نظرسنجی !!!

کد خبر: 1579-21115 گروه: یادداشت
1402/11/15 19:54
نظرسنجی !!!

طهماسبی

این روزها در جمع ها و محفل های دوستانه یا خانوادگی که بحث انتخابات می‌شود هر کسی فورا با ارائه آماری ، انتخابات پیش رو را بر اساس نظرسنجی خودش پیش بینی می‌کند!

از آنجائیکه نظرسنجی و انتشار آماری که خلاف نظر آقایان است جرم تلقی شده و تبعات دارد کسی نمی‌تواند به نظرسنجی رسمی هم استناد کند چون اساسا این نظرسنجی ها منتشر نمی‌شوند و اگر رسانه ای منتشر کند مجبورش میکنند آن را حذف کند !

نظرسنجی در این کشور ، بیشتر حدس و گمان است تا داده ها و اطلاعات دقیق ، نظرسنجی های معتبری همچون مجمع تشخيص مصلحت نظام یا مجلس شورای اسلامی یا اصلا منتشر نمی‌شوند یا اگر هم منتشر شوند باید سالیانی از آنها گذشته باشد !!

کسی نمی‌داند در انتخابات پیش رو استقبال مردم چه میزان است ، آیا مشارکت بالاست یا پایین و اینکه مانند انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل آرای سفید و باطله رقیب کاندیداها  خواهد بود یا نه و از همه مهمتر اینکه  نشان داده پیش بینی واکنش مردم ما بسیار سخت است !!

در این مملکت ، نظرسنجی ها در قفسه اتاق ها گرد میخورند و یا به تاریخ خواهند پیوست و شاید هم محرمانه در اختیار سران قرار گیرد اما مردم عادی و رسانه ها هیچگاه از خروجی این نظرسنجی ها باخبر نخواهند شد و نخواهند توانست آنها را تحلیل و منتشر کنند .

نظر سنجی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته یکی از ابزارهای مهم دولت ها و مسولین است تا بتوانند بر اساس آن بصورت کارشناسی و علمی برای حل مشکلات برنامه ریزی کنند  اما اینجا برخی نظرسنجی را بقول حسن روحانی از پشت شیشه ماشین انجام می‌دهند !!

در این مملکت که مدیرانش ادعای مدیریت جهانی دارند هر گونه نظرسنجی رسانه ای را ممنوع کرده اند و نمی‌گذارند یک رسانه ولو بصورت محدود در مواردی همچون مشارکت در انتخابات نظر سنجی برگزار کند .

متاسفانه تحمل و تاب آوری چنان ناچیز شده است که بر نمی‌تابند یک موضوع سیاسی روز را به نظرسنجی جامعه گذاشت تا ملت بصیر نظراتشان را براحتی بیان کنند و نتیجه را هم برای عموم منتشر کرد .

نظرسنجی در کشور ما به جمع تابوهایی پیوسته است که شکستن آن تبعات دارد و همین امر باعث شده برخی بصورت شخصی نظرسنجی کنند که این امر باعث شده ارزش علمی و منطقی نداشته و گاها خروجی نظرسنجی با اقدام عملی آن ، فاصله اش زمین تا آسمان خواهد بود !

بعنوان مثال می‌شود انتخابات یکسال آمریکا را بر اساس نظرسنجی های منتشر شده تا حدودی پیش بینی کرد که چه کسی پیروز انتخابات خواهد بود اما انتخابات روزهای آینده ما ، اصلا قابل پیش بینی نیست . در همین آمریکای جهانخوار هر از مدتی موسسات رسمی معتبر در موضوعاتی همچون انتخابات نظر سنجی برگزار می‌کنند تا مبنای تصمیم گیری و برنامه ریزی قرار گیرد اما شما نمی‌توانید در این کشور یک نظرسنجی ساده برگزار کنید تا برای روبرو شدن با آن برنامه ای مشخص تدوین کرد .

سخن آخر اینکه ؛  این یک اصل است  آنکه حساب پاک است از محاسبه چه باک .

 ممنوع کردن نظرسنجی در هر کشوری یعنی سرپوش گذاشتن بر واقعیات آن جامعه .خبر ندارم شاید دین اسلام نظرسنجی را ممنوع کرده باشد ، چون شنیدم در اسلام فقط یک بار نظرسنجی صورت گرفت و آن زمانی بود که از شتر خواستند محل ساخت مسجد را نشان دهد !!


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو