۲۵ هزار تُن انواع بادام از باغ‌های چهارمحال و بختیاری برداشت شد

کد خبر: 1372-20715 گروه: اخبار
1402/07/15 18:40

سمیه رئیسی دهکردی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بیش از ۲۵ هزار تُن انواع بادام از باغ‌های این استان برداشت شده است.

حسین برزگر تأکید کرد: این میزان محصول در سطح ۲۰ هزار هکتار باغ‌های بادام آبی و دیم چهارمحال و بختیاری تولید و برداشت شد.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۰ هزار تولیدکننده به‌صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در صنعت تولید بادام چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

برزگر به سهم پنج درصدی بادام در تولید ناخالص داخلی اقتصاد چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: با ایجاد ارزش افزوده، کارایی و افزایش بهره‌وری این سهم به ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: از مجموع بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تُن بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع در شهرستان سامان قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: وجود واسطه‌ها و دلالان، نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی، خام‌فروشی و صادرات بادام با نام و برند کشورهای دیگر از مهم‌ترین مشکلات این محصول در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: به‌همین منظور احداث و راه‌اندازی نخستین شهرک تخصصی بادام سامان از سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی زیرساخت‌های این شهرک تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برزگر خاطرنشان کرد: فراخوان اهلیت‌سنجی متقاضیان و سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در شهرک تخصصی بادام سامان انجام شده است و سرمایه‌گذاران واجد شرایط پس از صدور پروانه و تحویل زمین برای احداث ساختمان تا یک ماه آینده می‌توانند عملیات ساخت‌وساز در این منطقه را آغاز کنند.

وی گفت: تلاش می‌شود با بهره‌برداری از شهرک تخصصی بادام سامان و اضافه شدن واحدهای سُورت، درجه‌بندی و واحدهای فرآوری به این شهرک زمینه صادرات این محصول هر چه بیشتر فراهم شود.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو