سواد رسانه ای مسئولین !!

کد خبر: 1713-30228 گروه: یادداشت
1403/02/28 20:19
سواد رسانه ای مسئولین !!

طهماسبی

دهه های گذشته معنی سواد یعنی توانایی خواندن و نوشتن ، کسانی که می‌توانستند گلیم خودشان را با خواندن یا نوشتن امور ضروری روزمره از آب بالا بکشند می‌گفتند طرف با سواد است . با گذشت زمان و تغییرات جوامع معنی سواد تغییر کرد و دیگر به کسی که توانایی خواندن و نوشتن داشت با سواد نمی‌گفتند. 

سازمان ملل ( یونسکو )  هم هر از چند سال تعریفهای جدیدی از سواد ارائه داده است  و اخیرا هم در تعریف سواد آورده است ؛ توانایی تغییر ، یعنی کسی که بتواند با آنچه آموخته است در زندگی اش تغییر ایجاد کند آن فرد با سواد است .

در این یادداشت قصد ندارم به تعاریف سواد از نظر یونسکو طی این سالها ورود کنم چرا که قبلا در همین رابطه مطالب مختلفی در همین ستون و کانال منتشر شده است هدفم این است  مختصر گریزی به سواد رسانه ای برخی مسئولینی بزنم که هنوز در افکار دهه های گذشته مانده و می‌خواهند با همان دست فرمان افکار و اعتقادات مردم را در عصر ارتباطات مدیریت کنند و حاضر به تغییر تفکرات خود نیستند .

امروزه به لطف  دانشگاههای مختلف و تکنولوژی های ارتباطی ، کمتر خانواده ای است که یک یا دو نفر تحصیلکرده در آن نباشد و نتوانند با دیدن و خواندن اخبار و اتفاقات در طول شبانه روز ، اطلاعات لازم پیرامون خود را بدست بیاورند .

میخواهم بگویم درست است از نظر عوام بسیاری باسواد هستند و تحصیلکرده محسوب می‌شوند اما وقتی شما سواد رسانه ای نداشته باشید هر آن در معرض تصمیمات و اشتباهات مختلف قرار گرفته و آسیب خواهید دید .

گاهی در مواقع مختلف اخبار و اطلاعاتی منتشر می‌شود که اگر کسی آشنایی به سواد رسانه نداشته باشد و نتواند صحت و سقم آن را بفهمد می‌تواند موج های مخرب و تصنعی ایجاد نماید و آرامش فرد ، خانواده و  جامعه را هم به خطر اندازد .

از آنجایی که دنیای امروز ، دنياي رسانه هاست کسانی که با این دنیا آشنایی دارند موفق خواهند بود و کسانی که با رسانه ها بیگانه باشند هر چند حرف درستی بزنند و در بهترین نقطه هم ایستاده باشند آسیب پذیرتر بوده و در نهایت نزد افکار عمومی بازنده خواهند بود !

متاسفانه برخی از دولتیان دولت سید ابراهیم رئیسی که انتصاب آنها بر اساس گوش به فرمان بودن محض و بقول خودشان ایمان و تقوا بوده است و نه تخصص و تجربه ، چنان با رسانه بیگانه اند که کمتر روزی است با گاف های متعدد و یا دفاع نکردن از انتقادات رسانه ها ، گلی وارد دروازه خودی نکرده و خودشان را مضحکه و طنز کاربران فضای رسانه ای و مجازی نکنند !

اینها هنوز یاد نگرفته اند هیچ سیستمی با تهدید و تهمت و فشار سیاسی به رسانه ها در هیچ کجای دنیا موفق نشده است که این سوپر انقلابی ها بشوند ، ایکاش در این یکسال باقی مانده از عمر دولت زبان تعامل و گفتگو با رسانه ها را یاد می گرفتند و سواد رسانه ای خود و دار و دسته شان را ارتقا میدادند که از آنها بعنوان بیسوادان پرمدعای انقلابی یاد نشود !!

ختم کلام اینکه ؛ نداشتن سواد رسانه ای برخی متولیان امور ، باعث شده است از دولت سیزدهم بعنوان ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب نزد افکار عمومی یاد شود و بدبخت و مظلوم کشوری که مدیرانش بیسواد و بویی از سواد رسانه ای نبرده باشند و تازه می‌خواهند مردمی که پا به پای علم و فرهنگ و تکنولوژی دنیا پیش میروند را مدیریت و راهبری کنند !!


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو