پیش بینی بارش‌های نرمال در زمستان امسال چهارمحال و بختیاری

کد خبر: 1000-11010 گروه: اخبار
1401/10/10 08:31
پیش بینی بارش‌های نرمال در زمستان امسال چهارمحال و بختیاری

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی فصلی می‌توان پیش‌بینی کرد که بارش‌های زمستان امسال در استان در حد عادی(نرمال) و در بخشی مناطق با گرایش کمتر از نرمال باشد.

معصومه نوروزی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: ۱۲ کشور پیشرفته جهان پیش‌بینی‌های فصلی و اقلیمی را رصد و آن را به سازمان جهانی هواشناسی اعلام می‌کنند و این سازمان نقشه‌های ترسیم شده را در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد، بر اساس این نقشه‌ها می‌توان گفت که بارش‌های زمستان امسال در مقایسه با میانگین بلندمدت در حد عادی(نرمال) و در برخی نقاط استان با گرایش به کمتر از نرمال باشد.

وی ادامه داد: پارامترهایی که برای پیش‌بینی فصلی آب و هوا مورد استفاده کشورها قرار می‌گیرد شامل سطح آب دریاها، پوشش گیاهی، رطوبت خاک، وضعیت یخچال‌ها و میزان دما است برهمین اساس طبق دمای آب اقیانوس آرام و اقیانوس هند و همچنین شرایط متاثر از کلاهک کم‌فشار روی قطب شمال، وضعیت بارش‌های کشور و استان در فصل زمستان پیش‌بینی شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این برآوردها هر ماه به روزرسانی می‌شود و امکان تغییر در این پیش‌بینی‌ها وجود دارد از این رو امید می‌رود در ماه‌های آینده شرایط اقلیمی در استان به گونه‌ای پیش برود که بارش‌های خوبی به ویژه برف که برای استان موثر است و موجب تغذیه سفره‌های آب زیرمینی می‌شود، شکل گیرد.

نوروزی در ادامه با بیان اینکه تا روز دوشنبه ۱۲ دی بارشی برای استان پیش‌بینی نمی‌شود، تصریح کرد: طی این مدت آسمان استان صاف تاکمی ابری است و پدیده جوی خاصی پیش‌بینی نمی‌شود اما توده هوای سرد در استان همچنان مستقر است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی روزهای آینده به سبب پایداری هوا، آلاینده‌ها به سطح زمین نزدیک و متراکم می‌شود از همین رو برای ساعات اولیه صبح در مناطقی از شهرکرد، بروجن و فرخشهر غبار محلی شکل می‌گیرد.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو