اسناد عادی و یک قرن چشم پوشی بر موادی از قانون ثبت اسناد و املاک!

کد خبر: 1363-20708 گروه: یادداشت
1402/07/08 19:57

سجاد کریمی -

 

از زمان وضع قانون ثبت اسناد و املاک، در راستای تعیین تکلیف اموال غیر منقول و نیز تعیین وضعیت ثبتی این دسته از اموال، ثبت عمومی در کشور اجرا گردید با این حال اگرچه نزدیک به یک قرن از وضع این قانون می‌گذرد اما هنوز بسیاری از املاک بدون ثبت از طریق اسناد عادی نقل و انتقال یافته و یا مبنایی برای انتفاعات از طریق اخذ مجوزها و پروانه ها قرار می گیرد. با این وجود بود که مقام رهبری طی سخنان اخیر خود در جمع مقامات قضایی کشور، اسناد عادی را منشأ فسادهای بزرگ دانسته و سلب اعتبار از این دسته اسناد را مصلحت ملزمه کشور بیان داشتند.

اگرچه دستور تاریخی مذکور هنوز در میان دولتمردان و نیز دستگاه هایی که ذیل مقام معظم رهبری فعالیت دارند از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مغفول و مورد توجه قرار نگرفته به نحوی که اسناد عادی را علیرغم آرای متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنای ارایه خدمات قرار می دهند اما باید خاطر نشان نمود که فقدان شناسایی مالکیت و نیز فرار مالیاتی ناشی از عدم ثبت معاملات خود آسیب جبران ناپذیری به کشور قلمداد می‌ گردد که باعث پیچیده تر شدن وضعیت شناسایی املاک خواهد شد.

تغییر کاربری اراضی روستایی که فاقد مبنای قانونی است و نیز صدور پروانه ساختمانی برای اراضی فاقد سند رسمی و... همگی توسط دستگاه ها اجرایی بدون رعایت مفاد مواد ۲۲،۴۷، ۴۸ قانون ثبت جریان دارد و در این میان دولت مکلف است در راستای تنظیم و تنسیق آمپر مربوط به معاملات اموال غیر منقول و جلوگیری از فرار مالیاتی دستگاه های اجرایی را در راستای اجرای مر قانون رهنمون سازد این در حالی است که چنین عزمی از دولت تاکنون دیده نشده و بیشترین ابطال مصوبات شوراهای اسلامی که علی القاعده ناظر آن دولت است، در هیات عمومی دیوان عدالت اداری معطوف به مصوباتی با مضمون اعتبار اسناد عادی در صدور پروانه ساختمانی و ارایه خدمات به آنها است.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو