حمایت پست بانک استان از یک هزار شغل جدید در سالجاری

کد خبر: 1498-21001 گروه: اخبار
1402/10/01 21:20
حمایت پست بانک استان از یک هزار شغل جدید در سالجاری

حمیرا  رحیمی

 

مدیرشعب پست بانک چهارمحال و بختیاری گفت:  پست بانک استان با رقم ۹۴ درصد کسب مجوز از بانک مرکزی رتبه اول را در بین استان‌های کشور دارد که این شاخص هم اعتماد مردم را نشان می‌دهد و هم نشان می‌دهد بانک مرکزی در ۳۱ استان به پست بانک استان اعتماد بیشتری داشته است.

به گزارش خبرنگار دیده بان ، علیرضا شجاعی به مناسبت سالگرد تاسیس پست بانک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکم دی ماه بیست و هشتمین سالروز تشکیل پست بانک ایران است و به همین مناسبت برنامه هایی در سطح استان از جمله افتتاح ۲ باجه روستایی و ۲ طرح اقتصادی انجام شد.

وی با بیان اینکه پست بانک از همان ابتدای شکل‌گیری تاکنون  هدف تجاری نداشته و به منظور گسترش عدالت به ویژه در روستاها ایجاد شده است ، گفت: گسترش عدالت و توزیع امکانات یکی از سیاست های نظام است و در دهه ۷۰ زمانیکه دولتمردان متوجه شدند جمعیت زیادی در روستاهاست و انجام عملیات بانکی در روستاها یک نیاز ضروری است و روستاییان برای انجام امورات بانکی خود به شهرها تردد می‌کنند و هزینه و زحمت زیادی را متقبل می‌شود ایده پست بانک شکل گرفت و تاکنون نیز در این حوزه موفق عمل کرده است.

مدیرشعب پست بانک چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پیش از این چون اساس فعالیت بانک‌هایی که در روستا ایجاد شده بودند، اقتصادی بر مبنای سازوکارهای سنتی بود ، نتوانستند عملکرد موفقی از خود بر جا بگذارند و فعالیت آنها توجیه‌پذیر نبود اما پست بانک الگویی در بانکداری روستایی ارائه کرد که تاکنون موفق بوده است.

شجاعی با بیان اینکه پست بانک بر اساس الگوی مشارکتی بین‌ مردم و دولت فعالیت خود را بنا گذاشته است، اظهار داشت: این الگوی انحصاری است و روش کار آن مشارکت بخش خصوصی و مردم است .

وی با تاکید بر اینکه شاکله اصلی پست بانک ، باجه‌ها هستند ، افزود: در حالیکه پست بانک ۵۰۰ شعبه دارد اما تعداد باجه های افزون بر ۶ هزار واحد است و در استان ما نیز پنج شعبه در شهرستان های شهرکرد، لردگان، بروجن، اردل و لردگان و ۱۱۰ باجه در روستاهای بزرگ استان فعال است .

 به گفته شجاعی، این ۱۱۰ باجه دولتی نیستند یعنی محل و فضا، تجهیزات و امکانات آن دولتی نیست و دولت به آنها امتیاز فعالیت داده است و بخش خصوصی ورود پیدا کرده و از این طریق ضمن درآمدزایی و اشتغالزایی برای مردم به روستاییان نیز خدمات ارائه می‌شود.

مدیرشعب پست بانک چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بیش از ۵۰ درصد باجه داران پست بانک در روستاها، بانوان هستند.

شجاعی با بیان اینکه حضور حداکثری و مشارکت مردم باعث ایجاد سلامت در پست بانک می شود، افزود: در طول سالها فعالیت این بانک، کوچکترین اسمی از آن در اختلاس، بنگاه‌داری و فساد به میان نیامده و چندین سال هم در جشنواره ملی شهید رجایی رتبه نخست را در بین برترین بانک دولتی کسب کرده است.

وی با بیان اینکه اعتبار پست بانک سرمایه های خرد روستاییان است، تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری موفق شدیم که بصورت پایدار در ۱۱۰ روستای بزرگ استان باجه ایجاد کنیم و می‌توان گفت در حال حاضر ۸۰ درصد جمعیت روستایی کشور را پست بانک پوشش می‌دهد.

مدیرشعب پست بانک چهارمحال و بختیاری افزود: پست بانک استان با رقم ۹۴ درصد کسب مجوز از بانک مرکزی رتبه اول را در بین استان‌های کشور دارد که این شاخص هم اعتماد مردم را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد بانک مرکزی در ۳۱ استان به پست بانک استان اعتماد بیشتری داشته است.

شجاعی، ثبات در خدمات‌رسانی را از دیگر ویژگی های پست بانک عنوان کرد و گفت: ۹۰ درصد باجه های استان بیش از سه سال سابقه فعالیت دارند.

وی تعداد دستگاه‌های خودپرداز مستقر در روستاها را ۶۸ دستگاه عنوان کرد و افزود: پست بانک در خصوص بانکداری دیجیتال برنامه دارد که بخشی از برنامه‌ها را اجرایی کرده و بخش دیگر آن در ادامه در دستور کار قرار دارد.

مدیرشعب پست بانک چهارمحال و بختیاری تعداد مشتریان این بانک در استان را ۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: سال آینده تمام مشتریان ما دیجیتالی شوند.

شجاعی افزود: ۴۵ خدمت بانکی در باجه ها و ۵۰ خدمت در شعبه ها ارائه می‌شود و تمام نیاز مشتریان پاسخ داده می‌شود

وی به نقش فعال پست بانک در ایام اربعین نیز اشاره کرد و گفت: در قضیه اربعین حجم مشتریان بیشتر شد و هشت هزار دلار ارز اربعین عرضه کردیم.

شجاعی با بیان اینکه ۲۰ روستا در استان شناسایی شده که قابلیت ایجاد باجه را دارد، تصریح کرد: باجه‌ها را کم و زیاد می‌کنیم و ممکن است باجه های قبلی را تعدیل و باجه های جدید جایگزین شود اما بانک مرکزی محدودیتی گذاشته و سختگیرانه با موسسات مالی برخورد می کند که به ما سهمیه می‌دهند و فرایندی برای جذب باجه‌دار داریم اگر به ما اجازه بدهند

سال آینده ۵ باجه دیگر اضافه می‌کنیم.

مدیرشعب پست بانک چهارمحال و بختیاری در خصوص باجه در منظریه شهرکرد نیز گفت: یک ساختمان اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد که در این مکان باجه منظریه مستقر شده است.

شجاعی  در خصوص عملکرد هر یک از باجه های روستایی نیز گفت: در روستاهایی که تمکن مالی دارند و درصدی از پول خود را به بانک بیاورند باجه‌ها فعالترند.

وی با بیان اینکه ۱.۶ درصد منابع مالی استان در نزد پست بانک است، اظهار داشت: اگر جامعه روستایی یک چهارم منابع خود را نزد پست بانک بگذارد حداقل باید پنج درصد منابع استان نزد بانک ما باشد.

شجاعی ادامه داد: روند رو به رشدی داریم و در سالهای آینده پست بانک بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد روستایی می‌شود و  همین الان هم مردم خیلی اعتماد کردند و روز به روز هم بیشتر می شود.

به گفته وی، در ۹ ماهه امسال هر چقدر توانستیم منابع جذب کنیم،۹۴ درصد از منابعی را که جذب کردیم به مردم تسهیلات دادیم این در حالیست که از نظر بانک مرکزی باید زیر ۸۰ درصد باشد اما این تخلف را به جان می خریم تا به مردم استان خدمات بیشتری دهیم و نیاز آنها را پاسخ دهیم.

مدیرشعب پست بانک چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بانک ها نباید بنگاهداری کنند، افزود: به عنوان پست بانک از نظر منابع اگر بخواهیم رتبه بندی کنیم جزو بانک های کوچک هستیم چراکه مشتریان ما مردم روستایی ها هستند.

شجاعی از پرداخت ۷۵۰ فقره تسهیلات تکلیفی در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: از این محل ۹۶۰ میلیارد ریال پرداخت و ۴۶۰ فرصت شغلی از این محل ایجاد شده است.

وی یادآور شد: ۶۳۰ فقره تسهیلات روستاییانی هم که نمی توانستند تسویه کنند به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال امهال کردیم.

شجاعی افزود: از محل منابع جدید هم ۲ هزار و ۳۰۰ فقره تسهیلات جدید به ارزش سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که از این محل هم ۶۰۰ فرصت شغلی هم ایجاد شده است.

 مدیرشعب پست بانک چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تعهد در قبال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هم ۷۰ درصد و در بحث جوانی هم ۸۱ درصد از تعهد امسال محقق شده است اما در مشاغل خانگی تا امروز ۱۰۰ درصد تعهد خود را انجام دادیم و رتبه اول را داریم.

شجاعی افزود: ۷۰ درصد تسهیلات پرداختی پست بانک استان در بخش کشاورزی و ۲۵ درصد آن در بخش خدمات نظیر گردشگری، بازرگانی و پنج درصد هم در حوزه صنعت است.

وی در پایان گفت: انتظار داریم مردم روستایی ، فعالان اقتصادی و متولیان امور روستایی پست بانک را از نظر منابع حمایت کنند و که  این به نفع همان روستا و مردم روستایی خواهد بود .


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو