آموزش شهروندی

کد خبر: 1614-21201 گروه: اخبار
1402/12/01 21:25
آموزش شهروندی

اکبر ایازی

آموزش شهروندی را می توان اینگونه تعریف کرد: رشد و پرورش دادن ظرفیت های افراد و گروه ها برای مشارکت و تصمیم گیری و عمل آگاهانه ومسئولانه در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.

این آموزش ها شامل حقوق انسانی، رشد مستمر و همه جانبه، اخلاق و ارزش ها، صلح و مسالمت جویی، برابری

اجتماعی و حرمت نهادن به تفاوت هاست.

به عبارت دیگر ایجاد، تنظیم و گسترش روابط، مناسبات، حقوق و مهارت های لازم در ساماندهی ارتباطات اجزای سه گانه‌ی شهر شامل انسان‌ها، فعالیت ها و اماکن شهری( شامل موضوعاتی است که در حیطه‌ی آموزش شهروندی قرار می گیرد .

اهداف آموزش شهروندی عبارت است از:  ارتقای دانایی ها، خواسته ها و توانمندی های شهروندان در راستای زندگی سالم و حیات اجتماعی مطلوب با تأثیر در ابعاد :

  • بینش ( ژرف اندیشی، جامع نگری،تعادل درواقع بینی وآرمان گرایی درامورشهری و...)
  • دانش ) افزایش اطلاعات و آگاهی ها و... )منش ) درک متقابل، انصاف، پذیرش، انعطاف پذیری، وفای به عهد، صرفه جویی، وجدان کار و ...)
  • روش ) همیاری ، تعاون و مشارکت(
  • کنش و رفتار (رعایت نظم، انظباط اجتماعی، دقت عمل، انجام وظایف و مسئولیت ها، امر به معروف و نهی از منکر)

بررسی مختصر دو نهاد مؤثر در آموزش شهروندی

الف) خانواده

خانواده اولین پایه گذار شخصیت و ارزش ها و معیارهای فکری است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و خط مشی زندگی آینده ی فرد دارد و اخلاق و صحت و سلامت روانی فرد تا حدود بسیاری در گرو آن است  واکنش کودک نسبت به محیط خود بالطبع تحت تأثیر موازین اجتماعی و فرهنگی گروهی است که در میان آن بزرگ شده است. از آنجا که خانواده خود، یک واحد اجتماعی است و ارزش ها و معیارهای اجتماعی از طریق آن به کودک منتقل می شود به عنوان یک واسطه از لحاظ تأثیر محیط اجتماعی بر کودک، اهمیت فراوانی دارد.

خانواده اولین و مهمترین نقش را در رشد شخصیت و اجتماعی شدن کودک بر عهده دارد . اولین تماس و ارتباط کودک با محیط از طریق پدر و مادر، خواهران و برادران است و تقلید از رفتارهای آنان شیوه ی زندگی اورا مشخص می سازد. چنانچه رفتار اعضای خانواده بر دوستی، محبت، پذیرش احترام متقابل متکی باشد، کودک احساس امنیت و آرامش می کند و بر اثر رشد اجتماعی مطلوب و تقویت اعتماد به نفس، قدرت سازگاری بیشتری با محیط به دست می آورد و آماده ی پذیرش مسئولیت ها و نقش های گوناگون اجتماعی در مراحل بعدی زندگی می شود.

تأثیر خانواده در رشد و تکامل اجتماعی را می توان چنین خلاصه کرد:

.1  کودک آداب و معاشرت و خصوصیت اخلاقی را از مشاهده ی رفتار افراد خانواده در موارد و مواقع گوناگون یاد می گیرند.

.2  کودک طرز لباس پوشیدن، سخن گفتن و سایر عادات اجتماعی را از خانواده یاد می گیرد.  همچنین ارزشهای اجتماعی در دوران زندگی یک فرد، غالباً همان ارزش هایی خواهد بود که او از خانواده اش آموخته است.

  1. طرز رفتار والدین با یکدیگر نیز در رشد و تکامل اجتماعی کودک بسیار مؤثر است.

