قانونی که اجرا . . !!!

کد خبر: 1388-20723 گروه: یادداشت
1402/07/23 19:33
قانونی که اجرا . . !!!

طهماسبی

 

فرصت شود مناظرات و گفتگوهای کارشناسان سیاسی اقتصادی و فرهنگی را بجز شبکه میلی در سایر شبکه ها از جمله کلاب هوس گوش می‌کنم.  

در هر بحثی که بین نخبگان و کارشناسان و روشنفکران می‌شود یکی فونداسیون پیشرفت کشور را اقتصاد می‌داند،  یکی سیاست و دیگری فرهنگ . خلاصه هر کسی از ظن خود راه حلی را برای برون رفت از مشکلات موجود ارائه می‌دهد.

یکی می‌گوید اگر اقتصاد ما درست شود سیاست و فرهنگ هم به تبع آن درست خواهد شد ،  یکی دیگر می‌گوید اگر فرهنگ مملکت درست شود اقتصاد و سیاست هم درست می‌شود ، دیگری هم می‌گوید تا فرهنگ ما درست نشود هیچکدام سرو سامان نخواهد گرفت .

نمیدانم چرا پس از اینهمه سال و اینهمه تئورسین هنوز یک جای مملکت داری ما لنگ می‌زند! ما پس از چهل سال هنوز نتوانسته ایم زندگی و معاش مردم را به حالت عادی برگردانیم ، ما هنوز نتوانسته ایم حداقل های یک زندگی معمولی و بی دغدغه را برای این مردم فراهم کنیم !

مگر ما کارشناسان صاحب فکر و اندیشه نداریم ؟ مگر ما دانشگاهها و دانشکده های  اقتصاد و سیاست نداریم ؟ راستی مگر ما از سیاست و اقتصاد دیگر کشورها کپی برداری نمی‌کنیم که پس از چهل سال هنوز اندر خم یک کوچه ایم ؟!!

راستی مگر ما از روی دست کشورهای توسعه یافته تقلب نمی‌کنیم پس چرا هر ساله مردود می‌شویم و میگوییم دریغ از پارسال ؟!

معتقدم ریشه تمام مشکلات کشور از قانون ماست . معتقدم اگر داروی تلخ قانون را از گلوی منطق مان بخوریم و آن را بالا نیاوریم حتما حال و روز کشور بهتر خواهد شد !

کتابی خواندم که نویسنده آن حدود ۹۰ سال پیش گفته بود اگر در ایران قانون حاکم شود مملکت سر وسامان خواهد گرفت !! ظاهرا بی قانونی و ضعف قانون و اجرا نشدن قانون ریشه ای صد ساله دارد و مربوط به حال امروز کشور نیست .

نمیدانم تا کی قرار است سرمان را مانند کبک زیر برف کنیم و نق بزنیم و ایراد بگیریم که مشکلات ما زیر سر ابرقدرت‌های جهانی است ، نمی‌دانم تا کی مشکلات کشور را نسل به نسل منتقل می کنیم و مردم طعم آرامش را حس نکنند ! نمیدانم تا کی فرار به جلو خواهیم کرد و باعث و بانی بدبختی هایمان را دشمن معرفی خواهیم کرد ؟!

نمیدانم تا کی نوادگان کوروش کبیر جملات قصار دنیای مجازی را رها کنند و کشورشان را بر مبناي علم و عمل خواهند ساخت!

خلاصه نمیدانم مردم ما کی از بین دو سنگ افراط و تفریط رها خواهند شد و جان سالم به در ببرند ، نمیدانم این ماشین شعار کی شعارهای ده تنی تو خالی را خالی خواهد کرد !!

با مثالی نوشته ام را به پایان برسانم ؛

دائم می‌گوییم دشمنان نمی‌گذارند مملکت را بسازیم آیا تربیت کارشناسان و مدیران بیسواد دست دشمن است ؟ آیا اختلاس و زمین خواری و رانت و پارتی دست دشمن است ؟ آیا انتصابات مضحک و بدون تخصص برخی در این کشور دست دشمن است ؟ آیا پولشویی و بانکداری مخرب دست دشمن است ؟ آیا دور زدن قانون و اجرا نکردن آن دست دشمن است ؟ آیا مرگ دشت ها و ابخوان ها و خشکسالی دست دشمن است ؟

سخن آخر اینکه ؛ تا قانونی مورد قبول اکثریت جامعه ( نه اقلیت )  تهیه و تدوین نشود ، تا مادامی که قانون حرف اول و آخر را در این کشور نزند ، تا وقتی که قانون توسط کارشناسان خبره شفاف تهیه نشود ، تا وقتی که برخی افراد و جایگاهها خودشان را از قانون بالاتر بدانند هیچ بحث و مناظره ای به سرانجام نخواهد رسید و آش همین آش و کاسه همین کاسه خواهد بود ، ده‌ها و صدها سال هم که بگذرد ، مملکت مملکت نخواهد شد !!


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو