رفراندومی‌ برای‌ صداقت!

کد خبر: 1274-20501 گروه: یادداشت
1402/05/01 19:58

ثریا صفری

زمان‌ کودکي ما دهه‌ي شصتي‌ها که جنگ و در به دري و آوارگي، بخشي از زندگي مردم شده بود، باور داشتيم كه دروغگو دشمن خداست.

هميشه فکر مي‌کردم‌ مگر مي‌شود با خدا دشمني کرد؟ بعدها که بزرگ‌تر شدم و تا امروز که دروغ‌هاي فراوان از انسان‌هاي مختلف در هر منصب و رده‌اي ديده و شنيد‌ام باور دارم که دروغ، ظلم به انسان‌ هاي ديگر و دشمني با خداست. در اصل سي‌ام قانون اساسي نوشته است: »دولت موظف است وسايل آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسايل تحصيلات عالي را تا سرحد خودکفايي کشور به‌طور رايگان گسترش دهد.« مي‌دانيم در اين مملکت نه قانون حکمراني مي‌کند و نه اخلاق! وزارت آموزش و پرورش و مديران کل مي‌گويند مديران مدارس حق گرفتن هيچ وجهي به‌جز بيمه و کتاب از اولياي دانش‌ آموزان ندارند؛ اگر والدين با تخلف مواجه شدند حتما شكايت كنند.

 مديران مدارس مي‌گويند اگر مبلغ اعلام‌شده را واريز نکنيد فرزندان‌تان را ثبت‌نام نمي‌کنيم.

 والدين به ويژه آنان که روزگارشان با سياست‌ هاي غلط دولت‌هاي چند دهه‌ي اخير، سياه است به درستي نمي‌دانند که بايد حرف‌هاي وزير و مديران کل را بپذيرند و به ماده سي قانون دل‌ خوش باشند يا حرف مدير مدرسه را که به واقعيت نزديک‌ تر است با پرداخت وجه درخواستي، اجرايي كنند.

 بهتر نيست وزارت آموزش و پرورش اعلام کند که دولت بودجه را به نهادهاي بي‌خاصيتي پرداخته كه عملا هيچ كار مفيدي انجام نمي‌دهند. در نتيجه چيزي براي آموزش و پرورش نمي‌ماند و والدين بايد به مدارس مقدار مشخصي کمک کنند؟ مديران مدارس هم مي‌توانند با والدين صادق باشند و بگويند درست است تحصيل فرزندان اين مملکت تا پايان دوران متوسطه رايگان است اما مدرسه هزينه‌ي نگهداري دارد و بايد شما کمک کنيد‌. صادقانه با مردم سخن بگوييد. درست است كه ميليون‌ها ايراني زير خط فقر هستند و زندگي را به سختي مي‌گذرانند. اما لابد طبق آموزه‌هاي دين اسلام بايد بدانيد كه نجات در صداقت است و دروغگو دشمن خداست. نيازي نيست در فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان مدام از تربيون‌هاي مختلف اعلام كنيد گرفتن هر نوع وجهي تخلف است در حالي كه مي‌دانيد سال‌هاست والدين مبالغي را به‌ نام كمك به مدرسه پرداخت مي‌كنند. نمايندگان هم مي‌توانند به‌جاي كارهاي غير مفيدي كه به درد كسي نمي‌خورد تلاش كنند در رفراندومي ذيل ماده‌ي سي‌ام قانون اساسي، تبصره‌اي اضافه شود و مردم را از سردرگمي و جنگ اعصاب، نجات دهند. بپذيريد كه هرگز و هيچ‌وقت با مردمي كه صاحب مملكت بوده و هستند صادق نبوديد و نقش دشمن خدا را بازي كرديد!


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو