ایران بزرگترین بانک خون بندِ ناف در منطقه/ ذخیره‌سازی ۲۰۰ هزار نمونه در کشور

کد خبر: 1450-20904 گروه: یادداشت
1402/09/04 21:33

حمیرا  رحیمی

 

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه ایران صاحب بزرگ‌ترین بانک خون بند ناف در سطح منطقه است، گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نمونه خون بندناف از طریق ۴۵ مرکز جمع‌آوری شده است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان، مرتضی ضرابی در نشست با خبرنگاران این استان افزود: تلاش می‌شود نمونه‌های ذخیره سازی شده در بانک خون بند ناف کشور به ۲۲۰ هزار نمونه افزایش یابد.

به  گفته وی، تاکنون ده‌ها پیوند با استفاده از نمونه‌های خون بندناف رویان برای بیماری‌های خونی از جمله انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری نقص سیستم ایمنی وکم خونی مادرزادی و بیماری‌های غیرخونی شامل فلج مغزی، اتیسم، و آرتروز انجام شده است

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه به طور متوسط سالانه حدود یک میلیون زایمان در کشور رخ می‌دهد، گفت: در زمان حاضر تنها ۲ تا سه درصد زایمان‌های کشور معادل ۲۰ تا ۲۵ هزار زایمان نسبت به جمع‌آوری خون بند ناف اقدام می‌شود که باید این رقم را به چهار درصد افزایش داد.

کارآزمایی سلول‌های بنیادی 3 مرحله دارد

ضرابی با اشاره به اینکه کارآزمایی سلول‌های بنیادی سه مرحله دارد، اظهار داشت: تاکنون ۲ مرحله آن در خصوص بیماری فلج مغزی با موفقیت در کشور انجام شده و به زودی فاز سوم آن نیز انجام می‌شود.

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پیوند سلول بنیادی خون بند ناف برای کودکانی که دچار فلج مغزی هستند عارضه‌ای به دنبال نداشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در فاز ۲ کارآزمایی سلول‌های بنیادی که ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی مورد آزمایش قرار گرفتند درجه‌های مختلفی از بهبودی در آن‌ها مشاهده شد و در این مرحله تا حد زیادی از حرکت‌های آن‌ها بهبود یافت.

درمان 80  بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف

ضرابی با بیان اینکه ضمائم زایمانی ودیعه‌های الهی است که در گذشته به عنوان زباله دور ریخته می‌شدند اما امروز فرآوری و از آن‌ها در حوزه پزشکی استفاده می‌شودف خاطرنشان کرد:  بیش از۸۰  بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف درمان می‌شود و در کنار استفاده از سلول‌های خون بند ناف در بیماری‌های خونی؛ کارآزمایی بالینی در خصوص استفاده از این سلول‌ها برای درمان بیماری‌های دیگری از جمله بیماری‌های عصبی، کبدی وضایعات نخاعی نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در فاز یک کارآزمایی سلول‌های بنیادی سالم بودن سلول‌ها و این‌که عارضه‌ای به دنبال ندارد، افزود: در مرحله دوم اثربخشی سلول‌های بنیادی در بهبود بیماری باید ثابت شود و در مرحله سوم نیز تعداد بیشتری بیمار باید مورد مطالعه قرار گیرد.

ضرابی در خصوص آغاز فاز سوم کارآزمایی سلول‌های بنیادی گفت: فاز سوم این کارآزمایی با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زودی آغاز می‌شود و امید می‌رود از سلول درمانی در برخی از بیماری‌های صعب العلاج مانند فلج مغزی، اوتیسم، سکته مغزی، دیابت نوع یک و کودکانی که دچار بیماری اس ام ای هستند استفاده شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با تاکید براینکه تلاش می‌شود کارآزمایی سلول‌های بنیادی در کشور براساس پروتکل‌های جهانی به پایان برسد اظهار داشت: به طور قطع سلول درمانی در آینده پزشکی نقش بسیار مهمی دارد وبه طور قطع مکمل دارو درمانی در بسیاری از بیماری‌ها است.

ضرابی افزود: مرحله اول کارآزمایی بالینی بیماری اتیسم و آرتروز در حال انجام است و در بیماری‌های ALS و SMAدر حال طی مراحل گرفتن مجوزهای قانونی است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: همزمان با تولد نوزاد پنج جزء شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده جنینی که جنین را احاطه می‌کند، جفت و مایع جنینی از رحم مادر خارج می‌شود هر کدام از این‌ها ضمائم ارزشمندی است که امکان فرآوری و استفاده از آن‌ها در حوزه پزشکی وجود دارد.

تاسیس پالایشگاه محصولات زایمانی

 به گفته ضرابی در زمان حاضر با تاسیس پالایشگاه محصولات زایمانی این ضمایم وارد و جداسازی و هرکدام در جای خود مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش‌بینی از این زباله‌های زایمانی می‌توان حدود ۲۰ محصول را استحصال و فرآوری کرد

وی یادآورشد: در کنار امکان ذخیره‌سازی محصولات مشتق شده از ضمائم زایمانی در پالایشگاه محصولات زایمانی شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، ذخیره سازی بافت پالپ دندان یا ریشه دندان به عنوان بیمه زیستی برای خانواده از دیگر خدمات و دستاوردهای این شرکت است

وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ریشه دندان سلول‌های بنیادی وجود دارد که هرچند میزان این سلول‌ها کم است اما قدرت تکثیر بسیار خوبی دارند و امکان جداسازی آن‌ها وجود دارد.

ضرابی ادامه داد: به نظر می‌آید سلول‌های بنیادی پالپ دندان در درمان بیماری‌های عصبی نقش بهتری دارند و امروز شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان به دانش جداسازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان و دندان عقل دسترسی پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه آینده خدمات ذخیره‌سازی دندان شیری و دندان عقل ارائه شود

وی در خصوص اهمیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف گفت: هرچقدر ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف افزایش یابد شانس انجام پیوند افزایش می‌یابد.

 ضرابی ادامه داد: در زمان پیوند سلول‌های بنیادی باید فرد دهنده و گیرنده از نظر ژنتیکی با هم تطبیق داشته باشند به همین دلیل هرچه تعداد نمونه خون بند ناف بیشتر باشد شانس تطبیق ژنتیکی بالاتر می‌رود.

هزینه بالای واردات نمونه سلول‌های بنیادی

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان یادآور شد: در زمان حاضر واردات هر نمونه سلول بنیادی از سایر کشورها بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد که با افزایش تعداد نمونه خون بند ناف در بانک خون بند ناف از خروج ارز جلوگیری می‌شود.

گفته ضرابی سال گذشته بین هفت تا ۱۰ نمونه خون بند ناف از کشورهای دیگر وارد و برای پیوند به بیماران استفاده شده است.

وی یادآور شد: اگر شرایط ذخیره سازی خون بند ناف در کشور افزایش یابد می‌توان این ادعا را کرد که این بانک توان تامین سلول‌های بنیادی مورد نیاز بیماران را دارد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر یک نمونه سلول بنیادی مورد نیاز یک بیمار در یکی از کشورهای اروپایی در بانک خون بند ناف ایران وجود دارد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام بررسی‌های لازم است و در صورت فراهم شدن امکان انتقال نمونه برای پیوند به کشور مورد نظر ارسال می‌شود.

جمع آوری یک هزار نمونه خون بندناف در استان

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه دفتر نمایندگی بانک خون چهارمحال و بختیاری از سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت:  و در طی این مدت بالغ بر یک‌هزار نمونه جمع‌آوری و ذخیره سازی شده است.

ضرابی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون نیز، ۱۳۴ نمونه خون بند ناف در استان جمع‌آوری شده است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و شرایط رو به رشدی دارد.

وی افزود: در بانک خون خصوصی خانواده هزینه را پرداخت و قراردادی امضاء می‌شود که نمونه در اختیار و مالکیت آن خانواده باشد، یعنی هر زمانی که نیاز باشد می‌تواند استفاده یا حتی با رضایت خانواده برای پیوند اهدا شود.

 وی گفت: در بانک خون خصوصی ۲۰۰ هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است، این درحالیست که در بانک عمومی پنج هزار نمونه وجود دارد و این میزان به نسبت جمعیت کم است، از طرفی بانک عمومی باید از سوی دولت و مراکز خیریه حمایت و کمک شود.

ضرابی یادآور شد: تلاش می‌شود از سوی دولت و موسسه های خیریه بانک عمومی خون بند ناف تقویت و نمونه‌های بیشتری ذخیره شود.

 وی افزود: تعداد پیوندهایی که برای بیماری‌های خونی همچون تالاسمی، سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و انواع کم خونی‌های مادرزادی استفاده شده نزدیک به ۵۰ پیوند بوده که از نمونه‌های خون بند ناف استفاده شده است، از طرفی برای بیماری‌های فلج مغزی تاکنون ۱۵۰ پیوند و بیماران اوتیسم ۱۰ پیوند در قالب طرح کارآزمایی بالینی انجام شده و عمده طیف بیماران اطفال و کودکان هستند.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو