نسل دگر اندیش بد اندیش

کد خبر: 1169-20224 گروه: یادداشت
1402/02/24 21:46

امکان ندارد با بچه های نسل جدید وارد مصاحبت شوی و بتوانی حرفهای آنها را و دیدگاههای آنها را تاب بیاوری. آنها پابند هیچ مرز اخلاقی نیستند. آنها الزامات زندگی اجتماعی را نادیده می گیرند.

یک بازاری می‌گفت: « زمانی که من وارد بازار شدم اوستا می گفت برو به فلان کس بگو اوستام گفته فلان چیز را بده. نه سندی بود و نه مدرکی. حرف بود و اعتماد صد درصدی. الان نسلی وارد بازار شده اند که حرف برایشان باد هواست و حتی سند هایشان هم معتبر نیست.

هیچ نیروی قادر نیست آنها را وادار کند به تعهدات و مسئولیت هایشان عمل کنند».

معلم بازنشسته ایی می گفت : « اگر من در تیم برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش بودم ، از کلاس اول تا آخر تحصیل ، بصورت ثابت یک واحد «شرافت انسانی» برای تدریس در همه ی مقاطع  تعیین می کردم».

فاصله در نسل ما هم با نسل قبل زیاد بود. اما نه اینقدر که تاب تحمل همدیگر را نداشته باشیم. اختلاف آنها آنقدر زیاد است که براحتی دست به خشونت می زنند. به چیزی عقیده محکمی ندارند ، اما با همه‌ی عقاید می جنگند.

تا دیروز عموما دین‌گریز بودن اما حالا به صراحت دین ستیز هستند. کمتر ملاک دستاوردها را تلاش می دانند. آنها معتقد به فرهنگ سه جمله ایی هستند.

یا ما عقب ماندیم ، یا آنها بیش از حد جلو رفته اند. اما ناهماهنگی و ناهمگونی در جامعه موج می زند. هیچ کس غیر از خودش را قبول ندارد. همه را بیسواد می دانند. نمی خواهم بگویم همه را احمق فرض می کنند غیر از خودشان.

پذیرش مسیولیت اجتماعی آنها در حد صفر است. یک خود خواهی محض و یک بی مسئولیتی بی انتها.حتی حاضر نیستند مسئولیت خودشان را بپذیرند و مستقل زندگی کنند ، چه رسد به ازدواج و پذیرش مسئولیت یک خانواده.

حاضر نیستند حتی مسئولیت  گفته های خودشان را بپذیرند و به ندرت پروفایلی پیدا می کنی که جعلی نباشد. دغل کاری را زرنگی می دانند و ضد ارزشها را ارزش.

کسانی که می گویند نسل جدید دین باور تر هستند به صراحت دروغ می گویند. برای باورهای دیگران تره هم خرد نمی کنند.

ما با جامعه و نسلی مواجه هستیم که نه کنترل های درونی قوی دارد ، مثل همان حلال و حرام ما و نه به کنترلهای بیرونی و قانون اعتنا می کند.

اطلاعات زیادی دریافت می کنند ، اما بینش کمی دارند.  نسلی که به فرهنگ کشورشان دلبستگی اندکی دارند و قادر نیستند یک غزل و یا حتی یک بیت شعر را حفظ کنند.

عاشق بازی هستند و همه چیز را بازی می پندارند. اما هیچ چیز این دنیا بازی نیست. حتی بازی های آن .

آنها بدون شک هزینه سنگینی بابت از هم پاشیدن بنیان های اجتماعی ، خواهند پرداخت. این هزینه برای آنها واجب است اما دردناک.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو