خیز فولاد توان‌آوران آسیا برای بی‌نیازی کشور به واردات ورق‌های قلع‌اندود

کد خبر: 1495-21001 گروه: اخبار
1402/10/01 20:47

حمیرا  رحیمی

 

مدیرعامل فولاد توان آوران آسیا با بیان اینکه نیاز فعلی کشور به ورق قلع‌اندود 300 هزارتن است ، گفت: بخش زیادی از این نیاز از سوی فولاد مبارکه تامین می‌شود و چنانچه این کارخانه به ظرفیت اسمی خود برسد، نیاز کشور در این خصوص تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان، علیرضا وکیلی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران این استان افزود: طرح "راویان پیشرفت" کار ارزشمندی است که در شرایط فعلی برای نبرد در جنگ اقتصادی دشمن یکی از ضرورت‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حالیکه رسانه‌ها تاثر بسزایی بر اذهان عمومی دارند اما در این حوزه از سالهای گذشته ضعیف عمل کرده‌ایم و غرب در این خصوص سرمایه‌گذاری بیشتری داشته است و تاثیرگذاری رسانه‌های جهانی درصد بالایی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل فولاد توان آوران آسیا در خصوص تاریخچه این شرکت توضیح داد: شرکت از سال 1366 از سوی  محمدعلی درخشان تاسیس می‌شود و در ابتدا مجوز لاستیک‌سازی برای این کارخانه صادر می‌شود اما از آنجا که برای اجرای این طرح به منابع مالی زیادی نیاز بوده است این شرکت به مشکل مالی برمی‌خورد و تا سال 1382 به صورت نیمه‌تمام و راکد باقی می‌ماند اما در نهایت برای آن تغییر کاربری تعریف می‌شود و از لاستیک‌سازی به تولید ورق‌های قلع‌اندود تغییر کاربری می‌یابد.

وکیلی ادامه داد: این کارخانه از سال 1388 به طور رسمی فعالیت خود را در حوزه فولاد آغاز می‌کند اما در سال 1392 مرحوم درخشان این کارخانه را به شرکت شستان ( شرکت وابسته به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح) واگذار می‌کند که در طول این سالها این کارخانه با حدود 30 درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت داشت تا اینکه در ابتدای سال جاری این کارخانه به فولاد مبارکه واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: در طول 10 سال اخیر این کارخانه رشدی نداشت و در حالیکه ظرفیت اسمی آن تولید 150 هزار تن ورق قلع‌اندود بود اما سال گذشته تنها 50 هزار تن تولید داشت از همین رو اولویت اصلی ما در این شرکت رساندن تولید به ظرفیت اسمی آن است.

مدیرعامل فولاد توان آوران آسیا با بیان اینکه نیاز فعلی کشور به ورق قلع‌اندود 300 هزارتن است، گفت: بخش زیادی از این نیاز از سوی فولاد مبارکه تامین می‌شود و چنانچه این کارخانه به ظرفیت اسمی خود برسد، نیاز کشور در این خصوص تامین می‌شود.

وکیلی، تکمیل زنجیره تولید این کارخانه و فعال‌سازی خطوط قبلی را از برنامه‌های این کارخانه برای دست‌یابی به ظرفیت اسمی خود عنوان کرد و گفت: در همین خصوص با اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت و سایر ادارات استانی در حال تعامل و رایزنی هستیم.

وی، تامین مواد اولیه را مهمترین چالش کنونی این کارخانه عنوان کرد و افزود: بخشی از مواد اولیه کارخانه (کلاف ورق سرد فولادی) از سوی فولاد مبارکه تامین می‌کند اما برای تامین بخش دیگر، باید از خارج از کشور وارد کنیم و این فرایند از بهمن ماه آغاز و با ورود مواد اولیه تلاش برای تحقق ظرفیت اسمی کارخانه آغاز می‌شود.

مدیرعامل فولاد توان آوران آسیا در خصوص حمایت از نیروی انسانی و عوامل تولید این کارخانه نیز گفت: تلاش داریم تا چارت سازمانی را در خصوص طبقه ‌بندی مشاغل را بازنگری کنیم و در حد بضاعت از نیروی کار شرکت حمایت می‌کنیم و لازم بذکر است که نیروهایی که در چارچوب تعهدات عمل کنند دارای امنیت شغلی هستند و مشکلی در این خصوص برای آن‌ها وجود ندارد.

وکیلی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی این کارخانه نیز گفت: همانطور که ما از منابع این استان استفاده می‌کنیم تلاش داریم تا در رونق و توسعه منطقه نیز کمک کنیم و امورات بانکی و گمرکی خود را نیز در همین استان انجام دهیم.

وی افزود: قراداد با کمرگ بسته‌ایم که انباری در اختیار داشته باشیم که پس از تخلیه مواد اولیه از کشتی مستقیم وارد کمرگ استان شود.

مدیرعامل فولاد توان آوران آسیا تعداد نیروهای مشغول به کار در این کارخانه را 250 نفر اعلام کرد و گفت: با فعال شدن خطوط قبلی کارخانه از جمله خط اصلاح و اسیدشویی 250 نیروی دیگر در این مجموعه مشغول به کار می‌شوند.

وکیلی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران استان در خصوصص برنامه صادراتی این کارخانه نیز گفت: تا زمانی که داخل به محصولات ما نیاز داشته باشد و نیاز داخل به طور کامل تامین نشود برنامه‌ای برای صادرات محصولات خود نداریم اما چنانچه در آینده نیاز داخل تامین شد و مازاد بر آن تولید داشتیم برای صادرات نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر از آنجاکه خطوط قبلی کارخانه غیرفعال است ورق گرم به ورق فولادی قلع‌اندود تبدیل می‌شود اما چنانچه خطوط قبلی کارخانه فعال شود می‌توانیم از ورق سرد محصول تولید کنیم.

وی یکی از مهمترین مطالبات و خواسته‌های خود از مسئولان را تسهیل و تسریع در صدور مجوزها عنوان کرد و گفت: بروکراسی اداری و طولانی شدن صدور مجوزها فعالیت این کارخانه را با معطلی روبرو می‌کند.

وی در خصوص تامین آب این کارخانه نیز توضیح داد: این کارخانه، واحد آب‌بری نیست اما در ادامه و با توسعه خط تولید، برنامه‌ریزی شده تا از پساب شهری آب موردنیاز این واحد تامین شود.

گفتنی است این برنامه به همت بسیج رسانه استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد و در این نشست بر ضرورت نقش خبرنگاران در جنگ رسانه‌ای با دشمن تاکید شد.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو