسالت خود را در قبال این طرح ایفا خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: جنگل‌داری و جنگل‌کاری با بذر یک پنجاه و پنجم هزینه جنگل‌کاری با نهال است که در مورد گونه بادام این مورد بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که هزینهجنگل‌کاریبانهال۵۵ برابر بالاتر از جنگل‌کاری با بذر است.

مقابله و پیشگیری از قاچاق زغال و چوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با استناد به ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه هرگونه حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا زغال حاصل از درختان جنگلی ممنوع است.

 اصغر احمدی افزود: قطع بی‌رویه درختان جنگلی و حمل آن‌ها به استان‌های دیگر به وسیله برخی افراد سودجود از جمله مهمترین مشکلات و آفت‌هایی است که به جان عرصه‌های جنگلی چهارمحال و بختیاری ‌افتاده و آن‌ها را به یغما می‌برند.

وی بدون اشاره به رقم کشفیات چوب و زغال در سالجاری تاکید کرد: اگرچه مسوولان یگان حفاظت منابع طبیعی بر روند کشفیات و نظارت بر قاچاق چوب و زغال نظارت دارند اما اولویت این اداره‌ کل پیشگیری از وقوع جرم و تمرکز بر مباحث فرهنگی و بازدارنده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با استناد به ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه هرگونه حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا زغال حاصل از درختان جنگلی به طور مطلق و ارتکاب این اعمال در مورد سایر محصولات و فراورده‌ها یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذی‌صلاح ممنوع است و مرتکب علاوه‌بر ضبط کالاهای مزبور و آلات و ادوات مورد استفاده، جز در موارد مذکور در مواد (۲۵)و (۲۶)این قانون و سایر مواردی که مجازات بیشتری به موجب قوانین پیش‌بینی شده است مشمول مجازات‌ها و احکام مقرر برای قاچاق کالای مجاز مشروط می‌شود، چنانچه خرید اقلام ذکر شده بدون علم و عمد نسبت به منشأ آن صورت گرفته باشد از شمول این ماده خارج است.

احمدی ادامه داد: افزایش نرخ جرائم و مجازات‌ها و همچنین افزایش شمار نیروهای یگان حفاظت برای نظارت از جمله راهکارهای انجام شده برای پیشگیری از وقوع جرم است.

کنترل آفت جوانه‌خوار بلوط

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با توجه به گستردگی آفت جوانه‌خوار بلوط در استان گفت:اکنون۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای کنترل این آفت نیاز است.

احمدی افزود: با وجود انجام عملیات‌های پیشگیرانه برای کنترل آفت جوانه‌خوار بلوط، اما همچنان این آفت در حال پیشروی است و باید راهکارهایی برای مقابله و کنترل آن اندیشیده شود.

به گفته وی از سطح ۳۲۸ هزار هکتار عرصه جنگلی چهارمحال و بختیاری در زمان حاضر ۳۵ هزار هکتار از این عرصه‌ها دچار آفت جوانه چوب‌خوار بلوط شده‌اند.

 احمدی با بیان اینکه آفت جوانه‌خوار از گروه آفت‌های برگ‌خوار و بومی جنگل‌های بلوط به شمار می‌رود یادآور شد: بیشترین آلودگی این جنگل‌ها در شهرستان‌های لردگان بخش رودشت، فلارد بخش پشتکوه منطقه پروز، خان‌میرزا، کیار منطقه مشایخ، اردل منطقه لندی و کوهرنگ منطقه سرآقاسید دیده شده است.

وی گفت: تلاش‌هایی برای مقابله با آفت جوانه خوار بلوط انجام شده که اختصاص هفت میلیارد ریال برای محلول پاشی (محلول‌های بیولوژیکی که با طبیعت سازگار هستند) این آفت انجام شده است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری و تاثیر آن‌ها در کاهش میزان گرد و غبار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری در دشت شهرکرد به عنوان یک نقطه بحرانی، گفت: دشت شهرکرد به شرایط احیا نزدیک شده است و شاهد کاهش گرد و غبار در این منطقه هستیم.

 احمدی با اشاره به وضعیت دشت شهرکرد، خانمیرزا و بروجن، افزود: دشت‌های چهارمحال و بختیاری به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی، کاهش بارندگی‌های سالانه، برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی دچار وضعیت بحرانی شده است.

وی تصریح کرد: شرایط مذکور سبب شده است سطح ایستایی آب دشت‌ها کاهش پیدا کرده و پوشش گیاهی آن‌ها از بین برود و خشک شدن پوشش گیاهی این دشت‌ها را به بیابان و کانون گرد و غبار تبدیل می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: استفاده از آب‌های خاکستری و پساب فاضلاب‌ها برای آبیاری فضای سبز و مراکز زراعت چوب، محدود و ممنوع کردن برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی غیرمجاز، اقدامات آبخیزداری و ایجاد سازه‌های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک از جمله اقدامات موثر برای جلوگیری از بیابانی شدن عرصه‌های ملی است.

 احمدی با اشاره به اینکه این اقدامات می‌توانند تاثیر به‌سزایی در تجدید حیات دشت‌ها داشته باشد، اضافه کرد: انجام اقدامات آبخیزداری سبب نفوذپذیری خاک، حفظ و کنترل روان آب‌های دشت‌ها می‌شود و پوشش گیاهی را احیا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: امسال گرد و غبار در دشت شهرکرد کاهش یافته است و شاهد احیای نسبی این دشت هستیم.

وی با بیان اینکه توسعه اقدامات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری باعث افزایش پوشش گیاهی، کاهش کانون گرد و غبار و ایجاد یک فضای سالم در دشت‌ها می‌شود، اضافه کرد: در نیمی از دشت‌های استان اقدامات مطالعاتی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.

