"باور کنید هست شما نمی بینید!!

کد خبر: 1357-20704 گروه: یادداشت
1402/07/04 18:39

زهرا موسایی -

 

اگر والدین  فرزند خود را کودن خطاب کنند و به او نسبت دست و پا چلفتی بودن بدهند به تدریج این باور در فرزند شکل می‌گیرد که او یک احمق بی‌لیاقت است؛ آن را می‌پذیرد و به آن خو می‌گیرد .

حقیقت این است که "تکرار " "باور" ایجاد می‌کند !

صرف نظر از اینکه بهره‌ای از حقیقت داشته باشد یا نه.

 من فکر می‌کنم فلسفه ذکر و تکرار مداوم یک ذکر خاص نیز همین باشد؛ اتفاقی که هنگام ذکر گفتن می‌افتد این است که چیزی بر زبان شما بارها تکرار می شود؛زبان شما آن را می پذیرد ؛ برایش عادت می شودو آن را به ذهن منتقل میکند؛ذهن شما نیز به مرور آن را می پذیرد ؛برایش عادت می شود و به بخش عمیق‌تر وجودی منتقل می‌کند .

تا اینکه سرانجام آن چیز بر عمق جان شخص بنشیند و تبدیل به باور و اعتقاد او شود .

روانشناسی به این نکته واقف است و احتمالاً تاکید بر تکرار جملات مثبتِ انگیزشی بر همین مبناست ؛تکرار جمله "من می‌توانم" " من دوست داشتنی هستم "به تدریج در روان شخص اثر مثبت خود را می‌گذارد و باعث توانمندی در او می‌شود .

در خبرها آمده است :آقای رئیس جمهور پیشنهاد کرده‌اند امسال به مناسبت بازگشایی مدارس به جای طرح "پرسش مهر" طرح "پویش مهر" اجرا شود .یعنی به جای اینکه دانش آموزان پرسش کنند پویش کنند .

پویشِ روایت پیشرفت‌هایی که کشور در طول این چهار دهه کرده است . ایران امروز را با ایران زمان انقلاب( نه با کشورهای اروپای غربی و شرقی و نه حتی با کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس) مقایسه کنند پیشرفت‌هایش را ببینند و روایت کنند .

طرح پرسش مهر اولین بار در سال تحصیلی ۷۷-۱۳۷۶ توسط آقای خاتمی مطرح شد ؛با این هدف که روحیه پرسشگری در میان دانش آموزان تقویت شود و رابطه بین دانش‌آموزان و نهاد ریاست جمهوری ارتقا یابد .

با این هدف که دانش آموزان به عنوان شهروندان فعلی و آتیه‌سازان این سرزمین، مطالبه‌گر بار بیایند ؛نقد و انتقاد و پرسشگری را حتی از نهاد ریاست جمهوری به عنوان بزرگترین نهاد اجرایی کشور بیاموزند و تمرین کنند .

به این امید که کورکورانه قبول نکن! پرسش کن ! به چالش بکش ! مطالبه کن !

زیر سوال ببر!

حالا ما در سال ۱۴۰۲ پیشرفت کرده‌ایم به سال ۱۳۷۶ و برگشته‌ایم به همان سنتِ "پرسشگری چرا ؟؟" روایت کن !!

سوال نکن! به چالش نکش! بپذیر !

این اولین بار نیست که آقای رئیس جمهور این طرح را مطرح می‌کنند. چنین پویشی البته -نه به این شکل- به دفعات برای بزرگترهای این دانش آموزان مطرح شده است.

 بارها مسئولین کشور و شخص رئیس جمهور از پیشرفت‌های عظیم و خیره کننده‌ای که در کشور رخ داده (هست ولی دیده نمی‌شود) صحبت کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند فریب تبلیغات دشمن را نخورند و تسلیم سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های بیگانه نشوند ؛پیشرفت‌ها را ببینند ؛تصدیق کنند و روایت کنند .

 حالا این طرح برای دانش آموزان/ فرزندان همین مردم، مطرح شده است در قالب پویش مهر....

 گویا می‌خواهند آنقدر افسانه پیشرفت کشور را تکرار و تکرار کنند تا مردم بپذیرند .

و باور کنند .

اما آقای رئیس جمهور!

 فقر،فساد،اعتیاد،افسردگی ها،خودکشی ها وضع آموزش،اوضاع درمان ،آمار ازدواج ،آمار موالید،آمار طلاق ،آمار مهاجرت ،آب ،خاک، هوا،زمین ،آسمان،دوست،دشمن گواهی می‌دهد که کشور نه در حال پیشرفت که در شرف نابودی است .

آقای رئیس جمهور تا زمانی که پرایدی در خیابان‌های ما در رفت و آمد است کسی افسانه پیشرفت کشور را باور نمی‌کند !!

داستان قطار پیشرفت و قصه‌هایی که تعریف می کنید کسی را خواب نمی‌کند ...


انتهای پیام / روزنامه دیده‌بان زاگرس
دیده‌بان زاگرس امروز
آرشیو

یادداشت
آرشیو