.4  پایه ی عقاید و افکار اجتماعی کودک از قبیل علاقه به تسامح یا طرفداری از حق نیز در خانه و خانواده پی ریزی می شود.

وقتی کودک پا به مدرسه می گذارد، با خود الگوهایی به مدرسه می برد که نشأت گرفته از خانواده است و همین الگوها تأثیر بسیار زیادی در آموزش های نهادینه شده دارد و این آموزش ها به نحوی در تقویت رفتارها و منش های خانوادگی دخالت می نمایند.

به زعم گیدنز اجتماعی شدن در جوامع امروزی، بیش از همه در زمینه ی کوچک خانوادگی رخ می دهد و با وجود این تفاوت ها، به طور معمول، یکی از عوامل عمده اجتماعی شدن، از دوران کودکی تا نوجوانی و پس از آن است که به صورت سلسله ی پی درپی رشد و تکامل، انسان ها را به یکدیگر مرتبط می سازد.

اجتماعی شدن فرایندی است که به واسطه ی آن از طریق تماس با انسان های دیگر، کودک ناتوان،به تدریج به انسانی آگاه، دانا و ماهر در شیوه های رفتار، به ویژه فرهنگ و محیط معینی تبدیل می شود.

 

ب) آموزش و پرورش

فلسفه ی تشکیل هر نهاد یا سازمانی پاسخگویی به نیاز یا نیازهای معینی است و نظام آموزش و پرورش نیز از آن رو شکل یافته و قوام گرفته است که شهروندانی مؤثر و مطلوب را متناسب با نیاز ها و ارزش های اجتماعی تربیت و تحویل جامعه نماید.  بی گمان تربیت شهروندان خوب، یکی از مهمترین دلمشغولی های اکثر نظام های تعلیم و تربیت در بسیاری از کشورهای دنیا می باشد.  مطالعات انجام شده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد که مسئولان تعلیم و تربیت در این کشورها با عزمی راسخ و با تدوین برنامه‌های آموزشی متنوع، تربیت شهروند مناسب را در صدر اقدامات و فعالیت های خود قرار داده اند.  برای مثال همانطور که در گزارش مطالعه ی تربیت شهروندی " انجمن بین المللی ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی"  آمده است؛ تمامی جوامع معاصر دارای این نگرانی و دلمشغولی عمیق هستند که چگونه نوجوانان و جوانان خود را برای زندگی شهری و شهروندی آماده کنند و راه و رسم مشارکت در مسائل اجتماعی را به آنها بیاموزند. در این گزارش، که به عنوان یک سند معتبر برای بسیاری از محققان و پژوهشگران سراسر دنیا مورد استفاده واقع می شود، تصریح شده است که در دهه ی 1990 ، تربیت شهروندانی فعال و مؤثر یکی از هدف های مهم و کلیدی در برنامه های درسی کشور استرالیا بوده است، به همین سان در کشور کانادا نیز تربیت شهروندی یکی از مهمترین وظایف نظام آموزشی است و از طرق گوناگون برای تحقق آن تلاش می شود . بدیهی است که هدف ها و شیوه های تربیت شهروندی به شدت متأثر از ارزش های حاکم بر جامعه است، اما نظر به تغییر و تحولات جامعه ی ایرانی با عنایت به عزم ملی برای توسعه و دست یابی به فضای اجتماعی باز و مدنی، اهمیت تربیت شهروندی و گنجاندن آن در برنامه های درسی مدارس از اولویت زیادی برخوردار می گردد.

امکانات و فرصت های متعددی در اختیار نظام آموزش و پرورش قرار دارد که می توان از آن در جهت آموزش شهروندی بهره گرفت از جمله ی مهمترین آنها افزایش توجه به این مقوله در برنامه های درسی مدارس به صورت یک برنامه ی درسی ویژه تحت عنوان آموزش شهروندی است. علاوه بر این از طریق آموزش معلمان و سایر پرسنل مدرسه، فضای مناسبی را برای آموزش شهروندی در سطح مدرسه و کلاس درس فراهم آورد و از کلیه فرصت هایی که به صورت رسمی و غیر رسمی در اختیار مدرسه و معلمان قرار دارد، در این راستا بهره گرفت.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو