اهميت آسيب شناسي اجتماعي:

کد خبر: 1496-21001 گروه: یادداشت
1402/10/01 20:58

اکبر ایازی

 

هر جامعه اي متناسب با شرايط ، فرهنگ ، رشد و انحطاط خود، با انواعي از انحرافات و مشكلات روبروست كه تاثيرات مخربي برروي فرآيند ترقي آن جامعه دارد. شناخت چنين عواملي مي تواند مسير حركت جامعه را به سوي ترقي و تعامل هموار سازد، به طوري كه علاوه بر درك عمل آنها و جلوگيري از تداوم آن عمل با ارائه راه حل هايي به سلامت جامعه كمك نمود.

. به عنوان مثال مسأله اعتياد ، هم به عنوان يك مشكل فردي و هم يك معضل اجتماعي مطرح است وچنين پديده اي در سطح اجتماعي منجر به از بين رفتن نيروها و انرژي بارآور جامعه مي شود. شناسايي علل اساسي و كنترل آسيب هاي اجتماعي مي تواند بسياري از نيروهاي از دست رفته جامعه را تجديد نمايد.

 

مصادیق آسيب هاي اجتماعي

 

  1. طلاق : طلاق يكي از آسيب هاي اجتماعي در جامعه است. بايد همه مردم با مسئولين همكاري و همفكري نمايند تا از وقوع اين آسيب اجتماعي پيشگيري شود و راه چاره تقويت اعتقادات ديني و مذهبي و آشنايي خانواده با وظایف و آیين همسرداري و توجه به ارزش هاي والاي انساني و تحكيم بنيادي خانواده ها و انتخاب معيارها و ملاك هاي ارزشي در انتخاب همسر مي باشد.
  2. اعتياد : يكي ديگر از آسيب هاي اجتماعي خانمان سوز اعتياد است كه اكثر جوانان را مورد هدف قرار مي دهد لذا خانواده ها با هوشياري و شناخت از آثار پديده شوم اعتياد مي توانند فرزندان خود را از اين بلاي خانمان سوز نجات دهند .
  3. سرقت: خانواده ها اگر به ضرب المثل تخم مرغ دزد شتر دزد مي شود توجه نمايند فرزندان آنها به سارقين حرفه اي تبديل نمي شوند.
  4. اهانت و هتك حرمت : يكي ديگر از آسيب هاي اجتماعي موجود در جامعه وقوع جرم اهانت و توهين و هتك حرمت مردم است كه ما آن را ساده مي انگاريم لذا اگر خانواده ها به ارزش هاي ديني و اسلامي توجه نمايند وحقوق شهروندي را رعايت نمايند اين پديده در جامعه از بين خواهد رفت.
  5. شهادت كذب در محاكم قضايي: متأسفانه تعدادي افراد در جامعه همواره دنبال اين هستند كه براي ناحق جلوه دادن حق ديگران شهادت كذب دهند و با اين شهادت كذب حق افراد ضعيف و مظلوم از بين مي رود لذا اگر ما به عنوان يك مسلمان معتقد باشيم كه شهادت كذب جزء گناهان كبيره است و باعث باطل شدن حق مي گردد و از مجازات قانون شهادت كذب آشنا باشيم اين پديده اجتماعي كه اثرات مخربي دارد از بين خواهد رفت.
  6. قسم ناحق و بي اهميت جلوه دادن سوگند جهت ابطال حق مسلم ديگران: متأسفانه چون اكثر مردم در روابط اقتصادي و بازار و انجام معاملات موارد قانوني را از لحاظ عقد قرارداد يا سند رعايت نمي كنند در محاكم عادت به سوگند خوردن نموده و اگر از خداوند ترس نداشته باشد به راحتي با يك سوگند حق ديگري را ضايع مي نمايد لذا بايد امورات مربوط به معاملات را قانونمندتر نمود.
  7. ترويج فساد و ابتذال فرهنگي در جامعه مانند قاچاق مشروبات الكلي، عدم رعايت پوشش اسلامي و فساد اخلاقي و منتشر نمودن فيلم خانوادگي مردم و...: راه پيشگيري از اين آسيب اجتماعي فقط تقويت اعتقادات ديني و مذهبي و اعلام مجازات سنگين براي مجرمان اين پديده ها مي باشد.
  8. كمرنگ شدن امر به معروف و نهي از منكر در جامعه يكي از دلايل اصلي آسيب هاي اجتماعي است. راه چاره انس بيشتر با آيات قران است كه به عنوان يك مسلمان بدانيم چند آيه از آيات قران به امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد.
  9. تبعيض و ناعدالتي در جامعه و عدم تدبیر و برخورد صحیح با این موضوعات در دستگاه هاي دولتي يكي ديگر از علت هاي وقوع آسيب هاي اجتماعي است.
  10. عدم توجه به تكريم ارباب رجوع و عدم احترام به مردم از علل ديگر و نشانه آسيب هاي اجتماعي است زيرا برخورد غيرمنطقي و غيراسلامي با مردم، مردم را از دستگاه  دولتی سرد مي كند و مردم از مسئولین فاصله می‌گيرند.
  11. بيكاري و عدم داشتن مهارت هاي فني وحرفه اي جهت احراز شغل مناسب به منظور كسب روزي حلال.
  12. بي خانماني وكارتون خوابي به واسطه فقر اقتصادي و...

 

 

عوامل پيشگيري و مقابله با آسيب هاي اجتماعي:

خانواده مبناي جامعه انساني است. درست مثل سلول كه مبناي پيكره آدمي است . جامعه هاي سرافراز مستقل سختكوش ارزش مدار و دانا قطعا داراي خانواده هايي با همين صفات هستند.

در همه جوامع موضوع خانواده از دو سو مورد مطالعه قرار مي گيرد : از سويي كه خانواده هدف است و از سويي كه خانواده وسيله است . زيرا براي نگا هداشت يك جريان فرهنگی سياسي اعتقادي و اجتماعي خانواده بهترين وسيله است . پس براي خانواده نقشه دارند و حال ببينيم ما چه نقشي در خانواده داريم .

ما به عنوان يك فرد از خانواده خودمان همسر و يا فرزندان با يك دنيا تعلق نسبت به خانواده و يك دريا توقع از خانواده چه تعريفي را نسبت به خانواده داريم و ارزيابي ما از يك خانواده موفق چگونه است؟

يك خانواده موفق خانواده متعادل است در خانواده متعادل پدرنقش تصميم گيرنده و مادر نقش ايجادكننده آرامش وامنيت را دارد. يك مادر موفق مادري است كه بتواند بين احساسات ومنطق ارتباط برقراركند وتعادل بين آزادي فردي وپيوندهاي جمعي آنان برقرار كند. پدرهايي كه در حضور فرزندان حرمت مادر را نگه نمي دارند نقش خود و مادر را در خانواده تخريب مي كنند و اين خانواده در گروه خانواده متعادل قرار نمي گيرد.

پدري كه فرزندي را تنبيه مي كند و مادر كار او را در حضور فرزندان محكوم مي كند اين كار اساس مديريت خانواده را زير سوال مي برد. در خانواده اي كه پدر كاري را پنهان مي كند فرزندان هم اين مخفي كاري را ياد مي گيرند و اين آموزش غلط است هر جا حقي وجود دارد وظيفه اي هم وجود دارد. در فضاي خانواده هاي امروزي بعضي يكسره حق و بعضي يكسره وظيفه هستند.در خانواده هاي سنتي هميشه حق با پدر و مادر بود و به نظرنمي رسيد كه خانواده در مقابل فرزندان وظيفه اي داشته باشند. ولي در خانواده هاي امروزي درست نقطه مقابل آن است و اين يكي از آسيب هاي خطرناك و جدي خانواده هاي امروزي جامعه ما است .ما به فرزندان خود ياد نمي دهيم كه در مقابل هر حقي وظيفه اي هم وجود دارد.

پدرها و مادرها در نظام جديد خانواده امروزي نقش عابربانك را بازي مي كنند و اگراين دستگاه پولي را به صورت اتوماتيك ارائه ندهد مورد سرزنش و ملامت قرار مي گيرند.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو