پس از ماراتن !!

کد خبر: 1632-21213 گروه: یادداشت
1402/12/13 19:58
پس از ماراتن !!

طهماسبی

 

بالاخره ماراتن انتخابات تمام شد و این پایان ، آغاز راه دیگری هست .

اکنون که تب و تاب انتخابات فروکش کرده بهترین زمان تجزیه و تحلیل است تا کارشناسان ، سیاستمداران ، جامعه شناسان ، صاحب نظران با تحلیل آمار شرکت کنندگان ، میزان مشارکت مردم را تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی کنند.

برخی گروه‌های مجازی را که رصد میکنم متاسفانه هنوز حب و بغض مخالفین و موافقان فروکش نکرده و زد و خوردها ادامه دارد اما قبول کنیم دوران رقابت تمام شد و دوران همدلی و رفاقت برای ساختن استان و کشور فرا رسیده است .

هر کس که بخواهد بر نتایج این مشارکت سیاسی چشم ببندد و حرفی نزند در حق این کشور و این مردم جفا کرده است لذا احساس مسئولیت می‌گوید باید تحلیل و آسیب شناسی کرد که چرا میزان مشارکت مردم در این دوره حدود ۴۰ درصد شد ، و قبول کنیم چه آنهایی که رأی دادند و چه آنهایی که رای ندادند مردم این کشورند ، حقوقی دارند  و مشارکت و عدم مشارکت آنها برگرفته از حس مسئولیت آنان است .

البته از مجمع تشخيص مصلحت نظام و مرکز پژوهش های مجلس انتظار می‌رود با امکانات  و توانایی هایی که دارند این انتخابات را تجزیه و تحلیل و عوامل عدم استقبال را لااقل برای صاحب منصبان اعلام نمایند چرا که حدود یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و دیگر نمی‌شود با انواع لطائف الحیل و شرع و .. مردم را مجاب به رای دادن نمود !!

اینکه مسئولین ما از فردای رای گیری سرگرم امور روزمره شوند و به خیال خودشان ، خر دولت که از پل ملت عبور کرد ،  بی توجه به دلایل مشارکت پایین شوند خیانت بزرگی است در حق کشور و مردم ، چرا که اگر اصلاح و تغییری  صورت نگیرد در انتخابات بعدی سیلی محکم تری خواهند خورد .

از آنجائیکه رای گیری امسال با کد ملی برگزار شد این امکان را فراهم آورده است  تا کارشناسان متخصص با اطلاعاتی که از افراد رای دهنده دارند تحلیل کنند رای دهنده گان جز کدام دهک های تعریف شده جامعه هستند ، سن و سواد و موقعیت آنان چیست ، چه قشرهایی رای داده اند و چرا برخی رای ندادند و آمار و تحلیل آن را برای سران و تصمیم سازان مملکت اعلام کنند تا اگر امکان اصلاح وجود دارد اقدام نمایند چرا که کاهش میزان رای دهندگان ، می‌تواند کشور را به بحران های متعدد دیگری دچار کند .

اینکه در مرکز سیاسی کشور حدود ۸۰ درصد و در کلان شهرها حدود ۷۰ درصد و در برخی شهرها هم حدود ۶۰ درصد طبق آمار رسمی ، در انتخابات شرکت نکنند  جای تامل دارد و مهمتر اینکه نشانه یک نافرمانی مسالمت آميز مدنی ست که اگر مورد توجه قرار نگیرد وحدت ملی را خدشه دار خواهد کرد .

دلسوزان کشور ، اهالی قلم و اندیشه پیش بینی کرده بودند و بارها هشدار دادند که اگر به خواست ملت توجه نشود و اگر مشکلات مردم حل نگردد و اگر اگر اگر ... قطعا اکثریت مردم با صندوق های رای قهر خواهند کرد و آنی شد که دیدیم !!

سخن آخر اینکه ؛

‏ این تمام زور حاکمیت بود ،  با کمک تبلیغ سهمگین و امام زمان و بهشت و جهنم حدود چهل درصد در انتخابات شرکت کردند . اگر امروز قبول نکنید ۶۰ بیش از ۴۰ است  تاریخ با گذشت زمان آنرا اثبات خواهد کرد ، فقط کمی صبر لازم است لذا از انتقادها آشفته نشوید ، بفکر حل مشکلات مردم باشید ، با تصویب قوانین مخالف نظر مردم  با روان آنان بازی نکنید ، صدای اکثریت را بشنويد و ..

 

نکته آخر اینکه ؛ اگر انتقادی می‌کنیم بدانید ما همه دوستدار ایران هستیم و دلمان برای کشورمان می‌سوزد  امیدواریم تا فرصتی هست به خود آیید .


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو