رقص . . !!!

کد خبر: 1482-20926 گروه: یادداشت
1402/09/26 21:49

زهرا موسایی

 

یافته‌های پژوهشی درباره اثرات رقص بر سلامت روان بسیار امیدوار کننده است. فواید رقص برای سلامت روان و جسم از نظر علوم اعصاب نیز بسیار قابل ملاحظه است .

"ماده سفید مغز" نقش بافت نگهدارنده مغز را دارد و تحلیل رفتن آن در اثر افزایش سن باعث کاهش سرعت عملکرد مغز و مشکلات حافظه می‌شود؛ رقص باعث به تاخیر افتادن این فرایند می ‌شود .

میزان هورمون "اندورفین" که ماده شیمیایی مربوط به شادی است و آستانه تحمل درد را بالا می‌برد در افرادی که می‌رقصند افزایش می یابد.

محققان دریافته اند همگام سازی امواج تتا در مغز افرادی که حرفه‌ای می‌رقصند حتی هنگام تماشای رقص دیگران ۴ تا ۸هرتز افزایش می‌یابد .امواج تتا در مغز با همگام سازی نواحی عمیق‌تر مغز مانند هیپوکامپ، عقده‌های قاعده‌ای و مخچه با قشر مخ ارتباط دارد .

رقصیدن همچنین باعث افزایش ماده "سروتونین" در مغز می‌شود که افراد مبتلا به افسردگی دچار کمبود آن هستند .

نیز باعث ترشح ماده "نوراپی نفرین" در بدن می‌شود که عامل افزایش انرژی در فرد است. مجموع این عوامل باعث کاهش اندوه و غم ،افزایش انرژی و تمایل شخص به انجام مجدد فعالیت‌های روزمره می‌شود .

بر اساس مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد مغزانسان هنگام رقصیدن بیش از ۶۰۰ ماهیچه را برای رقص هدایت می‌کند .

رقصیدن باعث بهبود عزت نفس و خلق و خو می‌شود ؛افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد و با بالا بردن ضربات قلب و به کارگیری عضلات و ماهیچه‌ها به ترشح مواد شیمیایی خاصی در مغز می‌انجامد که در مهار علائم افسردگی و اضطراب نقش دارند .

رقص نشخوار ذهنی را از بین می‌برد؛ به تقویت حافظه کمک می‌کند و به جلوگیری از زوال عقل یاری می رساند.

به لحاظ جسمی قدرت عضلات را افزایش می‌دهد و عملکرد ریه‌ها را تقویت می‌کند. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تناسب اندام و بهبود وضع کلی و استقامت بدن از دیگر نتایج مثبت رقصیدن است .

بسیاری از افراد فکر می‌کنند مصرف کافی کلسیم و ویتامین دی برای پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا کافی است که تصوری نادرست است استحکام استخوان‌ها علاوه بر تغذیه مناسب به داشتن تحرک کافی و وارد آمدن فشار به استخوان‌ها نیاز دارد .

در آلمان امروزه درمانگران از طریق رقص با گروه‌های مختلف سنی از کودکان گرفته تا بزرگسالان و افراد مسن در درمان مبتلایان به اعتیاد و یا بیماران مختلف روحی از "رقص درمانی" کمک می‌گیرند .

کنترل وزن، افزایش انعطاف پذیری بدن، بهبود عملکرد ذهنی، کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان از دیگر نتایج مثبت رقص است .

رقصیدن با افزایش فشار خون باعث خونرسانی بهتر به مغز می‌شود و از سکته‌های مغزی جلوگیری به عمل می‌آورد .

 

************

رقص مرد بنابر احتیاط واجب حرام است. رقص زن برای زنان اگر عنوان "لهو "بر آن صدق کند محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ اگر همراه با فعل حرام مانند موسیقی و آواز حرام باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد حرام است .

در ورزش‌هایی که اجرای آن همراه با موسیقی است به نظر بسیاری از فقها- چون رقص زن برای غیر شوهر حرام است- انجام چنین حرکاتی نیز جایز نیست. رقصیدن در تنهایی برای ورزش نیز ،به عقیده برخی فقها حرام است و به نظر برخی دیگر اشکالی ندارد ولی سزاوار است مومن از لهو اجتناب کند....

 به طور کلی گروهی از فقها رقص را مطلقاً حرام می‌دانند چه در تنهایی، چه برای شوهر و چه برای زنان، مطلقاً با قطع نظر از ترتب هرگونه خلاف شرع و عنوان محرم دیگری بنابر احتیاط واجب جایز نیست. در این خصوص تفاوتی میان رقص‌های محلی و بومی و غیر محلی و غیر بومی هم نیست .

اما گروهی دیگر در صورتی که ملازم با مفسده یا فعل حرامی نباشد آن را جایز می‌دانند .

با تمام این احوال....

 رقص جزئی از فرهنگ این سرزمین است!! رقص‌های محلی و فولکلور یا پایکوبی بومی قدیمی‌ترین فرم رقص است که نشانگر حالات، عادات و فرهنگ اقوام ایرانی است .

رقص آذربایجانی، رقص کرمانچی، رقص کردی، رقص سیستانی، رقص لری، رقص بندری رقص بلوچی رقص خراسانی رقص عربی ،رقص شمالی گیلانی، رقص ترکمن، رقص گیلانی و.....  همه اجزای انفکاک ناپذیر و جدایی‌ ناپذیر فرهنگ ایران زمین است .

بالاتر از این‌ها باستان شناسان با توجه به تصاویر و مدارک به دست آمده به این نتیجه رسیده‌اند که حرکات موزون یا همان رقصیدن نقش مهمی در زندگی انسان‌های اولیه داشته است .

رقص‌های محلی و فولکوریک در همه جوامع بشری یافت می‌شود و جزئی از میراث فرهنگی بشریت است .

با تمام این احوال.....

 رقص درجای جای مراسم، آیین‌ها وسنت های زندگی ما جاری است و می‌رود تا به جزئی از روزمرگی‌های ما تبدیل شود .

حالِ مردم ما امروز با موسیقی خوب می‌شود.

 با رقصیدن خوب می‌شود

 آنها نه به دنبال فسادند و نه اهل گناه اند فقط می‌خواهند حالشان کمی خوب باشد .

برای اینکه رقص از زندگی و ذهن مردم حذف شود نه بازداشت صادق بوقی‌ها و

امثال ایشان کارساز است و نه وضع قانون‌های بازدارنده و صدور فتواهای تحریم کننده ...

با مردم نه به زبان فقه، بلکه به زبان دل، به زبان علم و اندیشه سخن باید گفت!!

اصولا باید چیزی گفت که برای جامعه ی امروز پذیرفتنی باشد.

 باید عقل و منطق و قلب آنها را توجیه کرد و به این باور رساند که رقصیدن چیز بد و حرامی است !!

شنیده ام که علم و ایمان دو بال پروازند و شنیده‌ام که ما حَکَم به الشرع حَکَم به العقل .

بنابراین یا با برهان و استدلال حرمت چیزی را ثابت کنید تا مردم قبول کنند که رقصیدن بد و حرام است یا شما هم قبول کنید که رقصیدن نه بد و نه حرام است !!اگر می‌خواهید مردم راهشان را از راه شما جدا نکنند .....


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو