۹۱ رشته صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری فعال است

کد خبر: 1368-20712 گروه: اخبار
1402/07/12 18:11

سمیه رئیسی

 

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۹۱ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این استان فعال است.

مهراب محمدی فارسانی تأکید کرد: ۲۵۶ رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در کشور فعال است که از این تعداد هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در بیش از یک سوم رشته‌ها فعالیت می‌کنند.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری ۱۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق شهری، روستایی و عشایری فعالیت مستمر دارند.
محمدی تصریح کرد: رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تولیدی در چهارمحال و بختیاری دارای فناوری‌های خاص است و بهره‌گیری از دانش‌های نوین به ارتقای کمی و کیفی تولید در این بخش کمک می‌کند.
وی یادآور شد: هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون با مشکلاتی مانند تهیه مواد اولیه با کیفیت و ارزان‌قیمت، تزریق منابع مالی و تسهیلاتی، بازار فروش و گران بودن محصولات تولیدی اولیه مواجه هستند که پیگیری‌ها برای رفع این مشکلات در حال انجام است.
محمدی اظهار داشت: بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها شاخص‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهایی سنتی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو