مدیر شعب پست بانک چهارمحال و بختیاری :

کد خبر: 1381-20720 گروه: یادداشت
1402/07/20 19:06
مدیر شعب پست بانک چهارمحال و بختیاری :

حمیرا رحیمی -

پست بانک استان رتبه دوم کشور را در دریافت مجوز بانک مرکزی برای باجه های روستایی کسب کرده است

مدیر شعب پست بانک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این بانک، بزرگترین و گسترده‌ترین شبکه بانکی کشور در روستاهاست، گفت: تحقق عدالت در دسترسی به خدمات مالی و بانکی از مهمترین کارکردهای این بانک به شمار می‌رود.

علیرضا شجاعی روز شنبه به مناسبت 15 مهر روز ملی روستا و عشایر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار دیده‌بان افزود: پست بانک یک بانک فعال و تخصصی روستایی در کشور به شمار می‌رود و محصول نظام اداری جمهوری اسلامی ایران است و سابقه تاسیس آن به حدود 27 سال پیش بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: شیوه فعالیت این بانک در طول این سالها ثابت نبوده و همواره به دنبال الگوی خاص و پویایی است و تلاش دارد تا مردم مناطق روستایی و دورافتاده از خدمات مالی و پولی بی‌نصیب نشوند و برای دریافت هر خدمتی به شهرها سفر نکنند تا از تحمیل هزینه‌های هنگفت جلوگیری شود.

مدیر شعب پست بانک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این بانک گسترده ترین شبکه بانکی در همه موسسات مالی در روستاهاست است، تصریح کرد: این بانک در استان دارای پنج شعبه و 110 باجه است و در هریک از این باجه‌ها 45 خدمت ارائه می‌شود.

شجاعی، پست بانک را مدل موفقی در بانکداری بر اساس هزینه و فایده عنوان کرد و گفت: ما در روستاها با جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی در اداره باجه ها تلاش داریم تا از بزرگ شدن دولت جلوگیری و امور را به خود مردم واگذار کنیم.

جلوگیری از دست کم 11 هزار تردد از روستاها به شهر

وی یادآور شد: در هر باجه بانکی روزانه دست کم 100 خدمت و تراکنش بانکی انجام می‌شود که در مجموع 110  باجه، 11 هزار خدمت ارائه می‌شود از همین رو می‌توان گفت اگر باجه‌های روستایی نبودند، باید روزانه 11 هزار سفر از روستاها به شهر شکل می‌گرفت که هزینه و اتلاف وقت و انرژی زیادی را در پی داشت اما این هزینه‌ها با کمک پست بانک‌ رفع شده است.

 مدیر شعب پست بانک چهارمحال و بختیاری از این بانک با عنوان بازوی کمکی دولت در اجرای برنامه‌های خود در روستاها یاد کرد و افزود: در توزیع یارانه ها سیستم کارآمدی از خود نشان دادیم به نحوی تمامی روستاییان مشتریان ما شدند و از طریق سیستم پست بانک خدمات لازم را دریافت کردند.

شجاعی، توزیع ارز اربعین را از دیگر اقدامات شاخص و جدید پست بانک در سالجاری اعلام کرد و اظهار داشت: در استان به عنوان اولین بانک بودیم که بیشترین مقدار ارز را بین زوار اربعین توزیع کردیم و پنج هزار نفر ارز موردنیاز خود را از طریق باجه ها و شعب پست بانک دریافت کردند.

وی با بیان اینکه پست بانک سهم بسیاری در توزیع و پرداخت تسهیلات تکلیفی دارد، افزود: تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، مددجویان بهزیستی، مشاغل خانگی و اشتغال پایدار روستایی و عشایری در سطح روستاها از سوی پست بانک توزیع می‌شود و دیگر نیاز نیست متقاضیان روستایی به شهرها مراجعه کنند.

مدیر شعب پست بانک چهارمحال و بختیاری، تحقق عدالت در دسترسی به خدمات مالی و بانکی را از دیگر کارکردهای این بانک برشمرد و گفت: 80 درصد تسهیلات پرداختی این بانک در استان به جامعه روستایی بوده است.

فعالیت های خود را با اقتصاد روستا هماهنگ می‌کنیم

شجاعی در پاسخ به این سوال که اگر همه بانک ها خدمات غیرحضوری به مشتریان خود ارائه دهند آیا کارکردهای پست بانک در روستاها رنگ می‌بازد، توضیح داد: ما به این موضوع فکر کرده و در تلاشیم که فعالیت های خود را با اقتصاد روستا هماهنگ کنیم.

وی، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را از دیگر رسالت‌های این بانک برشمرد و گفت: برای اینکه بخواهیم حضور خود را در روستاها تداوم بخشیم باید در ایفای مسئولیت های اجتماعی خود در این متاطق فعالانه‌تر عمل کنیم که در همین راستا اعطای تسهیلات به اقشار ضعیف و زنان سرپرست خانوار را در دستور کار قرار داده ایم و در نظر داریم در مقاطعی از سال در یک سری اقدامات خیری مشارکت بیشتری داشته باشیم.

شجاعی ادامه داد: همچنین تلاش داریم همراه با شبکه بانکی روز به روز خدمات فناوری خود را توسعه داده و بسیاری از خدمات خود را به شکل غیرحضوری در اختیار مشتریان قرار دهیم.

مدیر شعب پست بانک چهارمحال و بختیاری با اشاره به محدودیت عرضه تسهیلات به متقاضیان در نیمه نخست امسال و گلایه‌های مردم در این خصوص، خاطرنشان کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شد و از همین رو یکی از راهکارهای مهار تورم، کنترل نقدینگی در سطح بازار و جامعه بود و با کاهش ارائه تسهیلات تلاش شد تا پول در دست مردم را کاهش دهیم اما این وضعیت در نیمه دوم سال شرایط بهتری خواهد داشت .

رشد 5 برابر ارائه تسهیلات از سوی پست بانک استان

شجاعی ادامه داد: تسهیلات پرداختی از سوی این بانک در استان طی سالهای 1400 و 1401 بیش از 100 درصد رشد داشت بطوریکه از سال 1398 تا پایان سال 1401 یک روند رشد تصاعدی را دنبال کردیم و اعتبارات پرداختی پنج برابر رشد کرد.

وی تصریح کرد: در طول سه ماه تابستان امسال تسهیلات مناسبی پرداخت شد و از سوی دیگر تعدادی از بدهکاران بانکی را در استان مهلت دادیم و وام‌های آنها مهال شد.

مدیر شعب پست بانک چهارمحال و بختیاری افزود: ما خود را خادم روستاییان و مردم مناطق دورافتاده و محروم می دانیم اما انتظار داریم همانطور که این بانک خود را خادم مردم می‌داند به همان اندازه نیز روستاییان سپرده‌‌گذاری‌های خود را در این بانک انجام دهند.

2 درصد منابع بانکی در اختیار پست بانک قرار دارد

شجاعی تصریح کرد: در استان 35 درصد جمعیت روستایی وجود دارد و انتظار می‌رود 35 درصد منابع بانکی نیز نزد پست بانک باشد، این در حالیست که تنها 2 درصد منابع در اختیار این بانک قرار دارد.

وی پرداخت تسهیلات تبصره 18 را از مهمترین برنامه‌های این بانک در راستای رشد تولید عنوان کرد و گفت: امسال به طور خاص دنبال آن هستیم که در قالب تبصره 18 قانون بودجه سال 1402 که اعتبار آن هنوز ابلاغ نشده است تسهیلات خوبی را در خدمت تولیدکنندگان و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی ارائه دهیم.

شجاعی یادآور شد: پست بانک جزو بانک های برتری است که بیشترین حد از تسهیلات تکلیفی را پرداخت کرده است.

وی به برخی از خدمات ارائه شده در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در 67 روستا دستگاه خودپرداز داریم ، در 90 روستا دستگاه صدور کارت وجود دارد، در 90 روستا باجه ها به شبکه چکاوک متصل هستند و در همه باجه‌ها شبکه بانکی پایا و سانتا انجام می‌گیرد، همچنین در 16 روستا ضمانت نامه بانکی صادر می کنیم که برای پیمانکاران و تولیدکنندگان کار را راحت کرده است.

ایشان در پایان با توجه به سفر اخیر مدیرعامل محترم پست بانک ایران و هیات مدیره به استان و دیدار با استاندار محترم یادآور شدند که پیامد تفاهم های بدست آمده در این سفر زمینه ساز اقدامات مناسبی در خدمت به مشتریان روستایی خواهد بود .


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو