گزارش شاخص‌های توسعه چهارمحال و بختیاری به روایت تیم اقتصادی استان

کد خبر: 1327-20611 گروه: اخبار روابط عمومی ادارات
1402/06/11 20:09

حمیرا رحیمی

تعدادی از مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با اصحاب رسانه و خبرنگاران این استان به تشریح شاخص‌های اقتصادی استان در بخش‌های مختلف پرداختند و پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های رسانه‌های این استان شدند.

 

چهارمحال و بختیاری یک درصد وسعت و ۱.۲ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است با این وجود تنها استانی است که ۲ مجتمع پتروشیمی دارد که یکی پتروشیمی بروجن است که یکی از چهار مجتمع پتروشیمی طرح‌های انشعاب دنا در خط لوله اتیلن غرب به شمار می‌رود که از پیشرفت مطلوبی هنوز برخوردار نشده است، اما مجتمع پتروشیمی لردگان با تولیدات اوره و آمونیاک مجتمع دیگری است که در شهرستان لردگان در منطقه فلارد احداث شده و در حال حاضر نقش مهمی در تولیدات کشور ایفا می‌کند.

 

این استان در زمینه تولید مواد شیمیایی و به عنوان تنها تولیدکننده نیترات پتاسیم و تولید ۶۵ درصد نیاز کشور به ورق قلع‌ اندود توانمند است.

 

چهارمحال و بختیاری در زمینه فولاد و سیمان طی سال‌های گذشته جهش خوبی داشته و در این زمینه با افتتاح نخستین واحد احیای مستقیم شرکت فولاد سفیددشت و کارخانه سیمان لردگان و همچنین داشتن کارخانه سیمان شهرکرد می‌تواند نقش مهمی در رونق تولید ایفا کند.

 

به دلیل اقلیم مناسب، این استان مورد توجه سرمایه‌گذاران صنعت موادغذایی نیز بوده است. فرآوری ماهی قزل‌آلا، عسل، گز، خشکبار، میوه خشک و وجود شهرک تخصصی آب معدنی کوهرنگ با سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌ها می‌تواند عامل مهمی برای توفیق صنعت با مزیت صادراتی بسته‌بندی آب معدنی باشد.

 

در زمینه نساجی هم این استان دارای ویژگی‌های خاصی از جمله قدیمی‌ترین واحدهای صنعتی تولید نخ و پارچه، سپس انواع موکت و محصولات وابسته است و وجود تنها تولیدکننده چادر مشکلی خاورمیانه در این استان نیز شاهدی بر این مدعا است.

 

با روی کار آمدن دولت سیزدهم بخش‌های اقتصادی این استان با تحولات خوبی روبرو بوده و به دستاوردهای قابل قبولی در این حوزه دست پیدا کردیم.

 

رفع مشکل آب صنایع استان

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: آب شرب شهرک صنعتی شهرکرد با بستن قرارداد با شرکت آب و فاضلاب استان و آب غیرشرب مختص صنعت از طریق پساب بهرام آباد و انتقال آب بن به بروجن تامین می‌شود.

محمدکاظم منزوی در نشست تیم اقتصادی استان با خبرنگاران این استان افزود: آب آشامیدنی شهرک صنعتی شهرکرد پس از امضای قرارداد با شرکت آب و فاضلاب استان و آب غیرآشامیدنی از طریق پساب تصفیه‌خانه بهرام‌آباد و برخی طرح‌های انتقال آب دیگر تامین می‌شود.

وی با اشاره به پیگیری جدی تیم اقتصادی چهارمحال بختیاری برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان افزود: در سال‌جاری فناوران ۲ شهرکرد راه‌اندازی و برخی صنایع مزاحم و بعضی اصناف در آن مستقر می‌شوند.

منزوی تصریح کرد: تیم اقتصادی چهارمحال و بختیاری از شهرداری‌های استان درخواست کرده است تا مدیریت شهرک‌های صنفی را برعهده بگیرند.

وی با اشاره به دغدغه‌مندی مسوولان ارشد چهارمحال و بختیاری برای پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانک‌های عامل استان یادآور شد: برخی از بانک‌های عامل به‌علت برخی مشکلات موجود نتوانستند ۱۰۰ درصد تسهیلات بانکی تعهدی خود را به صنعت استان تزریق کنند.

 

 رشد 151 درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی در استان

 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه امسال تاکنون 411 هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال در بخش صنعتی سرمایه‌گذاری شده است، اظهار داشت: این میزان سرمایه‌گذاری رشد ۱۵۱ درصدی را نشان می‌دهد.

فضل‌الله رحمتی همچنین از افزایش ۱۰۳ درصدی صادرات در پنج‌ ماهه نخست امسال خبر داد و  گفت: در این مدت ۶۵ هزارتن محصول از استان به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، امارات، چین، تاجیکستان، ترکمنستان، سوریه، هند و ایتالیا صادر شده است.

وی با اشاره به اجرای 2 هزار طرح صنعتی در استان، یادآور شد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها که ۴۶۰ مورد آن پیشرفت بالای ۶۰ درصد دارد، جایگاه یک درصدی صنعت افزایش پیدا می‌کند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: این استان با دارا بودن سه درصد از طرح‌های کل کشور، جایگاه یازدهم را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

رحمتی با اشاره به وجود یک‌هزار و ۹۳ پروانه بهره‌برداری فعال در استان، افزود: همچنین در سالجاری ۱۴۳ جواز جدید با رشد اشتغال ۱۴ درصدی صادر شده است.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو