فرهنگ بازی
نجمه سیددخت
تمامی فعالیتهایی را که برای پرکردن اوقات فراغت و از روی تفنن و بدون تأکید بر نـتیجهی آن تـوسط مردم به اجرا گذاشته مـیشود را مـیتوان بازی و سـرگرمی نامید. در تعریفی دیگربه فعالیت هایی که کودک با جنب و جوش و تحرک از روی رغبت و شوق و رضایت کامل انجام میدهد، بازی اطلاق میشود. بازی بهترین و موثرترین وسیله برای پرورش و شکوفایی استعدادهای کودکان در دوران طفولیت است.
علاقه کودک به بازی امری فطری است و یکی از نیازهای جسمی و روحی او بازی و حرکت است. کودک عاشق بازی است و شاید شدیدترین محرومیت برای او آن باشد که از بازی محرومش کنند. علاقهمندی کودک به بازی نشانه سلامت اوست و مقصود از بازی فقط سرگرمی او نیست. معمولا کودک بازی را از اولین سنین کودکی شروع میکند و به تدریج که سن او بالا میرود، نوع بازیها و اسباب بازیهای او تفاوت پیدا میکند. کودک در سنین اولیه معمولا تنها بازی میکند و اسباب بازیهای مختلفی او را سرگرم میسازد. شرکت پدر و مادر یا سایر بزرگترها در بازیهای وی برایش مطبوع و سرگرم کننده است؛ ولی به تدریج میل به بازی کردن با سایر کودکان هم سن خود در او بیدار میشود و او نوع بازیهای خود را تغییر میدهد و از این زمان است که روح اجتماعی بودن در او بیدار میشود.
بازیهای بومی، همانند قصهها و افسانهها، متلها و ترانهها و آداب و رسوم و اعتقادات رایج در میان مردم، نشانههایی از حیات فرهنگی جامعه بـه شمار میآیند و گستردگی و گوناگونی آنها، نشانگر ژرفا و غنای فرهنگی جوامع تلقی میشود. در سرزمین پهناور و کهنسال ایران، با وجود تنوع آب و هوایی و گوناگونی فرهنگی، بازیها و سرگرمیهای رایج در میان مردم نیز از تنوع و گستردگی بـرخوردار اسـت. در هر منطقه بـا تـوجه بـه فرهنگ خاص آن، بازیهای محلی و بومی معینی انجام میشوند که از اقلیم هر منطقه اثر مـیگیرند؛ بـه طوری که مناطق کوهستانی، جنگلی و کویری، هریک بازیهای مربوط به خود را دارند. هر بـازی بـومی و محلی دنیایی از هویت و باورهای فرهنگی یک قوم و یک محل را در در دل خود به امانت دارد. این بازیها، ضمن ایجاد نشاط و شـادابی در کودکان، به معرفی فرهنگ و آداب اجتماعی اقوام متفاوت میپردازند که میتوان به عنوان یـک رویـکرد فـرهنگی به آن توجه کرد.
میتوان گفت بازیها پیـوند عـمیقی با فرهنگ بومی و اجتماعی ما ایرانیان داشتهاند؛ بازیهایی مانند اتل متل توتوله، الکدولک، کلاغپر، گرگمبههوا، نون بیار کباب ببر، هفت سنگ، یکقل دوقل و بسیاری از بازیهای دیگر که در جایجای این سـرزمین اجـرا میشدند و نسل به نسل انتقال پیدا میکردند. بـا فـراموشی هر کدام از این بازیها، در زمـانهای کـه استفاده از فـناوری بـه عـادت پذیرفتهی جمعی آدمیان تبدیل شده اسـت، عـلاوه بر اینکه بخشی از فرهنگ بومی و خاطرهی نیاکان ما نابود میشود، میتوان گفت که متاسفانه این بازیها دیگر نقش پراهمیت خود را در فرهنگ سازی و پرکردن اوقات فراغت کودکانِ امروز جامعه ما، از دست دادهاند.
انتهای پیام / روزنامه دیدهبان زاگرس