احمدی گفت: در راستای اجرای طرح‌های آبخیزداری هر ساله متناسب با میزان اعتبارات اقدامات آبخیزداری به منظور احیای عرصه‌های منابع طبیعی خصوصا در دشت‌های بحرانی انجام می‌شود.

  وی یادآور شد: در حال حاضر دشت‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی استان در شرایط بیابانی شدن قرار ندارند، اما با از بین رفتن پوشش گیاهی این نواحی به بیابان تبدیل می‌شود.

آموزش جوامع محلی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه حفاظت از عرصه‌های ملی آموزش جوامع محلی است، گفت: آموزش‌ها تاثیر به‌سزایی در فرهنگ‌سازی و تبدیل منابع طبیعی به معارف عمومی دارد.

اصغر احمدی افزود: مردم چهارمحال و بختیاری تعلق خاصی نسبت به عرصه‌های ملی و رفع نیاز‌های خود با این منابع دارند.

وی با اشاره به اینکه باید تدابیری اندیشیده شود تا مردم نسبت به حفاظت از عرصه‌های ملی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند، ادامه داد: منابع خدادادی و ثروت‌های ملی نه تنها متعلق به نسل‌های گذشته بلکه نسل آینده‌ نیز در آن سهیم هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: لازم است سطح آموزش‌ها به منظور حفاظت از جنگل‌ها و مراتع افزایش یابد و همیاران طبیعت و جوامع ملی نسبت به جایگاه جنگل‌ها و مراتع به آگاهی مطلوبی دست پیدا کنند.

احمدی با اشاره به اینکه آموزش به جوامع محلی در راستای حفاظت از عرصه‌های ملی اثرات مثبتی به همراه دارد، بیان کرد: حفظ و نگاه‌داری از منابع طبیعی سبب حفاظت از زندگی انسان در شرایط بحرانی و سیل می‌شود، این عرصه‌ها می‌تواند شدت و سرعت بارندگی‌ها را کنترل کرده تا آب به زمین نفوذ کرده و مانع از فرسایش خاک و ایجاد سیل شود.

کسب رتبه برتر در تبیین دستاوردها و اقناع افکار عمومی

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ارزیابی جشنواره شهید رجایی در بین ۵۹ دستگاه اجرایی استان حائز رتبه برتر شد.

هر ساله دستگاه‌های اجرایی در خصوص عملکرد سالانه خود در چهارچوب معیارها و شاخص‌های سازمان اداری و استخدامی کشور که بر اساس برنامه‌ها و اولویت‌های دولت تعیین می‌شود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و دستگاه‌های برتر بر اساس دستورالعمل سازمان اداری و استخدامی از سوی ستاد جشنواره شهید رجایی استان تجلیل می‌شوند که بر اساس ارزیابی صورت گرفته از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در شاخص تبیین دستاوردها و اقناع افکار عمومی در بین ۵۹ دستگاه اجرایی استان حائز رتبه برتر شد.

رفع تصرف از 435 هکتار از اراضی ملی استان

از ابتدای سال تاکنون ۴۳۵ هکتار از اراضی ملی در این استان خلع ید، قلع و قمع و رفع تصرف شده است.

از این میزان ۳۶۷ هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری در این استان در قالب ۱۶۳ فقره خلع ید، قلع و قمع و رفع تصرف شده است.

افزون بر این ۷۱ فقره با مساحت ۶۸ هکتار نیز از عرصه‌های ملی این استان در قالب تبصره یک ماده ۵۵ (جرائم مشهودی که ماموران خیلی سریع و بدون ارجاع به مقام قضایی ارجاع می‌دهند) رفع تصرف شده است.

 

تقدیرسازمان بازرسی از مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری

بازرس کل استان چهارمحال وبختیاری با اهدای لوح تقدیر در جلسه معارف از زحمات مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری استان تقدیر کرد.

در این لوح سپاس آمده است: فعالیت های مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و همکاران علاوه بر ارتقا کیفی امور محوله، منجر به برخی اقدامات شاخص از جمله توجه به مسائل کلان و توسعه استان با رویکرد حمایت تولید و سرمایه گذاری، تعامل لازم با دستگاه های نظارتی به منظور اجرای صحیح قوانین و مقررات و اهتمام در پیگیری امور محوله، تعیین تکلیف اراضی گودال چشمه با گذشت مدت زیادی از بلاتکلیفی موضوع و رفع مشکلات چندین ساله مرتبط با اراضی شیخ‌شبان ، مدیریت صحیح بر استفاده از نهالستان‌ها ، وجود رضایتمندی مردم از نحوه پاسخگویی به مطالبات آنها در میز خدمت گردید که از حیث  ارتقای سلامت اداری توفیقات داشته اید، در این راستا به مصداق لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق زحماتتان را ارج می نمایم.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان روابط عمومی برتر

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از سوی شورای مرکز روابط عمومی‌های استان، مدیران روابط عمومی دستگاه‌های آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و آبخیزداری، هواشناسی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی برتر اعلام و تجلیل شدند.

افتتاح 5 طرح در دهه فجر امسال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در دهه فجر امسال پنج پروژه با کاربری زیربنایی از سوی این اداره‌کل افتتاح خواهد شد.

اصغر احمدی افزود: پنج پروژه‌ای که در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود در شهرستان‌های شهرکرد، بن، بروجن، کوهرنگ و فارسان هستند.

وی گفت: عملیات این پروژه‌ها از سال گذشته آغاز و امسال با کاربری‌های زیربنایی تکمیل شده که اعتبار هزینه شده برای این تعداد طرح ۹ میلیارد و ۴۲۸ میلون تومان است.

 


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو