ای کاش نفت نداشتیم !!

کد خبر: 1326-20611 گروه: یادداشت
1402/06/11 20:01
ای کاش نفت نداشتیم !!

از روزی که انگلیسی ها پای نحسشان به کشورمان باز شد و نفت را در کشورمان کشف و استخراج کردند تا الان از این طلای سیاه روی خوش ندیده ایم !!

نفت تاریخ و فکر و اندیشه و فرهنگ مردم این سرزمین را بدجوری نفتی کرد . نفت اگر ثروتی برایمان داشت اما ما را عقب مانده کرد ، نفت جلوی رشد و پیشرفت کشور را گرفت ، نفت ما را دچار غرور و قدرتی کاذب کرد ، نفت کاری کرد واقعیت دنیا را نبینیم ، نفت نه فقط با ما بلکه با دارندگانش کاری کرد که هیچ کشور نفت خیزی نتوانسته است دموکراسی را در کشورش پیاده کند !

کدام کشور نفت خیزی وجود دارد که مردمش طعم دموکراسی و برابری را چشیده اند ؟ کدام کشور نفت خیزی را سراغ دارید که بین مردم و حکومتش فاصله نیفتاده باشد ؟ کدام کشور نفت خیزی وجود دارد که یا انقلاب یا کودتا در آن رخ نداده باشد یا دموکراسی واقعی در آن ایجاد شده باشد ؟

اما کشورهایی که نفت ندارند را ببینید که چه دارند ، نگاهی به ژاپن و کره و .. بیاندازید ، کشورهایی که نفت ندارند توسعه و رفاه دارند ، آزادی و برابری دارند ، لااقل در مسیر پیشرفت و رفاه عمومی قرار دارند .

این کشورها نه از تحریم نگرانند و نه از جنبش های مردمی ، این کشورها نگران جنگ های داخلی و خارجی و انفجارات سیاسی و اقتصادی نیستند . این کشورها طبقات اجتماعی با فاصله زیاد از هم ندارند ، این کشورها فسادهای کلان سیاسی اقتصادی و سیستمی ندارند ، این کشورها دچار انواع مافیای خودرو و مسکن و..‌.نیستند !

شاید اگر نفت نداشتیم آزادی فکر و اندیشه داشتیم .

شاید اگر نفت نداشتیم قانون و عدالت و برابری داشتیم .

شاید اگر نفت نداشتیم فرهنگ نقد پذیری حاکمانمان را داشتیم .

شاید اگر نفت نداشتیم طلاق و اعتیاد مشکلات اجتماعی فراوان را هم نداشتیم .

شاید اگر نفت نداشتیم فرار مغزها و جوانان  تحصیلکرده را هم نداشتیم.

شاید اگر نفت نداشتیم کشورمان در طی این صد سال برای خودش سوئیسی شده بود یا ژاپن ، شاید هم مالزی یا سنگاپور .

یا شاید هم  اگر نفت نداشتیم کشوری شبیه پاکستان و زیبماوه و جیبوتی داشتیم !!

نمیدانم ، ولی حال روز کشورم را با کشورهایی که نفت ندارند میبینم با خودم می‌گویم ؛ ایکاش ما هم نفت نداشتیم !!


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو