حیاتی ترین طرح چهارمحال و بختیاری در آستانه افتتاح/ انقلاب سدسازی به همت دولت سیزدهم در استان

کد خبر: 1155-20212 گروه: اخبار
1402/02/12 23:48
حیاتی ترین طرح چهارمحال و بختیاری در آستانه افتتاح/ انقلاب سدسازی به همت دولت سیزدهم در استان

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به تکمیل مراحل پایانی طرح آبرسانی به نیمی از جمعیت استان، گفت: این طرح یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم استان به شمار می‌رود که به همت دولت سیزدهم در کوتاه‌ترین زمان افتتاح و آب پایدار برای حدود 450 هزار نفر از جمعیت استان تامین می‌شود.

 

به گزارش دیده بان، فردوس کریمی در نشست با خبرنگاران این استان افزود: هم‌اکنون با افزایش جمعیت و کاهش آورد رودخانه‌ها مواجه شده‌ایم و وزارت نیرو برای تناسب عرضه و تقاضا در حوضه آب تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به خشکسالی‌ها، افزایش دمای هوا، تغییر بارش‌ها از برف به باران و برداشت‌های بی‌رویه، فقر در منابع آبی چهارمحال و بختیاری شکل گرفته است به همین دلیل باید با تنظیم برداشت و مدیریت مصرف آب بتوانیم در قبال نسل آینده مسوولانه عمل کنیم.

وضعیت ناگوار منابع آب زیرزمینی در استان

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری وضعیت منابع آب زیرزمینی این استان را ناگوار اعلام کرد و گفت: چهار دشت استان ممنوعه‌بحرانی و هفت دشت ممنوعه شده است و با تراز منفی ۵۶۰ میلیون مترمکعبی مواجه است.

کریمی تصریح کرد: دشت شهرکرد از سال ۱۳۷۰ تاکنون با تراز منفی سطح ایستابی ۱۹ متری مواجه شده است که در بارش‌های زمستان گذشته ۲ متر آن جبران شد و به منفی ۱۷ متر رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: آورد رودخانه زاینده‌رود در سال‌ها و شرایط عادی و پربارش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب و در حوضه کارون هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است اما در ۱۰ سال اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی و افزایش دمای زمین، این آورد کم شد و در حوضه زاینده‌رود به ۹۷۰ میلیون مترمکعب و در کارون به چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسید.

به گفته وی، ۸۴ درصد وسعت چهارمحال و بختیاری کوهستانی و دارای شیب است که آب ناشی از بارش‌های باران را به استان‌های پایین‌دست هدایت می‌کند اما در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد مساحت استان پوشیده از برف بود و باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی شد.

انقلاب سدسازی در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به مراحل عمرانی احداث سدهای متعددی در این استان، تصریح کرد: ساخت سد غدیر باباحیدر شهرستان فارسان با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب حجم مخزن و ۴۵ کیلومتر خط انتقال از ۱۴ سال گذشته با هدف تامین آب پنج شهر و ۱۳ روستا آغاز شد و تا پایان سال‌جاری تکمیل و بهره‌برداری می‌‎شود.

کریمی افزود: خط انتقال آب آشامیدنی کوهرنگ به شهرکرد نیز یک خط انتقال از سد غدیر باباحیدر شهرستان فارسان می‌گیرد تا در زمان بحران، تامین آب آشامیدنی شهرکرد با مشکل مواجه نشود.

وی با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به نیمی از جمعیت استان تصریح کرد: خط انتقال و تاسیسات این طرح به طول ۱۱۸ کیلومتر برای تامین آب آشامیدنی ۴۵۶ هزار نفر از جمعیت چهارمحال و بختیاری است و این طرح ۱۳۷ کیلومتر خط انتقال فرعی دارد که تا ۲ ماه دیگر تکمیل و بهره‌برداری می‌‎شود و به پنج تا ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: مناقصه تصفیه‌خانه این طرح با ظرفیت ۱.۷ مترمکعب بر ثانیه و اعتبار یک‌هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال برگزار شده و در حال نصب تجهیزات است و در این طرح سه ایستگاه پمپاژ وجود دارد که در مجموع برای این طرح ۱۶ هزار میلیار ریال هزینه شده و کل طرح به پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد رسیده است.

وی افزود: از این میزان ۱۴ هزار میلیارد ریال در ۲ سال اخیر جذب و هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای سد گهرو به‌عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌کاره استان نیز درخواست ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس‌جمهور به استان شد که اکنون یک‌هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافته است و در صورت تامین اعتبار، تا پایان سال‌جاری وارد مدار می‌شود.

کریمی خاطرنشان کرد: مطالعات سد آقبلاغ بازنگری و عملیات اجرایی ساخت آن با حجم مخزن ۲۱ میلیون مترمکعب برای صنعت، کشاورزی و آشامیدنی اسفندماه سال گذشته از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) آغاز شد و سد شهدای چشمه‌علی(ونک) که قرار بود با ۵۶ کیلومتر تونل آب را به کرمان، رفسنجان و فلات مرکزی کشور منتقل کند، اکنون بازنگری شده و قرار است فقط برای مصرف کشاورزی و صنعت خانمیرزا و بخش‌هایی از چهارمحال و بختیاری ساخته شود و انتقال آن به دیگر مناطق کشور حذف شده است.

به گفته وی، بازنگری طرح ساخت سه ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب رودخانه سبزکوه به ناغان شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری با افزایش ۳۰۰ هکتاری زمین و تخصیص آب هم‌اکنون در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد که از اعتبارات سفر رییس‌جمهور به استان ۱۵۰ میلیارد ریال برای آن اختصاص داده شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: در ۲ سال اخیر واقعی کردن قیمت آب مصرفی در صنایع مورد توجه جدی شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری قرار گرفت.

کریمی همچنین از برگزاری همایش بین‌المللی مدیریت یکپارچه زاینده‌رود در استان خبر داد و گفت: این همایش روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت جاری در شهرکرد برگزار می‌‎شود.

 


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو