روایت مدیران زیرمجموعه وزارت و راه شهرسازی از خدمات دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری

احمدرضا طهماسبی
مدیران دستگاههای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری در نشستی با خبرنگاران به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به تشریح دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم پرداختند.
سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در این نشسست با بیان اینکه ۲۱۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در این استان در دست احداث است، اظهار داشت: از این متراژ ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه ، ۶۲ کیلومتر راه اصلی و ۱۱ دستگاه تونل و ۶ دستگاه تقاطع غیرهمسطح و پل است.
خدایار باقری افزود: چهارخطه شهرکرد به بروجن به لردگان، شهرکرد به شلمزار، شهرکرد به بن به داران، لردگان به کارون 4، سورشجان به سودجان، سامان به تیران، بازفت به مساجد سلیمان، فارسان به دشتک به اردل به دوپلان و ورودی کمربندی اردل و بهسازی جاده ارتباطی فرخشهر از مهمترین طرحهای راهسازی استان به شمار میرود.
وی ادامه داد: 23 طرح ساختمانسازی نظیر ساختمان فرمانداری و بخشداری و مجموعههای ورزشی نیز در استان در دست احداث است که هریک از این طرحها بالای 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری همچنین از پیشرفت 50 درصدی طرح راه آهن استان در قسمتهای زیرگذر، روگذر و ایستگاهی خبر داد و گفت: در سفر اول رییسجمهور به استان برای این طرح 30 هزار میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شد که چنانچه این اعتبار به موقع تزریق شود دهه فجر سال آینده سوت قطار در استان نواخته میشود.
باقری در خصوص زمان تکمیل روگذر هفشجان نیز توضیح داد: این طرح تنها از محل اعتبارات ملی، دارای ردیف است و بر اساس پیشرفت فیزیکی به آن اعتبار اختصاص داده میشود که پیشبینی میشود تا پایان سال این طرح به بهرهبرداری برسد.
وی با اشاره به سرعتگیری طرح مسکن ملی در استان در دولت سیزدهم، تصریح کرد: در مجموع 97 هزار و 721 نفر برای برخورداری از مسکن ملی در استان ثبتنام کردند که از این تعداد 25 هزار و 692 متقاضی حائز شرایط لازم بودند و تاکنون 17 هزار نفر از این متقاضیان آورد اولیه 400 میلیون ریالی را واریز کردهاند.
باقری افزود: همچنین تاکنون 9 هزار و 429 متقاضی مسکن ملی در بخش جوانی جمعیت در استان ثبت نام کردهاند که در دهه فجر امسال واگذاری زمین برای یک هزار متقاضی قرعهکشی میشود.
سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص اعتراض جمعی از متقاضیان مسکن ملی در خصوص افزایش آورده متقاضیان، توضیح داد: در سال 1398 بر اساس قیمت روز مقرر شد متقاضیان با 2 هزار و 500 میلیارد ریال آورده صاحب خانه شوند اما هر سال با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی این مبلغ با افزایش روبرو شده است و ما ناگزیر هستیم تا قیمت تمام شده مسکن ملی را مطابق با بخشنامههایی که از تهران اعلام میشود محاسبه کنیم.
باقری افزود: ادارهکل راه و شهرسازی به عنوان نماینده مردم قراردادهایی که با پیمانکاران منعقد میشود را مورد نظارت قرار میدهد تا حقی از متقاضیان ضایع نشود.
وی یاداور شد: سهم استان در رابطه با مسکن ملی طی چهار سال احداث 57 هزار واحد است که تاکنون عملیات اجرایی هشت هزار و 894 واحد آغاز شده است.
سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت جذب اعتبارات سفر اول و دوم رییسجمهور به استان در حوزه راه و شهرسازی نیز گفت: هم در سفر اول و هم در سفر دوم بیشترین میزان اعتبار مربوط به این ادارهکل بوده است که تاکنون 90 درصد اعتبارات سفر اول محقق شده و در خصوص اعتبارات سفر دوم نیز باید گفت که با وجود پیگیریهای بسیار اما هنوز اعتباری تخصیص نیافته است.
باقری با اشاره به اینکه هزینه جادهسازی در استانهای کوهستانی بسیار بیشتر از استانهای هموار است، اظهار داشت: برای احداث هر یک کیلومتر تونل به اعتباری بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال نیاز است.
اتمام طرحهای هادی روستایی در استان به 120 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تشریح عملکرد دولت سیزدهم اظهار داشت: از بدو تاسیس این نهاد تا پایان دولت دوازدهم برای 370 روستای این استان بهسازی معابر روستایی انجام شد این در حالیست که تنها در 2 سال از عمر دولت سیزدهم برای 331 روستای استان اقدام بهسازی انجام شده است.
افشین ریاحی سامانی افزود: در خصوص تامین قیر رایگان نیز از ابتدا تا پایان دولت دوازدهم 33 هزار تن قیر برای روستاهای استان تامین شد این در حالیست که در 2 سال اخیر 9 هزار تن قیر به استان اختصاص یافته است..
وی، جهش تولید مسکن را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در توسعه روستایی برشمرد و گفت: مقرر شده تا در طول چهار سال از عمر دولت سیزدهم 14 هزار واحد روستایی در استان ساخته شود که سهمیه هر سال سه هزار و 500 واحد میشود که برهمین اساس طی 2 سال اخیر 6 هزار فقره تسهیلات برای احداث پنج هزار و 200 واحد روستایی پرداخت شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال جاری نیز تعداد تسهیلات مسکن روستایی در استان از سه هزار مورد به هفت هزار و 500 فقره افزایش یافته است.
ریاحی همچنین سهمیه مسکن شهری بنیاد مسکن استان را 6 هزار و 351 واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد عملیات اجرایی سه هزار و 251 واحد آغاز شده که از این تعداد 2 هزار و 281 واحد در قالب انبوهسازی بوده و تاکنون از 60 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است و پیشبینی میشود در نیمه اول سال آینده تعداد زیادی از این طرحها بهرهبرداری شود.
وی با بیان اینکه تاکنون طرح هادی در 573 روستای بالای 20 خانوار جمعیت اجرا شده است، افزود: اجرای کامل طرح هادی در تمامی روستاهای استان بسیار هزینهبر است و طرح هادی هنوز به طور کامل در این روستاها اجرایی نشده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری کل طول معابر روستایی استان را چهار هزار و 100 کیلومتر اعلام کرد و گفت: تاکنون 25 درصد این معابر معادل یک هزار و 100 کیلومتر بهسازی شده است.
ریاحی ادامه داد: بهسازی هر هشت کیلومتر معبر روستایی به 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که بر این اساس برای اتمام طرح هادی روستایی در استان باید 120 هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شود.
وی یادآور شد: در دهه فجر امسال نیز 77 طرح هادی روستایی با اعتبار 380 میلیارد ریال اجرایی میشود.
افزایش ایستگاههای هواشناسی در استان
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست به افزایش تعداد ایستگاههای هواشناسی استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: طی 2 سال اخیر یک ایستگاه اصلی هواشناسی در لردگان به ایستگاه خودکار تبدیل و همچنین چهار ایستگاه اقلیمشناسی خودکار و 2 ایستگاه بارانسنجی خودکار در استان ایجاد شد.
مهران چراغپور افزود: در حال حاضر هفت ایستگاه اقلیمشناسی در استان در دست احداث است و تلاش داریم تا تمام ایستگاههای اقلیمشناسی و 12 ایستگاه بارانسنجی استان را به خودکار تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه ادارهکل هواشناسی استان از اعتبار دور اول رییسجمهور سهمی نداشت، تصریح کرد: این در حالیست که از محل اعتبارات دور دوم 100 میلیارد تومان برای این ادارهکل در نظر گرفته شده است که با تخصیص و جذب آن میتوان گام مهمی در توسعه و گسترش ایستگاههای هواشناسی در استان برداشت.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری همچنین به مقایسه خدمات این ادارهکل در سالهای قبل و بعد از پیروزی اتقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی و تا سال 74 این استان اداره هواشناسی مستقلی نداشت و تنها یک ایستگاه اصلی، چهار ایستگاه اقلیمشناسی و سه ایستگاه بارانسنجی در این استان فعال بود اما در حال حاضر تعداد ایستگاههای استان به 60 مورد افزایش یافته است.
چراغپور افزود: در حال حاضر استان دارای ایستگاه فرودگاهی، جادهای، تحقیقات کشاورزی، اقلیمشناسی و باران سنجی است.
افزایش تسهیلات مسکن در دولت سیزدهم
رییس شعب بانک مسکن چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن در دولت سیزدهم، گفت: بیش از 90 درصد تسهیلات مسکن ملی در استان از سوی این بانک پرداخت شده است.
فریبرز معصومی افزود: این بانک برای احداث 697 واحد مسکن بنیاد مسکن، 2 هزار و 292 واحد مسکن با مدیریت راه و شهرسازی، 452 واحد به نمایندگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، 224 واحد گروه ساخت و 120 واحد خودمالکی قرارداد پرداخت تسهیلات منعقد کرده است.
وی تصریح کرد: در مجموع برای احداث پنج هزار و 450 واحد مسکن ملی در استان به مبلغ 27 هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد شده است.
رییس شعب بانک مسکن چهارمحال و بختیاری افزود: این بانک یک هزار و 650 واحد مازاد تعهد خود انعقاد قرارداد کرده است.
معصومی یادآور شد: بانک مسکن استان سه برابر منابع خود تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است.
احداث 216 کیلومتر جاده روستایی در استان طی 2 سال اخیر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری گفت: طی سه سال گذشته ۱۹ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال اعتبار در بخشهای مختلف راهداری این استان هزینه شده است.
روح الله غلامی نیز در این نشست افزود: با توجه به وسعت راههای روستایی این استان با همت دولت سیزدهم ۲۳۸ کیلومتر راه روستایی در چهارمحال و بختیاری احداث و یا روکش آسفالت شده است.
وی اظهار داشت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۲۲ کیلومتر در حوزه راههای روستایی احداث و روکش آسفالت انجام شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۹۱ کیلومتر و در سالجاری نیز به ۱۲۵ کیلومتر افزایش یافت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری گفت: تلاش میشود با توجه به اهمیت راههای روستایی چهارمحال و بختیاری تا پایان سال این رقم به ۲ برابر افزایش یابد.
غلامی ادامه داد: در مدت سه سال گذشته ۳۸۰ کیلومتر روکش گرم، حفاظتی، بهسازی ولکهگیری راههای شریانی و اصلی انجام شده است.
وی اظهار داشت: از این میزان آسفالت و بهسازی راههای اصلی ۹۹ کیلومتر مربوط به سال ۱۴۰۰، ۱۰۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ و ۱۷۶ کیلومتر مربوط به سالجاری است.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری، در بخش ساخت و آسفالت راههای روستایی در مدت سه سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
غلامی اضافه کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با یکهزار و ۸۵ میلیارد ریال اعتبار ۴۶ مورد تعمیرات ابنیه فنی، دیوار حائل و پل انجام و همچنین ۱۶ نقطه حادثه خیز نیز از محورهای ارتباطی استان حذف شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت بحث ایمنی راهها گفت: در مدت سه سال گذشته سه هزار و ۸۷۷ کیلومتر خط کشی، نصب ۳۰.۵ کیلومتر نصب حفاظ بتنی و فلزی، ۱۱ هزار و ۶۵۴ کیلومتر نصب علائم، ۹۰۵ کیلومتر روشنایی و چهار هزار و ۵۷۰ کیلومتر امین کاربران جاده ای انجام شده است.
وی با اشاره به اهمیت نوسازی ماشین آلات راهداری یادآور شد: نوسازی و خرید هفت دستگاه ماشین آلات راهداری، خرید هشت دستگاه تجهیزات، ۲۵ مورد نیز تعمیرات اساسی ماشین آلات انجام شده است.
غلامی نصب ۷۵ دستگاه دوربین و تجهیزات هوشمند جادهای، ۴۹ باب راهدارخانه، تعمیر و تجهیز ساختمانهای اداری، تعمیر و تجهیز پنج ساختمان پاسگاه پلیس راه، تعمیر و تجهیز پایانه بار ۲۶ آذر شهرکرد و احداث سه رمپ ورود و خروج مجتمع بین راهی از دیگر اقدامات انجام شده در بخش راهداری در سه سال گذشته است.
افزایش 38 درصدی تصادفات در استان
رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی تصادفهای منجربه فوت، جرحی و خسارتی در سالجاری در استان افزود: در این مدت تصادفهای فوتی ۴۳ درصد، جرحی ۱۲ درصد و خسارتی سه درصد افزایش داشته است.
سرهنگ سید غلامعلی نوربخش افزود: باتوجه به اینکه جادههای استان به خصوص جاده بروجن به لردگان به خوزستان از جادههای ترانزیت و ارتباطی جنوب به مرکز کشور است، ۱۶ درصد تصادفها در این محور را خودروهای شوتی به خود اختصاص دادهاند.
به گفته وی، در راستای برخورد با خودروهای شوتی در تعامل با دادستان مرکز استان، طرح توقیف سیستمی خودروهای شوتی از ابتدای سال آغاز شده است و تاکنون دستور توقیف سیستمی ۱۳۵دستگاه خودروی شوتی در استان صادر شده است.
نوربخش گفت: با صدور دستور توقیف سیستمی در صورتی که خودروی شوتی در استان توقیف نشود، امکان توقیف خودرو در سایر استانها وجود دارد.
رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: رانندگان خودروهای توقیف شده برای ترخیص باید به این استان مراجعه کنند تا پس از گذراندن مراحل قانونی از جمله پرداخت جریمه صادر شده توسط تعزیرات حکومتی که بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال است و سپس خودرو خود را آزاد کنند.
نوربخش با اشاره به اینکه ۳۵ درصد تصادفهای منجر به فوت در استان مربوط به حوادثی است که آمار فوتشدگان در آن تصادفات بالاست، گفت: امسال این تصادفات ۷۰ فوتی داشته است.
به گفته وی، در این مدت ۲۵ فقره تصادف با آمار فوتی بالا در جادههای ارتباطی برون شهری استان رخ داده است، که این آمار باعث افزایش آمار فوتی تصادفهای رانندگی میشود.
به گفته وی، در استان سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه برون شهری اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد که از این میزان ۳۰۸ کیلومتر بزرگراه و چهارخطه ، ۷۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی است.
نوربخش افزود: ۴۵ درصد تصادفات در جادههای ارتباطی استان به دلیل واژگونی خودرو بوده که بخشنده نبودن جاده و رعایت نشدن موارد راهنمایی و رانندگی از دلایل عمده برای واژگونی خودروها بوده است.
وی اظهار داشت: خودروهای سواری ۶۵ درصد تصادفها در استان هستند و بیشتر تصادفها در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.
رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان یکی از مناطق مسافرپذیر است، گفت: نداشتن آشنایی با جاده و خستگی و خواب آلودگی مهمترین دلایل واژگونی خودرو از جاده است.
انتهای پیام / روزنامه دیدهبان زاگرس