"آگاهی از ایدز"

کد خبر: 1459-20910 گروه: یادداشت
1402/09/10 20:03

نجمه سید دخت -

 

بیماری ایدز یکی از بیماری‌های‌ خطرناک، عفونی و واگیردار است که‌ در‌ حال حاضر افـراد زیادی را درگیر کرده اسـت. انسان،‌ تنها‌ مخزن شناخته شده ويروس عامل ايدز است و ایدز بزرگ ترین قاتل جوانان جهان محسوب می گردد. در حـال حـاضر‌ درمان‌ قطعي که ويروس ایدز را از‌ بين‌ ببرد، وجود‌ ندارد‌. با شناخت اولین مورد آن‌ در‌ امریکا‌، تصور بر این بود که ایـن‌ بـیماری مـرگبار مخصوص گروه همجنس‌بازان‌ است‌. امروزه که سایر راه های انتقال‌ بـیماری ایدز به‌خصوص ارتباط جنسی طبیعی،انتقال خون و فرآورده‌های خونی و بالاخره‌ انتقال‌ از‌ مادر آلوده به جنین شناخته شده،ترس و وحـشت از آن نـیز افـزایش‌‌ یافته‌ است‌.

از بیماری ایدز به عنوان "طـاعون سـياه"،"بيماري‌خون"و "اندوه قرن بيست و يكم" ياد مي‌كنند. بيماري ناشناخته‌اي‌كه فقط نام‌آن براي ما شايد واژه آشـنايي‌ بـاشد. ‌در حال حاضر هر ۱۶ دقيقه‌ يك‌ نفر در جهان به اين ويروس آلوده مي‌شود. بر خـلاف تـصور عمومي‌ كه‌ ايدز را يك بيماري مختص به كشورهاي‌ پيشرفته‌ مي‌دانند‌، بيش از ۹۰ درصد موارد آلودگي، مـربوط‌ بـه‌ كشـورهاي جهان سوم و در حال توسعه است؛ به طوری که روزانه در سراسر جهان 6800 نفر مبتلا به ویروس ایدز شـده و بـیش از 5700 نفر هم به دلیل‌ عدم‌ دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی، جان خود را از دست می دهند.

 بيشترين‌ موارد‌ آلودگي‌ در ايران بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت و درمان، مربوط بـه رده هـای‌ سني 44-25 سال است. این بیماری که در سال 1981 برای اولین بار تشخیص داده شد‌، محدود‌ به منطقه، قوم و نژاد خاص در جهان نیست و دارای الگوي فصلي و روند زماني خاصي نمي‌باشد و اکتسابی است.

ويروس ايدز‌ به عنوان بيماري، به اين دليل توجه همگان را به خـود جـلب كرد كه قـادر است به سرعت‌ جمع‌ كثيري‌ را مبتلا كند و اصـلي‌ترين راه‌هاي انتقال آن خون‌ و ارتباط‌ جنسي است. در ایران اولین مورد مبتلا به ایدز در سال 1366 گزارش شد که مربوط به یک کودک مبتلا‌ به‌ هموفیلی‌ بود. فرهنگ نامناسب غربی که‌ رابطه‌ جـنسی آزاد را تـرویج مـی‌دهد، بر روی سبک زندگی سایر کـشورها تـاثیر گـذاشته و یکی از علل گسترش خطر ابتلا‌ به‌ این‌ بیماری محسوب می‌گردد.

جـوانان ايرانـی‌ به‌ علت روابط‌ جنسی‌ کنترل‌ نشده از نظر بهداشتی، شیوع بالای‌ اعتیاد‌، فقدان آمـوزش جـنسی و بـالا رفتن سن ازدواج، در معرض خطر جدی قرار‌ دارند. در چنین زمـینه‌ ای خطر ابتلا به ایدز افزایش‌ می‌ یابد. همچنین طبق آمارهای رسمی، اصـلی تـرین روش انـتقال با ایدز در بیماران‌ ایرانی‌، تزریق مواد مخدر با سرنگ‌ مشترک‌ است‌.

بنابراین تنها‌ راه‌ مبارزه با ايدز، پيشگيری از آلودگـي‌ اسـت‌. از‌ آنجا‌ که‌ این بيماری اغلب‌ از‌ طریق رفـتارهای قـابل اجـتناب و تغيير پذیر کسب مي شود، آموزش مـي تـواند راهکار مؤثری به منظور‌ پيشگيری‌ از‌ موارد جديد ابتلا محسوب شود و عملي‌ترين راه مـبارزه، آمـوزش بهداشت و دادن آگاهي است و هر کـجا سـطح آگاهي افزايش يافته، نگرش مناسب نيز ايجاد گشته و در پي آن تغيير رفتار ايجاد شده است.

نتایج تحقيقات انجام شده لزوم تدوين برنامه‌هاي آموزشي بيشتري را مورد تأکيد قرار مي‌دهد و به ما مي‌آموزد که با‌ استفاده‌ از‌ روش‌هاي صحيح و مناسب آموزش، جهت‌ آگاهي‌ عموم گام‌هاي مؤثري برداريم تا شاهد پيشگيري از اپيدمي ايدز‌ در‌ کشورمان‌ بـاشيم.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو