اشتراک گذاری مطالب در شبک¬ه های اجتماعی

کد خبر: 1474-20918 گروه: یادداشت
1402/09/18 21:04

نجمه سیددخت

 

رسانه­های جمعی و به ویژه رسانه ­های جدید همچون اینترنت و شبکه­های اجتماعی به منزله یکی از عوامل بسیار مهم جامعه­پذیری افراد به شمار می­روند. رسانه­ای نظیر اینترنت سبب شکل­گیری زندگی جدیدی باهویتی انتخابی برای افراد شده است که سبک زندگیشان را در زندگی حقیقی تحت تاثیر قرار داده است.

شاید مفهوم شبکه اجتماعی هم زمان با پیدایش بشر شکل گرفته باشد؛ اما کاربرد و استفاده از این واژه در سال 1945 صورت گرفت و کسی که برای اولین بار از واژه شبکه اجتماعی استفاده کرد، جی ای بارنز بود. در شبکه­های اجتماعی روابط اشخاص بر پایه اینترنت و رایانه و به گونه­ای آنلاین انجام می­پذیرد. می­توان گفت، شبکه اجتماعی وب سایت بزرگی برای میزبانی بسیاری از کاربران است و برقراری ارتباط با یکدیگر را برای آنها یکسان می­کند. کاربران با کمک شبکه­های اجتماعی می­توانند بدون توجه به محل زندگی خود، تجارب و نظریاتشان را با همدیگر به اشتراک بگذارند و با دوستان و اعضای خانواده خود در ارتباط باشند. هدف شبکه­های اجتماعی ایجاد یک شبکه از دوستان آنلاین و سپس اشتراک­گذاری فعالیت­ها از طریق پست­های پیامی است. در تعریفی دیگر شبکه­های اجتماعی را مجموعه­ای از افراد تعریف کرده­اند که به صورت گروهی با یکدیگر ارتباط داشته باشند و مواردی مانند اطلاعات، نیازمندی­ها، فعالیت­ها و افکار خود را به اشتراک می­گذارند. شبکه اجتماعی متشکل از گروه­هایی است که به وسیله وابستگی­ها به یکدیگر مرتبط شده­اند. این وابستگی­ها می­تواند اهداف، آرمان­ها، مسائل مادی و همین طور مسائل دینی باشد. نوع ارتباط نیز به میزان زیادی به این وابستگی­ها و همچنین افراد وابسته متکی است. افراد وارد این ارتباط شده و تاثیر متقابلی در این ارتباط دارند. شخصیت و هویت افراد همان طور که در ارتباط گروه تاثیر دارد، به مقدار قابل توجهی نیز تاثیر­پذیری از خود را نشان می­دهد.

 می­توان گفت زندگی در شبکه­های اجتماعی می­تواند بر ادبیات افراد جامعه تاثیر بگذارد، پوشش آنها و همچنین روابط با جنس مخالف را دگرگون کند. کاربران شبکه های اجتماعی از این شبکه­ها برای بیان رویدادهای زندگی، خاطرات و موقعیت اجتماعی خود استفاده می کنند و یا از طریق به اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان با دیگران به گفتگو می­پردازند و بدین ترتیب احساسات گوناگون خود را به گونه­ای تخلیه می­کنند و این شبکه­ها افراد را قادر می سازند تا با تعداد زیادی از دوستان که از لحاظ جغرافیایی پراکنده هستند، ارتباط برقرار کنند و محیطی مناسب را برای ارتباطات اجتماعی فراهم می­کنند و بخش بزرگی از کاربران آن جوانان هستند.

شبکه­های اجتماعی در جامعه کاربران باعث بازتولید چالش­های جدیدی نظیر عفاف و حیا، صمیمیت، اعتماد و ارتباط از راه دور با دوستان و ارتباط موثر برای تبلیغات را تسهیل کرده است. شبکه­های اجتماعی گوناگونی در اینترنت وجود دارند تا به این نیاز اصلی انسان، یعنی برقراری ارتباط پاسخ بدهد. انسان می­تواند در این فضا با داشتن ارتباطات وسیع، که بسیار گسترده­تر از ارتباطات فردی در دنیای واقعی است، از نظر ذهنی و یا عاطفی با دیگران ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، عکس و یا نوشته­ای را با دیگران به اشتراک می­گذارد و تمایل دارد افراد نظر خود را درباره آن بیان کنند و همچنین تلاش می­کند آن گونه که خودش تمایل دارد شناخته شود. شبکه­های اجتماعی برای افرادی که در دنیای واقعی از روابط اجتماعی ضعیف­تری برخوردارند، یک موقعیت بسیار مناسب است تا بتوانند از این طریق به نیازهای طبیعی خود پاسخ بدهند. برای مثال ممکن است فردی در شبکه­های اجتماعی موقعیت اینکه ارتباطات گسترده با افراد برقرار کند را داشته باشد؛ ولی در دنیای واقع به واسطه موانعی که وجود دارد از نظر خانواده، فرهنگ و یا نوع بینش خود، نتواند این ارتباط را به راحتی و درست برقرار کند؛ بنابراین آن نیاز اساسی انسانی وی که نیاز به شناخته شدن در فضای مجازی است ، ارضا می­شود. 

بنابراین شبکه­های اجتماعی، خود یکی از شکل­های تکامل یافته ارتباطات بدون مرز و فاصله در اینترنت هستند؛ ارتباطاتی که با به خدمت گرفتن جدیدترین و به روزترین امکانات عرضه شده در دنیای وب، برای کاربران خود بهشتی رویایی از داشتن امکانات یک جا و بدون محدودیت را فراهم آورده است.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو