زن و اختیاراتش

کد خبر: 1123-20125 گروه: یادداشت
1402/01/25 20:55

دیوار ها برای ما آدم ها تعیین کننده ی حد و مرز هستند؛ به گمان من از آن جهت که مرزاو و دیگری هستند و یادآور مالکیت ،

آزادی و اختیار او هستند و او را از اضطرابِ  تجاوزِدیگری می‌رهانند برای اوخوشایند اند؛ اما از آن جهت که حد هستند و محدود کننده او هستندو امر کننده به توقف و ایستایی هستند مورد نفرت و خشم او هستند؛ 

روح سرکش و بینهایت جوی او دیوارها را پس می‌زند و میل دارد که هیچ چیز او را محدود نکند. درست به همین دلیل است که برای مجازات او بازداشگاه و سلول می سازند؛ بی نهایتش را محدود می‌کنند به یک به چهار دیواریِ سلول تا روحش را بیازارند و شکنجه کنند ؛درست به همین دلیل است که خانه های آپارتمانی حتی برای ما که زندگی در دامان طبیعت را ترک تجربه نکرده‌ایم حکم قوطی کبریت را دارد .

و سالخورده ای که زندگی در روستا و هم نشینی با طبیعت را تجربه کرده است

به سختی تن به زندگی آپارتمان نشینی می دهد. باز به گمان من روزگاری که دیوارها از خشت و گل و سنگ و چوب بود انسان و دیوارها هنوز احساس خویشاوندی و آشنایی می کردند اما امروز روان ما آجر، آهن ،سنگ مصنوعی و سرامیک را نمی شناسد و نمی خواهد .

لذا من فکر می‌کنم در ناخودآگاهِ ما این بیگانگی ،این خلا و عقده وجود دارد و به شکل های دیگری بروز می یابد و اعتراض می کند .

پژوهش های فراوانی وجود دارد که بر اهمیت تاثیر و همزیستی با طبیعت بر بهداشت جسمانی و روانی صحه می گذارند. دکتر فروم کین در یکی از این پژوهش ها می گوید تماس با حیوانات اهلی ،گیاهان، مناظر طبیعت و درختان اثرات عمیقی بر بهداشت روانی انسان دارد .

افرادی که در رابطه با طبیعت هستند در مقایسه با افراد شهرنشین فشارخون و حملات قلبی کمتری دارند .همچنین توانایی بالایی برای مقابله با استرس های روانی دارا هستند .در پژوهش دیگری دکتر کارن یورک محقق بلژیکی به اهمیت نقش طبیعت در کاهش فشارخون عضلانی و مشکلات روانی اشاره می کند و نتیجه گیری می کند حتی نگاه کردن به تصاویر و نوارهای ویدئویی مربوط به مناظر طبیعی می‌تواند منجر به کاهش استرس ها و هیجانات منفی شود و تعادل الکتریکی و بیوشیمیایی بدن را تامین کند .

نکته مهم دیگر اینکه با توجه به زندگی آپارتمانی در شهرها انسان در زمینه بهره مندی از نور خورشید نیز با محدودیت هایی روبرو است. از بعد جسمی محرومیت از نور خورشید می تواند منجر به کمبود ویتامین دی و امراض استخوانی شود .بنابراین تمام افراد شهرنشین به خصوص کودکان و سالمندان نیاز به رفتن به طبیعت و قرار گرفتن درمعرض حد بهینه ای از نور خورشید برای افزایش ویتامین دی و در نتیجه داشتن استخوان های محکم و سالم دارند؛ از سوی دیگر نور خورشید می تواند بر فرایندهای روانی انسان تأثیر بگذارد.آزمایشها می گویند: خورشید برخلق و خوی افراد بستری تأثیر مثبتی دارد و باعث افزایش روحیه و نشاط در آن ها و کاهش دوره بیماری میشود .در زمستان فقدان نور کافی خورشید ممکن است افسردگی فصلی را به دنبال داشته باشد. امروز در بعضی از کشورهای اروپایی برای درمان بسیاری از بیماری های روانی به ویژه افسردگی انجام فعالیت های باغبانی توصیه می شود .

کریستینا مورتی نویسنده معروف هندی اعتقاد دارد که انسان به واسطه قطع رابطه با طبیعت رابطه با خویشتن و هم نوع خود را از دست داده است ؛به باور او اگر قوه لمس طبیعت را از دست بدهیم قوه ی لمس انسانیت را نیز از دست خواهیم داد. آخرین بار که خورشید را نگاه کردید ؛سربلند کردید و آسمان شب را و ستاره هایش را دیدید؛ آخرین بار که دست بردید و خاک را لمس کرده اید کی بوده است ؟از شهرنشینی و آپارتمان سازی ،از دیوارها و سیمان و بتن و آهن گریزی نیست و امکان همزیستی انسان و طبیعت برای خیلی از ما میسر نیست .

با این نابسامانی های اقتصادی نیزامکان سفر رفتن و مهمان طبیعت شدن برای خیلی از ما فراهم نیست اما ما جزئی از طبیعت هستیم و از جنس او؛ اگر نمی توانیم به طبیعت برگردیم طبیعت را به خانه بیاوریم. حتی به همین آپارتمان های کوچک ۷۰ متری و ۶۵ متری مان. بالکن و پنجره و هر جای خانه که بتوان گلدانی گذاشت و گلی کاشت از خود دریغ نکنیم. ما به هوای تازه به نفس نیاز داریم حتی اگر از یاد برده باشیم . ....


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو