یک‌هزار و ۶۰۰ تن مغز بادام و بادام از چهارمحال و بختیاری صادر شد

کد خبر: 1541-21021 گروه: اخبار
1402/10/21 20:54

سمیه رئیسی دهکردی

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با صادرات یک‌هزار و ۶۰۰ تن مغز بادام و بادام با پوست از گمرک این استان با نظارت این مدیریت، نسبت به صادرات بادام در سال گذشته رکور صادرات این میزان محصول بادام نسبت به کل صادرات مغز بادام و بادام با پوست سال گذشته چهارمحال و بختیاری که ۳۹۰ تن بود ۲۸۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: انتظار می‌رود میزان صادرات بادام از چهارمحال و بختیاری تا پایان سال‌جاری به یک‌هزار و ۸۰۰ تن برسد..

شبانی تأکید کرد: کارشناسان مدیریت حفظ نباتات چهارمحال و بختیاری ۲۲۰ مورد بازدید از محموله‌های صادراتی، ۲۱۶ مورد اظهارنظر در سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات قرار داده و ۹۱ گواهی بهداشت گیاهی نیز در این زمینه صادر شده است.

وی افزود: این صادرات بیشتر شامل مغز بادام رقم مامایی است که به یک برند ویژه بی‌نظیر جهانی تبدیل شده و بیشتر به هند و بخشی نیز به امارات صادر شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مغز بادام رقم مامایی به‌علت درصد اسید چرب غیراشباع بیشتر، ارزش غذایی و کیفیت بالاتری نسبت به سایر ارقام تجاری بادام دارد به‌همین دلیل قیمت جهانی این رقم بادام نیز ۳.۵ برابر ارقام قالب بازار است.

شبانی یادآور شد: ایران بعد از آمریکا و اسپانیا سومین تولیدکننده بادام دنیا است و در ایران نیز چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید بادام آبی را به خود اختصاص داده و بیشتر این تولید نیز مربوط به رقم مامایی است.


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو